Test fra arkivet: Salona 40

Salona 40 - rask seiler til gunstig pris

Salona skiller seg ut med mastheadrigg. Båten seiler bra, men finnishen kunne vært bedre.

Publisert Sist oppdatert

Høsten 2007 testet vi det som var av 40-fotere på det norske markedet, og delte testen opp etter raske seilbåter, luksuriøse seilbåter og familieturseilere. I Seilas 1-2008 presenterte vi de fem raske, og hver av disse båtene blir i uken presentert i egen artikkel. Testene ligger åpen til hele rapporten er publisert. Testen ble publisert over åtte sider i bladet.

Seilas var med å kåre Solana 37 til Årets båt i sin kategori for 2007 fikk vi for alvor øynene opp for det slovenske verftet og serien av cruiser racere fra velkjente J&J Design, de samme som står bak Bavaria- båtene og Shipman.

Da også Simen Løvgren oppnådde sterke resultater med den nye 40-foteren i fjorårets shorthandedregattaer, var det med store forventninger vi skulle prøveseile båten i stortesten Seilas arrangerte for 40-fotere ved Engelsviken sist sommer.

COCKPIT: Ikke helt optimal.
COCKPIT: Ikke helt optimal.

Seiler bra

Verftet, AD Boats i Slovenia, har benyttet kvalitetsutstyr til båtene sine. Dekksutstyr fra Lewmar og Harken og rigg fra Sparcraft for å nevne noen, forteller om ambisjonsnivået. Blant testseilerne får båten først og fremst skryt for seilegenskapene og for god rorfølelse, selv om enkelte syntes båten virket for nøytral og derfor vanskelig å få til å treffe idealsporet på kryss. At båten holder god fart både på kryss og lens er det ingen tvil om og kalkulert skroghastighet på nesten åtte knop indikerer et skrog med stort potensiale. Båten har tilnærmet mastheadrigg, ikke så vanlig i dag, men som gir stor genoa med skikkelig fremdriftskraft.

Salona har et bredere forskip som gir mer volum under dekk. Du kan få den med to bad også.
Salona har et bredere forskip som gir mer volum under dekk. Du kan få den med to bad også.
SALONGEN: Kunne vært bedre finish på treverket.
SALONGEN: Kunne vært bedre finish på treverket.
KARTBORD: Betjenes fra salongbenken.
KARTBORD: Betjenes fra salongbenken.
KABINER: Velg mellom én, to eller tre.
KABINER: Velg mellom én, to eller tre.

Ikke optimal i cockpit

Dekksløsningene fungerer bra, men cockpitkomfort hemmes ved at ryggstø i benkene luter for mye og at sittebenken for rormannen akter er for lav til å kunne gi skikkelig utsyn fremover. Denne kan fjernes til regattabruk slik at båten får en åpen hekk. Skinnen til storseilskjøtet er på dørken. Det gjør det enklere å bevege seg i cockpiten men øker risikoen for at storseilskjøtet skal henge seg opp i rattpidestallen.

Minus for finish og ståhøyde

Under dekk kan kunden velge mellom tre versjoner med to eller tre lugarer og ett eller to toaletter. Med tre lugarer og to toaletter gis avkall på navigasjonsplassen og det lille kartbordet med instrumenter er vendt bakover slik at navigatøren betjener funksjonene fra salongbenken. Her er ellers god plass til å stue ting, men dårlig finish på trearbeidene og manglende ventilasjon trekker inntrykket ned. Ståhøyden i deler av salongen og i akterlugaren på 1.85 m er i minste laget. Lekkasje fra masten ga heller ikke pluss i boka hos seiltesterne.

Små kjølbolter

Salona 40 er håndlaminert med skroget produsert i Italia og AD Boats hevder å ha lagt spesiell vekt på å styrke området rundt kjølinnfestningen og i overgangen mellom skrog og dekk. Små kjølbolter med ditto skiver styrker imidlertid ikke inntrykket av soliditet.

Konklusjon er derfor at Salona 40 seiler bra, men roret er i følge enkelte for nøytralt og kvalitet både på design og finish kunne ha vært bedre.

Powered by Labrador CMS