Test fra arkivet: Sly 42

SLY42: Båten ble av juryen omtalt som en typisk Middelhavsbåt.
SLY42: Båten ble av juryen omtalt som en typisk Middelhavsbåt.

Superrask turbåt

Sly 42 tar det moderne designutyrykket enda et hakk. Båten kan minne om en mini Wally og er en lekker utfordrer i et marked med mange tøffe utfordrere.

Publisert Sist oppdatert

Sly 42 ble kåret til Årets Båt i Europa for 14 år siden. Mikkel Thommessen fikk seilt skjønnheten ut fra Barcelona høsten 2007. Det kom vel bare en slik til Norge. Det ligger et par slike båter til salgs i Middelhavet, og det til en pris mellom 1,5 og 2 millioner kroner. I Tillegg må de momses inn i Norge. Båten kom også i en dagseilerversjon, Sly 42 Fun. Mikkels rapport ble presentert på to sider i Seilas nr. 2-2008. Her er testen utvidet med flere bilder.

Det begynner og bli mange tøffe og moderne raske seilbåter i 40 fot plussklassen. Vi kan nevne X-41, Elan 410, Salona 42 og Landmark 43 som eksempler. Slys styrke i forhold til disse er først og fremst formspråket.

Det er et helt nytt verft som står bak Sly 42 som seiler og ser ut som en racer, men som under dekk viser seg også å kunne by på utmerket komfort for turseiling. Designet er funksjonalistisk, italiensk og elegant og belysningen gjør det behagelig å oppholde seg i salongen. De to rommelige toalettene er uttrykt i det samme designspråket. Båten er bygd i eksotiske materialer og er derfor stiv og lett.

Det er plass til gennakeren i seilbingen forut.
Det er plass til gennakeren i seilbingen forut.
Del av dørken blir omgjort til cockpitbord.
Del av dørken blir omgjort til cockpitbord.
TØFF: Sly 42 har en lang og åpen cockpit.
TØFF: Sly 42 har en lang og åpen cockpit.
Masthead gennaker på baugspryd.
Masthead gennaker på baugspryd.

Uvanlig gode seilegenskaper

Verftet har lagt vekt på at båten skal ha gode seilegenskaper, også i typisk lett middelhavsvær. Det har de lyktes godt med og båten gikk lett, med stor akselerasjonskapasitet. Mast, bom og baugspryd er bygget i karbon, stående rigg i rod, mens akterstaget er pvc-dekket Kevlar. Rullen til forstaget er lagt under dekk. Skrog og dekk er infusjonsstøpt i sandwich og glass med karbonfiber på flatene, mens skrog og dekk støpt bare i karbonfiber tilbys i regattaversjonen. Båten veier under 7 tonn og er blant de letteste i sin klasse.

Dekk og cockpit

Sly 42 har en stor åpen cockpit med to lange benker. Båten leveres med et stort eller to mindre ratt. Testbåten hadde to og det fungerte bra, uten for mye friksjon. Cockpitbordet er en integrert del av dørken og løftes på en praktisk og elegant måte i posisjon. Syv luker gir rikelig stueplass til ustyr, flåte og gassbeholder. Alle løftes av gassfjærer. Det lange og lave overbygget med lange sidevinduer gir et elegant inntrykk og gir god belysning under dekk. Aktenfor ankerbrønnen har designeren plassert en luke i fordekket til rom for seil. Vinsjer og dekksutstyr er fra Harken med to 40.2 fall-, to 48.2 genua- og to 44.2 storseilvinsjer.

SKARPE HJØRNER: Tilløp til minimalisme i salongen.
SKARPE HJØRNER: Tilløp til minimalisme i salongen.
Trang: Forpiggen imponerer ikke
Trang: Forpiggen imponerer ikke
STENGT: Akterlugaren har bred køye, men det er lite naturlig lys.
STENGT: Akterlugaren har bred køye, men det er lite naturlig lys.

Moderne stil

Innrednings-layouten er konvensjonell med rette vinkler i skott og benker. Standardutgaven leveres med to toalettrom, begge med dusj og elegante løsninger, for eksempel vasken som minner om innredningen i en moderne designlelighet. Det forre toalettet tar plass fra køyene i forpiggen som derfor virker trang. Dinetteløsningen på babord gir sitteplass for fire, men ved å slå opp bordet er det plass for ytterligere to fra styrbordbenken. Denne fungerer også som sitteplass for navigatøren. Kartbordet er nemlig aktervendt mot skottet til toalettet. Lyst treverk og tekstiler bidrar til det lyse inntrykket i salongen. Byssa på babord har dobbel vask i rustfritt med kaldt og varmt trykkvann, kjøleskap på 145 liter og to bluss komfyr med stekeovn. Alle dører er i sandwich- konstruksjon.

VASK: I italiensk stil.
VASK: I italiensk stil.
LEIDER: Kan løftes for å komme til motoren
LEIDER: Kan løftes for å komme til motoren

Juryens meninger

– Dette er en 42-foter med mange av kvalitetene fra Wally. Båten er morsom og elegant. Moderne design på skrog og kjøl. Byggingen virker solid og er vel planlagt for dagsturseiling. Her er alle detaljer ivaretatt og med ube- grenset materialvalg fra øverste hylle er dette en båt for den kresne båteier.

Carlos Serra, Yate, Spania

– En vellykket symbiose av tur- og regattabåt. Meget sportslig og lett å manøvrere med god rorfølelse. Båten tilfredstiller selv de mest kravstore.

Luis Gazzari, Yacht Revue, Østerrike

– Kompromissløs rask og moder- ne «Middelhavsbåt» med turbåt- komfort. Topp utrustningskvalitet og høy teknisk standard som inkluderer karbonmast viser at her er verftets ambisjoner store. Dette skal være en leken båt med topp seilegenskaper også i lett vind, med fart på mer enn ti knop innen rekkevidde. Under dekk har båten overraskende nok komplett inn- redning med alt som trengs for seks personer på tur. Alt i en moderne og praktisk design. Pluss for fart og seilegenskaper, topp finish med karbon, design over og under dekk samt et nytt, men vel organisert verft. Minus for prisen, at båten kan være i overkant føl- som på roret og for manglende ståhøyde i enkelte av rommene under dekk.

Vanni Galgani, Fare Vela, Italia

– Elegant italiensk design. En skikkelig «middelhavsbåt», spesi- elt tilpasset lettvær. Viste meget gode seilegenskaper.

Sly 42

Loa 12.80 m

Lwl 11.15 m

Bredde 3.80 m

Dypg. 2,25/2.50 m

Vekt 6.900 kg

Ballast 2.450 kg

Storseil 64 kvm

Fokk 108 prosent 47 kvm

Gennaker 180-220 kvm

Volvo D2-40

Diesel 120 l

Vann 360 l Pris

2. 530 000 N.kr u/mva.

Jan Briek, Waterkampioen Nederland

TEGNINGER: Dekk, snitt og innredningen til Sly 42
TEGNINGER: Dekk, snitt og innredningen til Sly 42
Powered by Labrador CMS