SOLGT: Farr 30-en «Jyplingen» ble solgt, men det ble ikke et helt vanlig salg.
SOLGT: Farr 30-en «Jyplingen» ble solgt, men det ble ikke et helt vanlig salg.

Seilbåtsalg er noe annet enn bilsalg!

Lederen av Molde Seilforening har solgt båt, og han har funnet ut at båtsalg er noe helt annet enn bilsalg.

Publisert

Mye av den siste tiden har for min del vært viet til båtsalg. JYPLINGEN, en Farr 30, skulle overleveres og seiles til ny hjemmehavn i Sogn. Etter at handelen var gjennomført, gikk det opp for meg at et seilbåtsalg kanskje ikke kan sammenlignes med andre salgsprosesser.

Kjøperen og én av mannskapet var helt uten seilerfaring, men de hadde til gjengjeld tatt med seg en svært erfaren seiler fra Bulandet som skipper. Planen var å seile båten til Sogn de påfølgende to dagene. I Farr 30 rundt Stadt, midtvinters og med to nybegynnere om bord. Var de dumdristige, urealistiske eller rett og slett tøffere enn gjennomsnittet?

Ble kjent med kjøperne

I løpet av handelen satt samtalene løst, og etter en kveld med handling, lemping av seil og utstyr, ble Team Jyplingen godt kjent med den nye eieren med mannskap. Kvelden ble avsluttet med en «aftersailtrade» på byens lokale ølbryggeri. Der ble kjøpere og selgere godt kjent og fikk utvekslet erfaringer om seiling, jobb, friluftsliv og ølbrygging. Vennskapene ble formalisert gjennom Facebook og kjøperne gikk etter hvert til hotellet for å lade opp til en strabasiøs seiltur dagen etterpå.

I sI vinter hadde kjøperen på sin første seiltur rundet Stadt for rom slør i åtte knops fart, valgt å forlenge Stadtkryssingen utenfor Måløy og navigert inn paddemarka til Bremanger i mørket. Snakk om ilddåp i seiling! Og vi selgerne?

Vi har omsorgsfullt ventet ved telefonen på neste Facebook­-oppdatering. Hvordan klarer våre nye seilvenner seg på havet?

Det viste seg at kjøperen med mannskap verken var dumdristige eller urealistiske, men rett og slett langt tøffere enn gjennomsnittet. Jeg innrømmer at jeg aldri har jeg følt noe særlig omsorg for kjøperen av de bruktbilene jeg har solgt opp gjennom tidene. Dette ble noe annet!

En ny mulighet

Nå er Team Jyplingen på jakt etter nytt seilprosjekt. Det samme gjelder nok teamene Sixpack (Platu 25, solgt), Nini Roll (Platu 25, vurderes solgt) og Chili Peppers (Farr 30, vurderes solgt). Dersom alle disse salgene blir realisert i løpet av våren, ligger virkelig muligheten åpen for å få etablert et entypemiljø i Molde Seilforening. Griper vi sjansen?

Heia Molde!

Økonomiutvalget har startet sitt arbeid med å skaffe midler til denne sesongens satsninger. Nå er det viktig å kapre Molde Seilforenings stempel på flest mulig av sesongkortene som selges til Molde Fotballklubbs hjemmekamper gjennom Prosjekt Tilhørighet. Seilerne Kjell Inge Røkke og Anne Grete Eidsvig støtter på denne måten meget generøst lokalidretten i Molde i et vinn-vinn prosjekt for både lokale idrettslag og MFK.

Til alle seilinteresserte i Molde: «Dediker ditt sesongkort til Molde Seilforening»!