Puma har tatt ledelsen i tetgruppe på tre

Puma og de to Ericsson båtene har fulgt hverandre tett det siste døgnet, men etter å ha ligget side om side med E4 i timevis sa den amerikanske båten takk for følget

Publisert

 - Dette har vært en virkelig effektiv trimøvelse, sa lederen for Puma-laget Kimo Worthington, etter at hans båt og Ericsson 4 hadde fulgt hverandre som skygger det siste døgnet ved passeringen av Kanariøyene. Det skilte aldri mer enn et par båtlengder mellom de to båtene og mannskapet på Puma som tidligere har matchet båten mot ex ABN Amro Two, fikk nå en flott sjanse til å trimme båten mot den nyeste båten fra Juan Kouyoumdjian, E4. Etter å ha fulgt hverandre i jibb etter jibb, dro Puma til slutt fra konkurrenten og hadde kl 0500 GMT  opparbeidet seg et forsprang på 17 nm.

- Vi kunne ikka ha ønsket oss en bedre matching, sa Worthington.

Det siste døgnet har også sett stor spredning på feltet, der Telefonica Black som så sent som for to dager siden var oppe og ledet for en kort stund, har vært den store taperen. Roger Nilsons kursvalg nord for Kanariøyene har vært katastrofalt og båten ligger nå sist i feltet, 167 nm bak Puma og holder dårligst fart av alle. Heller ikke søsterbåten Telefonica Blue har hatt det godt det siste døgnet, men det skyldes ødelagte seil mer enn ruten båten har seilt.

E3 som ledet igår morges, men som hadde tapt endel på å seile mellom Kanariøyene har igjen bitt seg fast in tettrioen etter å ha fulgt Puma og E4 i jibbene langs Afrikakysten. Mellom de tre første båten skiller det nå 26 nm, men Puma har opparbeidet et forsprang på 17 nm til E4. Fra E3 ned til Green Dragon Team, som ikke oppnådde så mye med sitt "Stealth Play" igår, er det nå 53 nm. Den videre rekkefølgen er Delta Lloyd, Kosatka (Team Russia), Telefonica Blue og Telefonica Black, henholdvis 86, 97, 120 og 167 nm bak Puma.

De fire første båtene seiler nå like hurtig som vinden +/-  20 knop, mens båtene bak stadig taper terreng. Båtene seiler på ca 140 graders sann vind, men siden båter og vind holder samme hastighet , vil den relative vinden nok ligge godt forenom tvers.

Båtene må i de neste 24 timene slippe Afrikakysten for å komme seg i retning Brasil og den første poenggivende passeringen ved Fernando de Noronha. Før båtene kommer så langt skal de gjennom det beryktede atlantiske stillebeltet, Doldrums og navigatørenes utfordring vil bli å finne det smaleste området å passere.

Med den plasseringen båtene har i øyeblikket leder Puma Volvo Ocean Race foran E4, Green Dragon Team, E3, Telefonica Blue, Delta Lloyd, Telefonica Black og Kosatka.

E4s Tony Mutter radiointervju om den tette fighten med Puma kan du høre her.

http://tinyurl.com/3u5f6q

Se film fra Puma og Ericsson 4.