Test fra arkivet: Pronavia 38

COCKPITEN: Pronavia 38 har en typisk racingcockpit. Det er en effektiv og godt planlagt arbeidsplass, men kanskje ikke turseilerens drøm. Pronavia 38 ble prøveseilt i The Solent. Det er en harmonisk og svært velseilende båt som også tar seg godt ut på sjøen.
COCKPITEN: Pronavia 38 har en typisk racingcockpit. Det er en effektiv og godt planlagt arbeidsplass, men kanskje ikke turseilerens drøm. Pronavia 38 ble prøveseilt i The Solent. Det er en harmonisk og svært velseilende båt som også tar seg godt ut på sjøen.

Hurtigseilende turbåt– eller komfortabel regattabåt

Pronavia 38 er en vennligere og fremfor alt smartere versjon av den seks år gamle regattamaskinen Reflex 38, uten at det er ofret noe særlig når det gjelder seilegenskapene.

Publisert Sist oppdatert

Denne uken går vi tilbake til 2007 da et verft i Sverige overtok former fra en spennende båt utviklet i England. Jon Winge reiste over Nordsjøen for å prøveseile, en båt vi senere fikk se på regattabanen i Norge.

Konseptet til forgjengeren, Reflex 38, ble definert av Sir Robin Knox Johnston. Den skulle være treningsbåt for The Clipper Round the World Race. Designoppgaven gikk til Christian Stimson i Cowes.

Båten skulle i særdeleshet oppfylle to kriteria: Den skulle være rask nok til å vinne store regattaer, og enkel og sterk nok til å tåle «mishandling» av mindre øvede seilere. Det kan påstås at Stimson tilfredsstilte begge disse kravene, for Reflex 38 har vunnet flere større regattaer i England.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 795 kroner per år

Bestill her

Powered by Labrador CMS