Den nye Grand Prix-klassen

Egenskapene varierer mye mellom 40-foterne. Nå samles de båtene som planer lettest i en egen klasse.

Publisert Sist oppdatert

Vi har sett det tydelig i de to siste VM for ORCi: Landmark 43 som var best i lett vind, ble hengende håpløst etter da det begynte å blåse slik at de med de beste planeegenskapene tok av.

Verken IRC eller ORCi klarer å vurderer fartsegenskapene på de moderne, lette planende båtene, og å plassere disse båtene med tyngre mer tradisjonelle båter, har vist seg vanskelig. Forskjellen mellom å plane og ikke plane betyr så mye fartsmessig at ingen regel klarer å gi rettferdighet. Derfor samles de en egen klasse, men da basert på målesystemet IRC.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

49,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

495,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

795,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER