Rekordføre mot Guadeloupe

Den 40. transatlantiske soloseilasen Rute du Rhum kan bli rask og krevende.

Publisert   Sist oppdatert
Værkart Route du Rhum
Værkart Route du Rhum

Ultime klassen kan komme til å sette ny rekord i årets seilas som starter imorgen fra St. Malo og avsluttes ved Point-à-Pitre på Guadeloupe. Verdens største og raskeste flerskrogsbåter bygget for havseilas er nå raskere enn noensinne, med foiler og den største seilføringen en kan tenke seg at en mann alene kan håndtere. I starten ventes det fine forhold med 15-20 knops vind fra sør-sør-øst, men allerede tirsdag er det ventet et større lavtrykk over feltet. Dette er vanlig november vær i nord atlanteren, men vil likevel kreve gode forberedelser og aktsomhet. De største og hurtigste båtene vil forsøke å komme unna lavtrykket, mens det for de mindre kan være aktuelt å søke nødhavn mens uværet raser på det verste.

Foiler for første gang

Gjeldende rekord ble satt av Loick Peyron i 2014 da han tok Ultime katamaraen «Banque Populaire VII»  3542 nautiske milene på kun syv dager, 15 timer, åtte minutter og 32 sekunder. For Ultime klassen er det ventet en rask seilas så snart lavtrykket er tilbakelagt, med seilas stort sett for styrbords halser. De fleste av dagens Ultime trimaraner er utstyrt med foiler det skal bli interessant å følge for første gang i en soloseilas over store havstrekninger.

Outsider

De største favorittene i Ultimeklassen er superstjernene Armel Le Cleac´h og Francois Gabart, begge med seire i Vendee Globe og sistnevnte også med solo rekorden jorden rundt. Dark horse i dette selskapet er Sebastien Josse med Guillaume Verdier-designede «Gitana 17» en rendyrket regatta maskin med innovative løsninger som har gjort at foilene gir den en større løfteevne enn konkurrentene, dette til tross for at båten er noe tyngre enn Gabarts «MACIF» og Le  Cleac´hs «Banque Populaire IX». Tilbakemeldinger fra treningen med de tre siste gerenasjons Ultime antyder at Joss´ «Gitana 17» har et lite fartsoverskudd.

PRB: Vincent Riou har fått foiler på sin eldre IMOCA, og var raskest i Defi Azuree i september.
PRB: Vincent Riou har fått foiler på sin eldre IMOCA, og var raskest i Defi Azuree i september.

Thomsons tur?

IMOCA klassen teller flere favoritter, Jérémie Beyou i den nye «Charal», Alex Thomson i «Hugo Boss», Vincent Riou i «PRB» og Yann Eliès i «Ucar-Saint-Michel». Av disse anser vi Alex Thomson som den sterkeste. Han stiller i en båt han kjenner godt og som han har seilt jorden rundt i. Han bygger seg nå opp til å vinne neste Vendee og tar Route du Rhum som en viktig del av forberedelsene. Beyous «Charal» er trolig den raskeste båten, men den er uprøvd i store bølger og frisk vind. 

Enorm Class40

Vi hadde håper å se nordmannen Henrik Bergesen som har en topp båt I denne regattaen der Rune Aasberg til nå er den eneste norske seileren som har forsøkt seg da han deltok I 2010, men måte bryte med instrumentproblemer. Aasbergs siste Class40 «Solo2» seiles nå av den erfarne Kito de Pavant.

«Made in Midi», som båten nå heter, er strippet  helt ned, og bygget opp igjen, til tross for at den var i topp stand. 

Mange kan vinne

Her er det vanskelig å se for seg noen klar favoritt, selv om spanske Alex Pella som vant for fire år siden ligger godt an. Ameryic Chapellier i «Aina Enfance et Avenir» som tok 2. plass  i Transat Jacques Vabre i fjor, og Maxime Sorel «V & B» blir trolig også å regne med.

 

SOLO: Kito de Pavant har tatt steget ned fra IMOCA til Class 40 og seiler Rune Aasbergs «Solo2»
SOLO: Kito de Pavant har tatt steget ned fra IMOCA til Class 40 og seiler Rune Aasbergs «Solo2»