Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Test fra arkivet: RM 1200

Fransk seilåpning

Det er ikke hver dag vi har seilbåter med to kjøler langs norskekysten. RM 1200 er en velprøvd, fransk båt som absolutt bør kunne finne sin plass blant norske seilbåter. 40-foteren seiler raskt og har en mengde gode løsninger for ekte seilere.

Publisert Sist oppdatert
KUTTER: RM 1200 i mer vind med revet storseil og kutterfokk, klar for uvær.
KUTTER: RM 1200 i mer vind med revet storseil og kutterfokk, klar for uvær.

Vi tar frem tester fra arkivet og gjør dem tilgjengelig på SEILmagasinet.no. Vi har gått 13 år tilbake og funnet en stortest av RM 1200, utført av Jon Amtrup. Testen ble publisert i SEILmagasinet 10-2007. Testen var på 4 sider, og i denne digitale utgaven har vi utvidet den med flere bilder.

Vi har ambisjoner om å hente frem en ny test hver uke, som vil ligge åpent for alle i syv dager. Videre vil den havne i vårt enorme digitale testarkiv.

I mengden av relativt like seilbåter under Båter i sjøen var det i hvert -fall én båt som skilte seg markant ut: En grå båt med knekkspant og spredere som nesten er bredere enn båten.

RM 1200 tiltrakk seg mange nysgjerrige, og kanskje det er et tegn i tiden at seilere begynner å bli lei at alle båter ser helt like ut og jakter på noe annerledes? Det fant de i hvert fall i denne 40-foteren.

La det være sagt med en gang: Dette er ikke en båt for dem som ønsker en hytte på sjøen. Dette er en båt for dem som ønsker å seile – og kanskje seile langt.

BYGGEMETODEN

Båten er bygd i finér og har av den grunn karakteristiske knekkspant. Knekkspant har de siste årene fått en renessanse etter at de havgående regattabåtene i Open 60-klassen er konstruert med det. Knekkspantene bidrar til stabilitet når båten krenger og den legger seg på den rette flaten. Knekkspant gjør også at byggemetoden blir billigere.

Utenpå finérskroget er det epoksy med glassfiberforsterkning innvendig, pluss ytterligere forsterkninger med kevlar i ytterlaminatet. Når man begynner å løfte på dørkplater og puter innvending, ser båten nærmest ut som en eggekartong. Mange små bokser gir båten stivhet og det gir også mye lagringsplass i vanntette rom.

Fordi båten er malt utvendig får fremtidige eiere lite strev med poleringsfilla, og innvending er det bare å dra frem malekosten hvis du vil ha forandring eller pusse opp.

Båten er befriende ujålete og fraværet av regnskog er et pluss. Flatene er rene og rette.

Det er under dekk denne franske dama virkelig skiller seg ut. 40-foteren er satt opp med et teknisk rom styrbord akterut. Tilgangen er kun gjennom toalettet, og i det tekniske rommet er det plass til nesten alt du kan ønske deg. Dieseltankene er festet med lasteremmer og er gjennomsiktige. Med andre ord: Skal de rengjøres er det bare å ta dem løs og bære dem i land. Trenger du flere tanker på langtur så løp og kjøp – og spenn dem fast.

Modellen vi seilte hadde et varmeapparat som ga vannbåren varme i hele båten. Varmeapparatet sitter i det tekniske rommet, i tillegg til autopiloten, verktøy, sykler, og hvis du skulle ha behov for en ekstra lugar, er det plass til en madrass på en av benkene.

BEN Å STÅ PÅ: RM 1200 har to kjøler. Om du seiler i farvann med stor tidevannsforskjell, plasserer du enkelt båten på bunnen.
BEN Å STÅ PÅ: RM 1200 har to kjøler. Om du seiler i farvann med stor tidevannsforskjell, plasserer du enkelt båten på bunnen.

KJØLENE

Båten har to kjøler. Da vi stod ved siden av båten i havnen på Vollen i Indre Oslofjord gynget som vanlig alle de andre båtene i denne utsatte havnen. RM 1200en lå mer eller mindre stabilt i vannet. To kjøler gir mye våt flate og et fordelt tyngdepunkt som stabiliserer båten.

Man skulle tro at den våte flaten fra to kjøler gir redusert fart under seil. Men all seiling så langt viser at båten er rask og lettmanøvrert. Når båten krenger, øker også dypgående og kjølen i lo fungerer nesten som en svingekjøl til siden. Dette bidrar til redusert krengning og redusert avdrift.

De to kjølene og rammekonstruksjonen rundt gjør også at båten kan tørke ut og bli stående på havbunnen på kjøler og ror.

UTSIKT: Du har full kontroll under seil mens du står i byssa eller ved kartbordet. Over sofaene er det egne loskøyer.
UTSIKT: Du har full kontroll under seil mens du står i byssa eller ved kartbordet. Over sofaene er det egne loskøyer.
MAT: Perfekt bysse, både i havn og på havet.
MAT: Perfekt bysse, både i havn og på havet.
SJØKØYER: Fin salong med tradisjonelle køyer for bruk på havet, eller små barns favoritt.
SJØKØYER: Fin salong med tradisjonelle køyer for bruk på havet, eller små barns favoritt.
PC: Navigering på datamaskin ved kartbordet i fransk stil.
PC: Navigering på datamaskin ved kartbordet i fransk stil.
SMART: To kjøleskuffer pluss en kjøleboks gir lett tilgang og god kapasitet i RM 1200.
SMART: To kjøleskuffer pluss en kjøleboks gir lett tilgang og god kapasitet i RM 1200.
VINKLER: Båten har en veldig lys og ukomplisert layout under dekk. Her er det bare å ta frem malekosten hvis en vil pusse opp.
VINKLER: Båten har en veldig lys og ukomplisert layout under dekk. Her er det bare å ta frem malekosten hvis en vil pusse opp.
LUGAR: Herlig akterkabin som drar nytte av skrogets høye fribord og brede hekk.
LUGAR: Herlig akterkabin som drar nytte av skrogets høye fribord og brede hekk.

UTSIKT

BAD: Stor bad på styrbord side med dør akter til stuerommet.
BAD: Stor bad på styrbord side med dør akter til stuerommet.

Brukervennligheten på langtur slår bokstavelig talt rett i øynene på deg når du står i byssa eller ved kartbordet. Du har full utsikt fremover og akterover. En Raymarine fjernkontroll til autopiloten gjør at du kan holde deg under dekk. Den norske importøren Alize Yacht har virkelig utstyrt denne båten etter franske langtur-prinsipper. Den har egen marinisert datamaskin som kjører navigasjonsprogrammet til Raymarine, og også andre Windows-programmer, den har en frittstående Furuno GPS som fungerer som backup hvis alt annet skulle feile, og den fungerer også som lavenergi ankervakt på natten.

Salongen er et trinn ned og tilsynelatende tradisjonell, men over sitteplassen er det en køye på hver side. Dermed er det plass til seks personer, to i baugen og to i akterlugaren, uten problem. Los-køyene er dessuten det aller beste stedet å ligge når man seiler.

Byssa har også fiffige løsninger. Den har en kjøleboks og to kjøleskuffer i aluminium som er sikret med strikk. Det gir lett tilgang og god oversikt. Kjøleapparatet trekker også kulde fra vannet (nok av i våre farvann) utenfor båten og det sparer masse strøm.

PLANLØSNING: To lugarer og seks køyer. Bysse og bad har fått mye plass.
PLANLØSNING: To lugarer og seks køyer. Bysse og bad har fått mye plass.

RORKULT

De aller fleste båter fra 34 fot og oppover i dag blir levert med ratt. Ikke denne 40-foteren. For det første holder det kostnadene nede å velge rorkult, dessuten gir det mer plass i cockpiten, og så er det en ting til: Denne båten er bygd for langtur og hvem i all verden gidder å styre når en seiler langt? Autopiloten gjør mesteparten av jobben like vel, og da er det KISS (keep it simple stupid) som gjelder. De som likevel skulle velge å styre i en time eller to, vil oppdage en leken båt.

Vi tok den ut av brygga en dag det blåste rundt 12 knop i starten, og det skulle ikke mange meterne til før smilet kom frem. Båten la seg lett over på spantet og skled av gårde i rett over syv knop på kryssen. Til tider var vi oppe i 7,6 og det er ikke noe vi forventer av en 40 fots båt som blir solgt for langtur.

RM 1200

Skroglengde11,99 m
Bredde4,22 m
Dypgang1,80 m
Deplasement7800 kg
Ballast i kjølene2600 kg
Storseil44,5 m2
Rullegenua45,0 m2
Spinnaker105 m2
Motor (Volvo)40 hk
KonstruktørMarc Lombard
VerftRM, Frankrike
Infowww.alize.no
Pris1 774 832

HISSIG

Gennakeren skvatt lett opp, og her var det så store trykkvariasjoner og vinkler som avgjør at jeg heller får snakke om den generelle følelsen, og den er racing.

Alize Yachts markedsfører båten som en langturbåt, og er veldig forsiktige med å snakke om at båten også kan brukes til racing. Men hvis jeg hadde kjøpt denne båten, ville den definitivt ikke ligget ved brygga under regattaer som Watski Skagerrak TwoStar, Shetland Race eller andre muligheter for litt shorthanded-seiling i et kompetitivt miljø. Alt er lagt opp til at denne båten skal kunne seiles godt av én eller to personer.

De to vinsjene i cockpiten er trukket inn mot senterlinjen. Dette gjør dem enklere å håndtere for få personer, og dessuten holder det vekten inn i båten som heller ikke er noen uting i båter der det ikke sitter en haug med mennesker på ripa.

Dekket er rent og riggen har som en ekte langturbåt en kutterløsning. Blåser det mye, er det godt å ha et rask løsning med å rulle inn genuaen og få opp det mindre forseilet på eget stag tettere inn til masten. Såkalte «grannybars» hjelper deg til å holde balansen når du jobber med fall og seil ved mastefoten.

DRØMMEN

Båten er lagd for den praktisk anlagte som har seilt noen år og vet hva han vil. Dette er en båt som naturlig vil konkurrere med aluminiumbåtene fra Ovni og Allures, samt kanskje noen Orust-modeller. Men kanskje ikke. Dette er en båt for dem som vil ha en gjennomtenkt havgående båt og ikke vil bruke tiden på å polere og passe på at mahognien skinner.

EGET ROM: I det tekniske rommet er det mye stueplass og lett tilgang til alt av elektronikk og mikkmakk. I tillegg kan du få en soveplass til her.
EGET ROM: I det tekniske rommet er det mye stueplass og lett tilgang til alt av elektronikk og mikkmakk. I tillegg kan du få en soveplass til her.
VANNTETT: Skottet til forpiggen kan lukkes med dør som minner om en fra u-båt. Det gjør skottet vanntett.
VANNTETT: Skottet til forpiggen kan lukkes med dør som minner om en fra u-båt. Det gjør skottet vanntett.
RORKULT: Pinnen gir god følelse med ror og trim. Det gjør det også enklere å bevege seg rundt i cockpiten.
RORKULT: Pinnen gir god følelse med ror og trim. Det gjør det også enklere å bevege seg rundt i cockpiten.