La Rochelle: I år stilles det ut over 700 båter på messen i Frankrike.

Det er i La Rochelle det skjer

Kommersielt er Cannes Yachting Festival størst, men når det gjelder innovasjon, så er Grand Pavois den beste. Vi har sjekket ut nyhetene.

Publisert Sist oppdatert

Mens det er de tykke lommebøkene som styrer messen i Cannes, så er det nyskapning som preger messen i La Rochelle. Det er på vestkysten av Frankrike det skjer, og i kjølvannet av Vendée Globe og alle de store regattaene, så skapes det nye teknologier og ideer som blir videreført, gjerne av oppstartsvirksomheter i området.

Publikum er også annerledes. På Grand Pavois er båtstørrelsen mer lik den du finner her hjemme. Båtlivet og smaken er også annerledes. Her er det båter som er praktisk i bruk som gjelder, ikke båter for å vise velstand.

European Yacht of the Year Eyoty 2025 Seatrials in IJmuiden on 15, 16 and 17 september
Boreal 56 er drømmebåten for de som skal på langtur. Nyheten er en videreutvikling fra tidligere modeller med et skrog med mer stabilitet. SEILmagasinet testet denne i forrige uke fra IJmuiden, en båt til 20 millioner kroner.
Ismeria 45 er en overraskelse som er ny for oss. Dette er en 45-fots ekspedisjonsbåt i aluminium med et overbygg og cockpit som minner om Moody 45. Båten er bygget av Bord à Bord shipyard og skal være en mindre versjon av Ismeria 59. Dette er en båt verdt å studere.
Mojito 32 er en båt vi har skrevet om før, men som nå vises frem for første gang. Dette er en 32-foter med scow-baug, en direkte arv av Mini Transat-båtene. Baugen gir mer stabilitet og mer plass under dekk.

Mange nyheter

De fleste av de aktuelle nyhetene du kunne se i Cannes, finner du også her. Fountaine Pajot to nyheter på 41 og 44 fot, Lagooon 38 og Excess 13 av flerskrogsbåtene.

Av enskrogsbåter finner du nye Dufour 48, men ikke nye Oceanis-modellene og Sun Odyssey 415. Men First 30, som ikke fant veien til Cannes er her.

Det er også interessant med flere utstillere som jobber med å ta vare på eldre båter, og at miljøideer er mye tydeligere. I listen over utstilte båter er det egen kategori for elektriske og miljøvennelige båter. På denne listen er det syv nyheter.

Båten som vant Fastnet Race i år kan bli din. JPK viser frem sin nye rakett på 34-fot. Den har et måletall som en 40-foter og holder følge med 45-fotere. Båten har en ny skrog form, og det er snakk om en revolusjon.
Det er one-off «Lann Ael 3» som startet det hele. Pogo valgte å lage en litt mindre versjon og fikk designerne av båten, Sam Manuard og Bernard Nivelt, til å utvikle båten. Resultatet ble Pogo RC, en båt som er blitt svært lik JPK 1050. Pogo RC ble nummer tre i Fastnet Race, bare slått av «Lann Ael 3» og JPK 1050.
RM-Yachts står oppført med tre nyheter, men RM 1080 er den viktigste nyheten. Dette er en båt med en helt annerledes cockpit. Karmen er flyttet ut mot rekka, og det gjør at du kan få en diger solseng. De mindre modellene har fått en oppgradering
Scow-baug er det nye. Det er en klar trend i La Rochelle hvor de ikke er redde for å teste ut nye ideer. Z’Toon 5.50 er en moderne dagseiler, konstruert av Guillaume Verdier på 18 fot.
Astus 26.5 er den største modellen fra den franske produsenten av mindre og billige trimaraner. Nyheten er konstruert av VPLP og har Astus vanlige teleskopiske armer til sideskrogene. Prisen starter på under 100 000 euro med fransk moms, seilklar.
Messas rareste, men kanskje også mest interessante båt er Seascow 33, en 33-fots ekspedisjonsbåt i aluminium. 33 foteren byr på en beskyttet cockpit og et doghouse med navigasjonsplass. Også denne er bygget av Bord à Bord shipyard.
European Yacht of the Year Eyoty 2025 Seatrials in IJmuiden on 15, 16 and 17 september
First 30 ble ikke vist ut i Cannes, men kommer til La Rochelle. Her et bilde fra vår test i Nederland i forrige uke av båten.
J/36 er en viderutvikling av J/112. Den største forskjellen finner du i cockpiten hvor nyheten har doble ratt. Jeg skulle gjerne sett den med rorkult også. 36-foteren er en komfortabel båt som også hevder seg på regattabanen. J/Boats viser også frem dagseileren J/7.
Franskmenn mener at seil vil komme tilbake på lasteskip, og det skjer mye på dette området. Designkontoret VPLP har opprettet eget designkontor kun for dette. Wisamo har fått med seg bildekkprodusenten Michelin på utvikling av en oppblåsbar vingmast. Den kan du se på messa.

Liste over nyheter du sannsynligvis bare ser i La Rochelle

• Astus 26.5

• Boreal 56

• J/36

• J/7

• JPK 1050

• Ismeria 45

• Mojito 32

• Pogo RC

• RM 1080

• Seascow 33

• Wisamo Michelin

• Z’Toon 5.50