STILLEBELTE: «Brunel» kom først ut av doldrums.
STILLEBELTE: «Brunel» kom først ut av doldrums.

Brunel først i passatvinden

Det blir ett speedrace videre til Newport.

Publisert   Sist oppdatert
NORDVEST: Båtene er i passatvinden og vil seile på styrbordhalser i over 2000 nm.
NORDVEST: Båtene er i passatvinden og vil seile på styrbordhalser i over 2000 nm.

Mandag var båtene gjennom stillebeltet, og best ut var den nederlandske båten «Brunel», som har vokst seg sterke på de siste etappene. Nå er det 2000 nautiske mil på styrbord halser, og å holde maksimal fart er nøkkelen til å klatre på resultatlistene. Båtene er svært like, og lagene har lært båtene å kjenne, og vet hvordan de skal seiles optimalt.

Kan parkere

Båtene seiler inn i stadig bedre forhold, og høyere fart. Det gir en fordel for båtene i tet, men om en uke, så kan båtene seile seg inn i lettere vindområder, og det kan og båtene bak en sjanse på å gjøre noe smartere.

«Dongfeng» ligger godt plassert til vest, hvor det er mer trykk. «Mapfre» sliter med tekniske problemer. Båten ligger lengst til øst, som er mindre gustig.

Mye sjøgress

Feltet har seilt gjennom områder med mye sjøgress som har hengt seg opp i kjøl og ror. For å bli kvitt dette, er det mest effektive å bakke. Det tar mye tid, og båtene mister en nautisk mil på en slik manøver.

 

Plassering 2. mai

1 Brunel

2 Dongfeng +11,9 nm

3 Turn the Tide on Plastic +24,4 nm

4 Vestas +37,8 nm

5 Mapfre +68,8 nm

6 AkzoNobel +90,8 nm

7 Scallywag +201,0 nm

BREMS: Båtene har seilt gjennom områder med sjøgress som henger seg fast på kjøl og ror.
BREMS: Båtene har seilt gjennom områder med sjøgress som henger seg fast på kjøl og ror.