RAYMARINE 2STAR: Raymarine Norge AS er blitt enige med Fredrikstad Seilforening om en samarbeidsavtale om regattaen som nå vil hete Raymarine 2Star. Open Class for moderne båter ble definert i 2016.
RAYMARINE 2STAR: Raymarine Norge AS er blitt enige med Fredrikstad Seilforening om en samarbeidsavtale om regattaen som nå vil hete Raymarine 2Star. Open Class for moderne båter ble definert i 2016.

Nå heter det Raymarine 2Star

Fredrikstad Seilforening har inngått en samarbeidsavtale med Raymarine Norge AS om shorthanded-regattaen 2Star.

Publisert   Sist oppdatert

Shorthanded-eventyret i Norge begynte i 2004 med Watski Skagerrak TwoStar. Da Watski trakk seg og det svenske firmaet Seapilot AB kom inn som ny hovedsponsor for tre år siden, ble regattaen omdøpt til Seapilot 2Star. Fra og med 2017 vil regattaen hete Raymarine 2Star.

10. januar ble Fredrikstad Seilforening og Raymarine Norge AS enige om en samarbeidsavtale om regattaen, som i år vil starte torsdag 15. juni.

Vil styrke merkenavnet

– Vi har et ønske om å få mer oppmerksomhet rundt Raymarine i seilmiljøet. Raymarine har sine røtter i seilmiljøet, og vi har hatt instrumenter som nærmest ble allemannseie blant seilbåteiere. Nå ønsker vi å komme sterkere tilbake på banen og ser på Raymarine 2Star som en regatta hvor vi kan gjøre det, sier daglig leder i Raymarine Norge, Rolf A. Fossumstuen.

Raymarine har tidligere vært engasjert som samarbeidspartner i regattaer i forbindelse med Moss Raymarine Race, men den regattaen døde etter hvert hen og ble nedlagt for noen år tilbake.

– Vi ønsket å være delaktig i en regatta litt utenom det vanlige og 2Star er en slik regatta. Og så er det jo slett ingen ulempe at arrangøren er en Østfold-forening, sier Fossumstuen.

Raymarine Norge AS holder til i Rygge i nettopp Østfold.

– Vi håper å bruke regattaen til å styrke Raymarine-navnet i seileres bevissthet, samtidig som vi også håper at vår deltagelse i regattaen skal skape engasjement og entusiasme innad i selskapet. Blir dette vellykket, har vi et langsiktig perspektiv på samarbeidet, sier han.

Raymarine er en av verdens ledende produsenter av maritim elektronikk.

Svært fornøyde

Per Arne Skjeggstad, leder av Fredrikstad Seilforening, er svært fornøyd med å ha fått Raymarine med på laget. Seapilot AB hadde en treårig avtale med foreningen som løp ut i 2016. Det betød at foreningen stod uten noen samarbeidspartner ved inngangen til 2017-sesongen.

– Vi er takknemlige og veldig glade for å ha fått en stor og seriøs aktør med på banen. Vi håper at vi sammen med Raymarine skal skape nytt liv i arrangementet og gjenvinne og styrke regattaens rennomé som den ledende shorthanded-regattaen i Norge, sier Skjeggestad.

– Raymarine 2Star skal fortsatt være en utfordring for seilere og en regatta som stiller større krav til seilere og utstyr enn vanlige regattaer gjør. Det skal være en regatta der seilerne får prøve grensene og kunnskapene sine på en tøff, men trygg bane i Skagerrak.

Bygger på fjorårets erfaringer

Han forteller at de la om banen i 2016 og definerte klassene tydeligere, og at man i 2017 vil bygge videre på dette. Det betyr at det til regattaen, som som vanlig starter torsdagen etter Færderseilasen – i år 15. juni – vil bli invitert til shorthanded-seiling i fire hovedklasser: «Cruiser/racer Class», «Open Class», Flerskrog og «Are Wiig Class».

Den sistnevnte klassen ble innført i 2016 til ære for Are Wiig, som i 2018 legger ut i 50-års minneregattaen for verdens første soloregatta nonstop rundt jorden, Golden Globe i 1968. Are Wiig vil selv delta i Raymarine 2Star i båten han skal seile jorden rundt med, en OE 32.

Mens regattaen de siste årene har hatt start og innkomst på Skjæløy, vil regattaen i år gå fra Hankø og med Hankø Yacht Club som base.

– Vi håper å åpne påmeldingen til årets regatta rundt 1. februar, sier Per Arne Skjeggestad.

ARE WIIG CLASS: Dette er en klasse for seilere som vil utfordre seg selv og som ikke nødvendigvis har det hotteste og dyreste utstyret.
ARE WIIG CLASS: Dette er en klasse for seilere som vil utfordre seg selv og som ikke nødvendigvis har det hotteste og dyreste utstyret.