Siste båt i mål i dag

Resultatlisten etter 1. etappe er klar, og ikke uventet så topper «Ericsson 4» listen. Hva sier den samlete resultatlisten?

Publisert

Telefonica Black vil gå i mål på etermiddagn i dag. Båten kommer til kai med nødror.

Listen er et resultat av havneregattaen i Alicante, poengpunktet utenfor Brasils kyst og resultatet av 1. etappe.  Havneregattaen og rundingsmerket ved Brasil teller halvparten av en etappeseier.

Resultalisten er:

1    Ericsson 4    14.0

2    PUMA        13.0

3    Green Dragon    11.0

4    Telefonica Blue    10.0

5    Telefonica Black    6.0

6    Ericsson 3    5.0

7    Delta Lloyd    4.0

8    Team Russia    4.0

«Ericsson 3» med de to norske gutta om bord ligger skuffende lavt, men så blir de også hard straffet på grunn av at kjølen ikke målte inn. Uten straff ville de ha hatt 9 poeng og sneket seg inn mellom Telefonica båtene.

Beste forbredelser

Med 1. og 3. Plass er Ericsson lagene den store vinneren av etappen, mens Telefonica med 5. og 8. Er den store skuffelsen. Begge disse lagene hadde to båter noe som er en stor fordel for å forbrede seg. Fordelen ved å ha hatt to båten er størst i starten av racet. Etter hvert vil de andre lagene opparbeide seg den erfaringen som to-båts lagene hadde ved start.

   

Favorittene skuffer

Egentlig har både Ericsson og Telefonica skuffet. Ericsson ved å ikke ha en v båtene klare før start, mens Telefonica både har seilt dårlig, og har hatt tekniske problemer. Telefonica har falt dypt etter oppturen med dobbel seier under havneregattaen i Alicante. Puma og Green Dragon er lagene som imponerer mest. Farten og strategiske seilingen har under hele etapen vært høy.

Hvem vinner til slutt?

Ericsson 4 har klart styrket sitt favorittstempel. Det er også forventet at Ericsson 3 vil klatre nå som de ikke lengre vil bli straffet. Begge svenske båtene har en klar fartsfordel i hastigheter over 20 knop. Om det er båt eller mannskap er usikkert, men de norske gutta seilte forbi Telefonica Blue med spinnaker, mens den spanske båten klarte seg med et lite forseil.

    Telefonicabåtene har vist meget god fart i lettere vind, noe det vil bli mer av denne gangen med ny rute. Både Puma og Green Dragon ser ut som være gode allround båter som seiler fort i alle forhold. Den Rusiske båten ser ut til å ha store fartsproblemer i lett vind. Delta Lloyd som vant for fire år siden var også en båt som gikk best når det blåste.

   

Spenning til siste slutt

Det kommer til å bli meget jevnt, og det hele vil nok ikke bli avgjort før båtene er i Østersjøen til sommeren. Arrangørene har vært taktiske nok til å strø ut poeng i racets siste fase. Det skulle ikke forundre meg om at slaget til slutt vil stå mellom Ericsson 4, Puma, Telefonica Blue og Green Dragon til siste seilas.