
Færre, men større båtbutikker
Først forsvant matbutikken på hjørnet, så var det bare noen få elektronikkbutikker igjen. Nå har endringene kommet til båtbutikkene.
I gode, gamle dager var butikkene drevet av eierne. Kundene fikk personlig service og hadde ofte stor glede av butikkeierens kompetanse. Nå er det store kjeder som styrer handelen. Kjedene vinner på pris, men sjelden på service. Netthandel truer også den ærverdige båtbutikken.
Det nye konseptet fungerer for båtfolk med høy kompetanse, men ikke for en fersk båteier. Butikker drevet på gamlemåten er tapere. Kundene kommer inn i butikken for å få råd og tips, deretter kjøper de gjerne utstyret billigere andre steder. Ekspertisen til butikkeierne er gull verd, men betalingsviljen er lav.
– Bransjen er i forandring. Det blir færre salgssteder og de lokale butikkene forsvinner. Det er høyere prispress, og prisene på varer varierer mer. For å drive båtbutikk i dag trenger du høyt omsetningsvolum og god kunnskap om varene, mener Ketil Svennberg Jakobsen i Seatronic.
– Biltema, Jula og Rusta er våre største konkurrenter. Kundene har blitt mer prisbevisste, supplerer Poul Mortensen i Maritim på Billingstadsletta, trolig Nordens største båtutstyrsbutikk i omsetning.
Skandinaviske grupperinger
De store, nordiske utstyrskjedene, SeaSea, Hjertmans og Maritim er tilsynelatende konkurrenter, men på eiersiden er selskapene nå svært tett sammenknyttet. Siden 2017 har svenske Hjertmans og NMS (den norske Maritim-kjedens moderselskap) hatt samme eier. I 2019 kom også SeaSea-eier Byggplast inn under paraplyen og sent i 2022 kjøpte NMS en majoritetsandel i Seatronic i Moss.
Flak i Kristiansand er en diger grossist. Firmaet inngikk i en en strategisk allianse for distribusjon i 2015 da de kjøpte 30 prosent av aksjene i danske Palby Marine, som har en tilsvarende posisjon i Danmark. I 2010 kjøpte Flak båtbutikken Skaane i Horten.
Flak er 100 prosent eid av Nautec, Nordens største grossist av båtutstyr. Nautec eier også Watski, som i dag er skilt ut som et eget e-handelsselskap.
Trenden er at de mindre båtbutikkene enten blir nedlagt eller kjøpt opp av storaktører. I elektronikkverdenen er det Power og Elkjøp som gjelder, pluss nettbutikken Komplett og noen få til. Noe tilsvarende kan vi få i båtverdenen.
– Maritim har nå samme eier som en av våre konkurrenter. I praksis er alt som før, men vi drar fordeler av størrelsen ved innkjøp av varer, forteller Poul Mortensen.
Omsetning i millioner kroner
Selskap | 2019 | 2020 | 2021 |
FLAK (grossist) | 199 | 250 | 322 |
Maritim Båtutstyr | 120 | 163 | 205 |
West System | 71 | 123 | 117 |
Eurofritid | 61 | 97 | 75 |
Seatronic | 65 | 84 | 82 |
Watski | 43 | 63 | |
Marine Shop | 19 | 28 | 44 |
Nautic Marine | 19 | 24 | 27 |
Best Marine Oslo | 3 | 6 | 9 |
Ahoy | 7 |
Oppgang under pandemien
Regnskapstall på Proff viser gode år for båtbutikkene i Norge. Flak og Maritim har hatt en voldsom vekst i omsetning de siste årene. Koronaepidemien kan være en grunn til dette. Båtmarkedet har i denne tiden også vært svært bra, og omsetningen av bruktbåter har vært stor. Båtkjøpere tar gjerne flere turer innom båtbutikken før ferien, butikkbesøk der lommeboken står på åpent gap.
– Det var helt vilt under pandemien, da vi måtte holde dørene stengt. Vi fikk satt opp et klikk-og hent-system og klarte å øke omsetningen, forteller Mortensen.
På det mest travle har butikken hatt over 700 kunder som har lagt igjen over tusen kroner hver på én dag.
– For tre år siden måtte vi stenge inngangsdørene, og vi trodde vi måtte permittere ansatte, men vi klarte å opprettholde samme omsetning, forteller Ketil Svennberg Jakobsen i Seatronic.
Pandemien førte til økt båtinteresse, og folk fikk tid til å oppgradere båten selv.
– Netthandelen reddet oss, og netthandelen har forandret mye. Dette har gjort kundene mer prisbevisste, men det er utfordrende å leve av netthandel, mener Jakobsen.
– Vi så spesielt under pandemien at båt var én av avdelingene som hadde merkbar stor vekst, økningen var i underkant av 40 prosent, forteller Laila Solberg hos Biltema.
– For fjoråret så vi en liten omsetningsnedgang målt mot pandemiårene, men fortsatt er omsetningen langt høyere enn i forkant av pandemien. Dermed kan vi si at Biltema opplever å komme styrket ut av perioden, og at flere kunder har funnet at merkevarene våre innen båtprodukter er høyst konkurransedyktige, oppsummerer Laila Solberg.
Vi spurte også om hvor stor andel båtutstyr utgjør av Biltemas totalomsetning, men det ønsker ikke kjeden å gå ut med.


Gode råd er dyre
Vi lokkes inn i elektronikkbutikker av lave priser, og kommer ut av butikkene med et langt dyrere produkt. Selgere er mer motiverte av å få kunder til å kjøpe produkter som kjedene tjener godt på. I matbutikkene velger vi enten billig, med minimal service og produktutvalg eller dyrere, med bedre utvalg og bedre service. Slik er det foreløpig ikke blitt i båtbutikkene.
I båtbutikker er vi i dag vant til å møte en betjening med dyktige fagfolk som har egne erfaringer med produktene de selger. Slike fagfolk vil vi sannsynligvis savne i fremtiden. En kamp om lave priser gir mindre penger til lønninger. De ansatte du i fremtiden vil møte i butikkene har brukt mindre tid i båt - om du faktisk er så heldig at du får hjelp.
– Vår styrke er ekspertise, og det skal vi også fortsette med. Vi utvikler også nettsider hvor kunder kan søke råd, forklarer Ketil Svennberg Jakobsen i Seatronic. Han mener det er umulig for deres konsept i å etablere seg andre steder enn der de befinner seg - i Moss.
– I mange butikker går «de voksne» hjem klokken 1600 og tar helgefri. Slik er det ikke hos oss i Maritim. Vi skal ha kunnskap og kunne gi service helt til døra stenger. Det setter kunder pris på. De kommer fra Trysil i nord til Kongsberg i sør, legger Mortensen til.
Produkter fra Kina
Båtbutikker har kjøpt varer fra grossister, som igjen har kjøpt varer fra leverandører. Produktet skal gjennom mange ledd, hvor alle leddene skal tjene en slant.
Biltema er en kjede som gjør det annerledes. Biltema har i senere tid også satset på båt, med stor suksess. Biltemas modell er å få produkter produsert i lavkostland under egen merkevare. Dette gjør at Biltema kan selge båtutstyr til en lavere pris, og samtidig ha en høyere avanse enn de tradisjonelle båtbutikkene.
Både Flak og Maritim merker konkurranse fra Biltema, og har produkter som kan konkurrere på pris.
Flak og Nautec har utviklet en egen serie av båtutstyr som de får produsert i lavkostland. Flak har kalt disse produktene «1852», og i skrivende øyeblikk har grossisten over 600 varer med dette navnet. Med 1852-produktene kan Flak selge etter samme modell som Biltema: Lavere pris og høyere fortjeneste. Om produktene er like bra som dyrere merkevarer vil tiden vise. Erfaringer fra Biltema er vel at noe er bra, men langt fra alt.
– Egne merkevarer vil vi se mer av i tiden fremover. Vi har lenge hatt suksess med eget bunnstoff. Med den størrelsen vi er i dag blir det enklere å utvikle egne merkevarer, hevder Poul Mortensen. Han sammenligner båtbutikkjedene med dagligvarehandelen, som også selger egne merkevarer til lavere priser, men som kan gi høyere fortjeneste. Også store innkjøp fra kjente leverandører vil bidra til lavere priser.
Båtfolkets nettbutikk
Ahoy er en ny nettbutikk som hadde sitt første regnskapsår i 2021. Da var det beskjeden omsetning. Nettbutikken er etablert i Sandefjord og er startet av båtinteresserte folk der blant annet tidligere administrerende direktør i nettbutikken Komplett er med på laget.
Ahoy har så langt fått sine varer fra grossisten Flak, og har et utvalg på over 13 000 produkter.
En nettbutikk krever en enkel og logisk navigasjonsmeny med gode tekster. Ideen er at kjøperen skal gjøre jobben selv med å finne riktig produkt. Dette kan være en tidkrevende jobb, som raskt kan bli dårlig timebetaling om du ikke gjør det i fritiden.
– Vi vil ha fysiske butikker også i fremtiden, men i kombinasjon med nettbutikker. Utviklingen vil fortsette med færre og større butikker. Jeg har tro på at butikkene vil samarbeide med båtprodusentene og bli flinkere på reservedeler, mener Ketil Svennberg Jakobsen i Seatronic. Han opplever at båtinteressen fremdeles er stor etter pandemien, og at yngre mennesker vil ha seilbåt. Det gir en billigere inngangsbillett til båtlivet, og langt lavere driftskostnader. •