Tredje mastebrekk i Barcelona World Race

Mastefabrikken Lorima er i hardt vær etter at alle de tre båtene i Barcelona World Race med master herfra har havarert.

Publisert

Også Britair’s Open 60 mast som brakk for to uker siden i den 4,200 nm regattaen Transat Ecover BtoB fra Brasil til Frankrike har sine master herfra. Alle de gjenværende båter i  Barcelona World Race har master fra Southern Spars.

Det var igår ettermiddag at Barcelona World Race fikk sitt tredje mastebrekk, da Veolia Environnement, nettopp igang med regattaen igjen etter anløp på Kergeulen Island for motorreparasjon, satte nesa i en bølge på 2-3 meter. Masten brakk 3.5-4 meter over dekk. Det blåste 22 knops vind med 30 knop i kastene og båten førte fullt storseil og gennaker på tidspunktet. Veolia Enviroment som seiles av Roland Jourdain og Jean-Luc Nelias lå på 3. plass i regattaenm vel 800 nm bak ledende Paprec-Virbac. Båten er nå på vei til Australia 1660 mot nordøst under nødrikk og motor.

Mens de to første båtene som brakk master, PRB og Delta Dore var tegnet av Bruce Farr er Veolia Environment tegnet av Marc Lombard og optimalisert av Juan Kouyoumdjian.

For tre år siden måtte Roland Jourdain bryte Vendee Globe regattaen med kjølhavari omtrent i det samme området.

Hugo Boss (Finot-Conq) med Alex Thomson og Andrew Cape har hatt en ny natt med utrolig opphenting og ligger nå bare 57 nm bak ledende Paprec-Virbac (Farr) og holder stadig høyere fart enn Jean-Pierre Dick og Damien Foxall. I tid er differansen bare på rundt tre timer med den fart båtene i øyeblikket holder. Etter nyhetene om Veolias mastebrekk er det sannsynlig at seilerne vil ta det noe roligere og unngå å presse båtene maksimalt. De to ledende båtene er nå ca 2700 nm fra Cook Strait der det er mulig å hente bonuspoeng.