0,2 promille i båt

Svensk protest mot promillegrense

Svensk protest mot promillegrense

Ny promillegrense får den Svenska Kryssarklubben til å se rødt.

Publisert Sist oppdatert

Myndighetene i Sverige vil innføre samme promillegrense for førere av fritidsbåter som for biler, hvilket vil si 0,2 promille. Dette har fått formannen i Svenska Kryssarklubben til å protestere.

FORSKJELL PÅ BIL OG BÅT. – Forskjellen på å kjøre bil i 110 km/t på en vei og å seile i fem knop på sjøen, er enorm, skriver Anders Persson, formannen i Svenska Kryssarklubben, i en lederartikkel i siste nummer av bladet «På Kryss».

Persson peker på at i Finland har man en båtgrense på 1 promille, i Norge 0,8 og i Danmark en grense på 0,5 promille bare for høyhastighetsbåter og fartøyer over 15 meter. Internasjonalt gjelder en grense på 0,8 for førere av store skip, som for eksempel oljetankere.

TØVETE. Å innføre en grense på 0,2 promille anser Persson som helt tøvete. Han vil ikke agere for at båtførerne skal være beruset til sjøs, men loven bør tilpasses internasjonale regler, krever Kryssarklubben.

– Myndighetenes krav om 0,2 promillegrense har ingen saklig begrunnelse, men er bare en avholdspolitisk lov vedtatt for å tilfredsstille en høyrøstet gruppe «avholdsaktivister», hevder Persson.

Han vil nå gå sammen med de øvrige svenske båtorganisasjonene og tilskrive den ansvarlige ministeren og kreve at loven revurderes.