Richard Brisius på presentasjonen av The Ocean Race i Paris
Richard Brisius på presentasjonen av The Ocean Race i Paris

Volvo Ocean Race blir The Ocean Race

Volvo Cars fortsetter som sponsor, men jorden rundt regattaen skifter navn.

Publisert   Sist oppdatert

Paris årlige Salon Nautic var fullstappet i forrige uke da deltaljene om det fremtidige The Ocean Race, tidligere Whitbread Round the World Race og Volvo Ocean Race ble presentert av de nye eierne, Richard Brisius og Johan Salén og deres selskap Atlant Racing.

Nytt navn, ny visuell identitet

The Volvo Ocean Race er nå historie. Fra nå av vil regattaen bli kjent som kort og godt The Ocean Race. Selv om bilmerket Volvo vil opprettholde status hovedsponsor for det neste racet, er selskapet ikke lenger tittelsponsor. - Vårt ønske er å opprettholde et så nøytralt navn som mulig, men vi vil ikke lukke døren fullstendig for å få inn en tittel sponsor. Sannsynligvis vil i så fall det bli mer som  The Ocean Race presented by ...", sa Johan Salén som bekreftet at en visuell identitet snart vil bli publisert. 

En regel

Samme morgen som presentasjonen av The Ocean Race ble det holdt årsmøte i IMOCA klassen. Der vedtok en nesten enstemmig forsamling  (71 for, 4 blanke stemmer og 0 imot) for en ny versjon av klassereglene utviklet av presidenten Antoine Mermod og teknisk kommite. - I utgangspunktet er det ingen endringer, men regelen er skrevet i et enkelere sprog, mer forklarende og informativt, slik ar det blir lettere å foreta nødvenduge beslutninger, sa Mermod.

I utgangspunktet var planen å lage en regel tilpasset The Ocean Race, men nå når dette ikke er aktuelt, blir måleregelen mer eller mindre uforandret. Hovedforandringen blir at ballastvekten reduseres tilsvarende vekten av mannskepet i Ocean Race versjonen.  

- For at de samme båtene skule kunne seile i alle seilasene åpne for IMOCA klassen fant man det var enklere å samles om en regel for begge konfigurasjoner slik at det blir enkelere å konvertere båtene fra solo til fullt bemannede båter og på den måten bedre å bli i stand til å bringe to verdener sammen, sa Mermod videre.

På spørsmål om en typisk Vendée Globe båt kan vinne The Ocean Race, svarte designeren Juan Kouymoudjian: - Vinne er neppe mulig. En båt bygget for The Ocea Race vil ha en fordel, men en pallplaseering og kanskje til og med en etappeseier kan være mulig, sier han.

Mere unnavind og færre stopovere 

Det store spørsmålet er når løpet skal annonseres. - Det skjer før andre kvartal 2019 i følge Johan Salén.  - Før slutten av mars bør vi vite hvilke regioner vi skal til og en rekkefølge på havnene. Deretter blir det å sluttføre kontrakter med de aktuelle byene. Så langt har 45 byer uttrykt interesse. Det er viktig at alle kontinenter er representert, men ruten må også følge det som er akseptert for IMOCA klassen. Det vil bli mindre kryss, mer unnavind og mer seiling i sør. Asia er viktig, men vi må komme dit på en enklere måte enn sist. Melbourne-Hong Kong tok lang tid, så vi må finne en enklere vei. Det er også andre steder vi kan unngå lett vind og kryss, sier Salén.  

Race Director Phil Lawrence tilføyde: - Vi kommer til å lage en rute med mer unnavind enn tidligere seilaser. Asia er viktig for sponsorene, så det må vi ha med. Vi ser på senarier med lengre etapper i Sydishavet, men må også ta hensyn til været med orkansesongen i Atlanterhavet og syklonsesongen i Stillehavet. Derfor må vi runde Kapp Horn før slutten av mars. Jo lengre man går mot nord langs østkysten av Nord Amerika. Kina og Fjerne Østen, desto mer utsatt er man for nord øst monsunen, den er kald og horribel. 

En mulighet er første etappe mellom Alicante og Brasil, deretter Brasil - Australia, med stopp i Syd Afrika etter å ha pessert Kapp Horn. Derfra via Asia til vestkysten av USA.  

Forventet 10-15 IMOCA og 5-7 VO65

- Det blir helt sikkert færre etapper enn sist sier Lawrence. - Vi må finne en balanse. IMOCA teamene  vil foretrekke færre seilere og færre etapper, mens «Volvo seilerne» vil ha flere stop for å utnytte den kommersielle verdien.  - Det blir syv eller åtte etapper og det er viktig for de franske lagene å få en etappe til Frankrike, så det er vår ambisjon, sier Johan Salén. Det ryktes derfor at det er planlagt et prolog med utgangsoukt i Marseilles før båtene setter kurs for Alicante og start i oktober.

Seilerkjendisene på plass

Til stede ved presentasjonen var det meste av det som kan krype og gå av franske og internasjonale seilere; Franck Cammas, Charles Caudrelier, Alain Gautier, Paul Meilhat, Vincent Riou, Fabrice Amedeo, Stewart Hosford og Ross Daniel for Hugo Boss, Sam Davies, Louis Burton og Servane Escoffier, Eric Péron, Boris Herrmann, Conrad Colman, Marcus Hutchinson, Romain Attanasio, Alan Roura, Pierre-François Dargnies for Team Charal, representanter for Offshore Team Germany og også team fra det siste Volvo, Dongfeng Race Team, Mapfre, Brunel, AkzoNobel) og Charlie Enright, tidligere skipper på Vestas 11th Hour Racing.

Når det gjelder hvor mange som til syvende og sist stiller til start i Alicante håper Johan Salén 10-15 IMOCA og 5-7 VO65, de siste for mannskap under 30. Per idag er ingen lag fullt finanisert, men det er er interesse så vel fra tidligere Volvo lag som nye. - Vi forsøker å jobbe så mye som mulig med eksisterende IMOCA lag, sier Salén. 

Hvor mange av IMOCA lagene som biter på det neste Ocean Race vil vise seg. De fleste av topplagene er noe reserverte, som Steweart Hosford fra Hugo Boss som sier - Projsektet er interessant, men det er vanskelig å se hva det koster og hva våre partnere får igjen for det. Per idag er vår eneste prioritet å vinne Vendée Globe (etter en 2. og en 3. plass).

Blant de andre lagene som Sam Davies og Boris Herrmann, organisasjoner som MerConcept og BeYou Racing med Eric Péron og Fabrice Amedeo har gjort det klart at de ønsker å stille til start i Alicante med den båten de har idag. Et middels budsjett ligger da på 7-8 millioner euro fordelt over to år.

Opptatte designere

Lagene fra Volvo 2017-2018 virker noe mer positive.  Designere som Vincent Lauriot-Prévost sier han allerede er i diskusjoner med fire team, mens Juan Kouyoumdjian er i ferd med å formalisere avtaler med to eller tre team. - De er ikke franske og deltok i det siste Volvo, sier Kouyoumdijan som ellers er hemmeighetsfull med hensyn til deres identitet,

Team Campos, som ledet Mapfre prosjekter var i Paris og var klare på at de vil stille opp i Ocean Race. - Vi var ikke så begeistret for utviklingen i racet, men nå som det er kommer for å bli vil vi gjøre alt vi kan for å delta. De anslår et fornufting budsjett til å ligge på mellom 20 og 25 millioner euro, nesten det tredobbete av eksisternede IMOCA teams.

Av ikke franske prosjekter har Chris Nicholson, tidligere Team AkzoNobel, bekr6eftet at han forsøker å får til et prosjekt med danske Nicolai Sehested med støtta fra Nathalie Quéré og Gilles Chiorri som var ansvarlig for det nederlandske prosjektet i 2017-2018. 

Dongfeng Race Team som vant det siste Volvo Ocean Race teller på knappene, mens Oman Sail er entusiastiske med tanke på et Oman Sail team i regatta jorden jorden rundt . - Vi er definitivt interessert, sier Franck Cammas, mannen som vant Volvo i 2011-2012 og som nå er ansvarlig for Omans program i Europa.