Praktfull jubileumsbok om IODens historie

IOD klassen feirer 75 års jubileum i år og i den forbindelse er det gitt ut en praktrbok.

Publisert

Bjarne Aas tegnet i 1937 IODen på bestilling fra den kjente amerikanske seileren Cornelius Shields som ønsket en ny kjølbåtklasse for Long Island Sound. Han hadde sett 6 meteren «Saga» på Bermuda og ble begeistret for dens linjer og seilegenskaper, men ville ha en båt som var litt mindre og rimeligere enn 6 meteren.

Det første året ble 25 båter eksportert til USA og i alt er det mer enn 100 båter i USA, hovedsaklig på østkysten og i San Fransisco.

Idag bygges båtene i plast og det er aktive flåter i Larchmont, Marblehead og Nantucket Island. Det er derfor ikke til å undres over at jubileumsboken er forfattet og utgitt i USA, selvom vi i Norge gjerne liker å beskrive IOD som en norsk båt. Alle lederne av den internasjonale klasseorganisasjonen kommer enten fra USA eller Bermuda og på 40- og 50-tallet seilte alle de beste seilerne på østkysten IOD. Corny Shields senior og junior, Arthurr Knapp, Bob Bavier, Bus Mosbacher, Ted Hood, Herman F. Whiton, Ted Hood  og Goerge O´Day preget i mange år resultatlistene.

Men bevares, klassen har også en sterk posisjon i norsk seilerhistorie. Samtidig med at de første båtene ble sendt til USA ble klassen også lansert i Norge og frem til 1960 årene var så godt som alle våre beste kjølbåtseilere innom IODen. Peder Lunde, Finn Chr. Ferner, Calle Mortensen, Teddy Mortensen, Teddy Sommerschield, Fred Olsen og Kalle Nergaard, for å nevne noen, var alle med å dominere klassen fra begynnelsen. De siste tiår er det Jan Petter Røed som har holdt klassen oppe i Norge, og den lille flåten som fremdeles eksisterer finner man i hans hjemby Tønsberg.

Pussig nok har vi bare to norske verdensmestere i IOD, Fred. Olsen i 1960 og 61 og Dag Usterud i 2001.

IOD ble en stor suksess for Bjarne Aas´ båtbyggeri i Fredrikstad som en vinter bygget hele 45 båter, de fleste for eksport. Men Aas kviet seg for å bygge båtene i glassfiber, og det ble på sett og vis verftets bane. Idag bygges det båter i Sverige og USA og det var en tid også produksjon i Skotland. Båtene er temmelig kostbare og det er liten tilgang på nye båter.

Mest kjent er IOD klassen idag fordi båtene benyttes under verdenscupen i matchseiing på Bermuda. De langkjølte og tunge båtene egner seg bra for matchseiling og er populære hos seilerne.

Boken, «The Saga of The International One Design, a celebration of 75 years», er på ca 200 sider og er rikt utstyrt med bilder og spennende seilsportshistorie. Tore Grønvold og Asbjørn Johnsen har bidratt med innslaget om den norske flåten. Den anbefales på det varmeste.

Mer om boken, inkludert bestillingsinfo her