Leder:

ISTANBUL: «Saga Farmann» er på langtur. Før avreise var SEILmagasinet med på prøveseilas.

I våre forfedres kjølvann

Alle nordmenn har hørt om vikingene. De siste årene har vikingene også blitt kjent internasjonalt gjennom TV-serier som Vikings og Det siste Kongeriket, der tatoverte hipstervikinger svinger sverdet og mjødkruset.

Publisert Sist oppdatert

Siste dag i april kastet vikingskipet «Saga Farmann» loss fra Tønsberg med kurs for Istanbul i dagens Tyrkia. Byen som ligger ved Marmarahavet, der Europa og Asia møtes ved innseilingen fra Middelhavet til Svartehavet, var i vikingtiden kjent som Miklagard. Og Miklagard (Bysants) var den kosmopolitiske hovedstaden i det Østromerske riket, en by med flere innbyggere enn i hele Norge på den tiden.

Norske vikingers djerve seilaser i vesterled til Island, Grønland og Amerika er godt kjente her hjemme. Ikke fullt så godt kjent er toktene i østerled til Gardariket og Miklagard. Gardariket var vikingenes navn på Kievriket, som ble grunnlagt av vikinghøvdingen Oleg på slutten av 800-tallet, og som vokste til en av Europas største stater i deler av det som i dag er Ukraina, Belarus og Russland, før det ble knust av mongolske rytterhærer på 1200-tallet.

Når «Saga Farmann» setter kursen sørover og østover er det altså i kjølvannet av våre forfedre. For også norske vikinger seilte i østerled. Både Olav den hellige og hans halvbror Harald Hardråde tilbrakte deler av oppveksten i Kiev. Da Olav falt på Stiklestad flyktet Harald til Kiev og senere til Miklagard der han ble leder for væringgarden, den nordiske livvakten til den bysantinske keiseren. Han skal ha vært med å erobre hele 80 byer rundt Middelhavet, og vendte tilbake til Norge i 1046 søkklastet med gull fra alle plyndringene. Harald Hardråde falt 20 år senere ved Stanford bridge under forsøket på å erobre England.

«Saga Farmann» er en rekonstruert kopi i full størrelse av «Klåstadskipet», restene av et norsk handelsskip fra vikingtiden som ble funnet i Klåstadkilen allerede i 1893 og gravd ut i 1970. Den nybygde replikaen ble sjøsatt i Tønsberg høsten 2018. Planen var opprinnelig å seile til Svartehavet gjennom Russland og Ukraina, før Russlands invasjon av nabolandet i sør satte en stopper for den planen. Nå går seilasen i stedet på Rhinen og Donau til Svartehavet.

Nok en gang er dessverre Europa i krig, drøye tusen år etter at vikingene etablerte Kievriket i øst, og også erobret Normandie, store deler av Storbritannia og øyene i Atlanterhavet i vest.

Ole Henrik Nissen-Lie