Bouwe Bekking har grunn til å smile i barten
Bouwe Bekking har grunn til å smile i barten

Bekking for 8.gang

Ingen har større erfaring i Volvo Ocean Race enn Bouwe Bekking, men han har ennå til gode å vinne.

Publisert   Sist oppdatert

Med Bouwe Bekkings Team Brunel er antallet båter i årets Volvo Ocean Race kommet opp i syv. 

Første gang i 1985

Bouwe Bekking seilte Whitbread Round the World Race allerede i 1985-86, som mannskap på Philips Innovator. Nå, mer enn 30 år senere, og i en alder av 54 år, stiller han til start i sin åttende jorden rundt seilas. 

Sterkt konsortium

Bak prosjektet står blant annet Brunel, det globale hollandbaserte selskapet med spesialitet innen prosjektledelse, rekrutterings- og konsulenttjenester og som i år deltar for tredje gang i et slikt prosjekt, etter første gang å ha vært med i 1997-98. Temaet for 2017-18 prosjektet er «Engineering the Future», et initiativ fra et konsortium av nederlandske selskaper, inkludert Brunel, Abel, Royal Huisman og EY.

Syv lag på plass

Dette blir det andre nederlandske laget i årets Volvo Ocean Race. Det første er Team AkzoNobel, med skipper Simeon Tienpont og trolig med Aksel Magdahl som landbasert meteorolog og strateg. De andre er Dongfeng Race Team (Charles Caudrelier), MAPFRE (Xabi Fernández), Vestas11th Hour Racing (Charlie Enright), Team Sun Hung Kai/Scallywag (David Witt) og Turn The Tide On Plastic (Dee Caffari). VOR sjefen Mark Turner håper på åtte båter til start, men innrømmer det er vanskelig å få de siste pengene på plass i flere prosjekter. Det skaper utfordringer for arrangøren som kan ende med å måtte betale sluttregningen for flere av deltakerne.

For annen gang på rad

Med Brunels deltakelse er det første gang i regattaens historie fire hovedsponsorer som er med i to seilaser på rad.  Vestas, Dongfeng og MAPFRE er alle tilbake etter også å ha stilt lag i 2014-15.

Volvo Ocean Race starter i Alicante 22. oktober med maksimalt åtte One Design Volvo Ocean 65. Syv av dem har vært gjennom en omfattende oppgraderingsprosess etter 2014-15, mens den åttende båten er helt ny og bygget for team AkzoNobel. Det er ikke ventet at den nye båten vil ha noen fordel over de syv 3-4 år gamle båtene.

To 2. plasser, men ingen seier

Bekking har to annenplasser i Whitbread/Volvo, men har ennå ikke lyktes i å sette kronen på verket. I 1985-86, kom Philips Innovator, med skipper Dirk Nauta på 2. plass og i det siste racet ble det også 2. plass med Brunel og ham selv som skipper.

I 1993-94 seilte han på Winston, i 1997-98 Merit Cup og 2001-02 seilte han med Grant Dalton, aktuell i disse dager som prosjektleder for Emirates Team New Zealand, på Amer Sports One.

Hans første jobb som skipper var i 2005-06 med movistar, et race han var tvunget til å gi opp da båten sprang lekk og sank i Altlanterhavet på vei fra USA.  

- I 2014-15 hadde vi et godt resultat som jeg er stolt over, men jeg tror vi kan gjøre det enda bedre nå, sier Bouwe Bekking.  

Champagne og heder ti Bekking
Champagne og heder ti Bekking