Seriøse problemer for «Hugo Boss»

Alex Thomson og Guillermo Altadill er reddet opp med helikopter.

Publisert Sist oppdatert

SISTE NYTT:  Alex Thomson Racing Team er nå på vei ut til «Hugo Boss» for å forsøke å få den trygt til land. Båten ble lagt med baugen mot været, sannsynligvis på et drivanker, for at båten skal ha best muligheter for å klare seg. 

Kullseilte

Alex Thomson og Guillermo Altadill seilte i går forsiktig mot nødhavn da en stor sjø fikk båten til å kullseile. Mens båten lå opp ned klarte mannskapet å få skalket nødvendige luker. Under hendelsen fikk den 60-fots lange båten store mengder vann under dekk, og riggen fikk skader. Båten var i en slik tilstand at mannskapet valgte å forlate båten. 

– Det var en utrolig situasjon og vi trenger å forstå hvorfor dette skjedde. Det var en gigantisk bølge, men båten skulle ikke kullseile slik den gjorde. Jeg drar nå ut med vårt tekniske team for å få reddet båten, forteller Thomson. 

En av fem

Kun en av de fem nye IMOCA 60 båtene som deltar i Transat Jacques Vabre er med i racet. «Banque Populaire» var den første båten av den nye generasjonen på vannet, og den eneste uten tekniske problemer. «Banque Populaire» leder for øyeblikket også klassen.

Seriøse skader

Verst har det gått ut over Alex Thomson nye båt «Hugo Boss» som bare hadde åtte seildager før stert. Thomson valgte å seile forsiktig, men meldte for noen dager siden om problemer. Mannskapet forsøkte først å fikse dette selv, men ga opp, og satte kuren mot Spania. Der var det meningen å få hjelp til å fikse båten. Mannskapet hadde ikke brutt.

Synker

Kl 13.25 UT i dag sendet Thomson ut nødmelding. «Hugo Boss» befant seg da 82 nautiske mil fra Spanias kyst. Båten har blitt seilt forsiktig mot nødhavn i Coruna, men 36 timer i høy sjø og kraftig vind har gjort skadene verre. Båten startet å ta inn vann. Mannskapet vurderte det farlig å være ombord, og er nå hentet med helikopter. Lagets sjef Stewart Hosford  forteller at nå er det viktigst å ta vare på mannskapet, og så vil se se på muligheter for å redde båten.

Ikke første gang

Thomson har været forfulgt av uhell både i tidligere Vendee Globe seilaser, Barcelona World Race og Five Oceans Race der han ble reddet fra en synkende båt av rivalen Mike Golding. Den nye «Hugo Boss» var ny av året og utstyrt med foiler som skulle gjøre den ekstra rask. Kanskje er dette en medvirkende årsak til havariet. Grundige analyser etter dette races der også søsterbåter har vist seg svært sårbare, vil bli svært interessant lesestoff.

Laget vil legge ut oppdateringer om situasjonen på lagets nettside.

LEDER: Kun en av de fem nye IMOCA båtene er fortsatt me. Det er «Banque Populaire» som leder
LEDER: Kun en av de fem nye IMOCA båtene er fortsatt me. Det er «Banque Populaire» som leder