Som en VO70, bare verre

Juan Kouyoumdjian-konstruksjonen Virgin Money (Speedboat) er som en stor VO70. 100 foteren er større og tyngere i alt, ikke minst er seilene som skal flyttes fra side til side noen tunge beist. Se filmklipp SISTE NYTT: STORSEILET SPJÆRET. REKORDFORSØKET OPPGITT

Publisert

Sir Richard Branson og TEAMORIGIN mannskapet har nå to døgn bak seg i rekordforsøket fra Ambrose fyrskip utenfor New York til Lizards Point vest for den engelske kanal. De første tretthetstegn har allerede begynt å vise seg hos ete slitens mannskap som til nå har fått minimale sovemuligheter.

 

Skipper Mike Sanderson uttaler at det er temmelig røfft der ute og at mannskapet trenger søvn før båten skal inn i et nytt stormsenter. Tre timer søvn i døgnet er ikke nok med den energien som seilerne trenger for å stå imot kreftene fra båt, seil og sjø. Båten seiles nå helt på grensen, noe som også er nødvendig for å slå den gamle rekorden som for øvrig Sanderson er med på.

 

Navigatøren Stan Honey rapporterer om to lavtrykk som skal forseres med muligheter for lettere vind mellom dem. - Vi må nå konsentrere oss om  strategiske valg som gjør det muilg å passere lettvindsområdene så raskt som mulig.

 

Sam Branson, Sir Richards sønn, sier i sin blogg: 

- Vi har nå vært ute i mer enn 24 timer, og det føles mer som 24 døgn. Ikke før ve hadde  New York og den fatasatiske Libertystatuen sank det hen hva vi virkelig var i ferd med. Vinden har vært oppe i storms styrke og vi har sett dønninger på 35 fot. Vi har logger 30 knop og det er vanskelig å sove når båten smeller og ristes i hver eneste sjø. Seilingen er brutal, men fantastisk.

SISTE:

På satellittelefon fra båten rapporterte Richard Branson idag morges: Vi har vært gjennom en natt fra helvete. Virgin Money ble truffet av en gigantisk bølge aktenfra . En av flåtene ble feid overbord, spinnakeren ble skadd, og værst av alt, den etterlot et massivt hull i storseilet. Heldigvis hadde alle sikkerhetssele på seg, så ingen ble feid over bord, som når det kommer til stykke er det viktigste.  Vi vet ikke hva de neste timene vil bringe, men vi forsøker så godt vi kan å reparere slik at vi kan fortsette.