AC75: Den nye AC40-klassen blir en nedskalert versjon av båtene som ble brukt i Auckland i vinter.
AC75: Den nye AC40-klassen blir en nedskalert versjon av båtene som ble brukt i Auckland i vinter.

AC40 for større deltagelse i America’s Cup

Emirates Team New Zealand og INEOS Team UK holder på å utforme neste America’s Cup. En nedskalert versjon av AC75 på 40-fot skal hjelpe til å få flere lag med i kampen.

Publisert

Forsvareren Emirates Team New Zealand med The Royal New Zealand Yacht Squadron (RNZYS) og utfordreren INEOS Team UK med Royal Yacht Squadron Ltd (RYSL) skal publiserer opplegget for den 37. utgaven av America’s Cup den 17. november i år. Nå lekker gruppen en del av den nye planen. En ny entypebåt på 40 fot er under utvikling, og hvert America’s Cup lag må kjøpe en slik. Båttypen skal brukes i forberedende regattaer, få egen dameklasse og ungdomsklasse. Tanken er at denne klassen skal være en vei for nye seilere mot seilingens øverste nivå, America’s Cup.

Svært rask

AC40 vil bli en nedskalert versjon av AC75 som ble brukt i vinter, og som også minst skal brukes i to nye runder av America’s Cup. Den nye 40-foteren skal oppnå nesten like høye hastigheter som sin storesøster.

Den nye klassen er også tiltenkt som en testbenk for lagene, en plattform hvor nye ideer kan testes ut i en mindre og billigere målestokk.

To år frem

America’s Cup lagene skal få sine 40-fotere utlevert mor slutten av 2022, og fra 2023 vil det være mulig for private kjøper å kjøpe en slik båt med tanke på å utvikle et America’s Cup lag for fremtiden.

AC40 kan kanskje sammenlignes med Formula 2 i bilverden hvor de beste får ta steget opp i Formula 1.

Powered by Labrador CMS