
Legendarisk yacht til en krone på Finn
Nå har du sjansen til å eie en 80-fots regattamaskin, en yacht som har seilt under navnet «Windward Passage» og «Il Moro Di Venezia IX».
Regattamaskinen som er konstruert av German Frers og byget i 1988 befinner seg i Larvik. Selgeren har lagt ut det som en gang var en kjent yacht for en krone, og anbefaler den til å bli bygd om til en motorbåt eller husbåt.
– Båten ble kjøpt sånn som prosjekt, "med alt av delene til en fult utrustet rask cruiser sailyacht, som krevde noe reparasjon", men prosjektet stoppet opp og båten har bare blitt liggende, står det i annonsen. Vi har forsøkt å komme i dialog med selger uten resultat.


Tragisk brann
Resultatlisten fra Færderseilasen viser av yachten deltok i Færderseilasen i år 2000, ett år hvor det var flere Maxi-Yachter på startlinjen.
Båten har vært utsatt for brann kommer det frem i annonsen med svært mangelfulle bilder. Det er nå 18 år siden båten ble utsatt for denne brannen, og det kan være interessant å vite hva som har skjedd med den siden den gang. I en artikkel på NRK kommer det frem at millionverdier gikk opp i røyk i juni 2007, og at den gangen eieren av båten sa at fartøyet var totalskadd.
Ifølge Agderposten var det forretningsmannen Are Jonassen, som da eide båten, en båt han skal ha kjøpt i 2002. Båten på 80 fot kostet trolig omlag 30 millioner kroner, da den var ny i i 1988.
Are Jonassen bygde om yachten etter kjøpet, og hadde satt opp sentercockpit for å gjøre den mer egnet for turseiling.

Historisk båt
Yachten ble bygget som «Windward Passage» i Australia av McConaghy. Båten er en komposittkonstruksjon av karbonfiber og epoxy. Den er en sandwichkonstruksjon med kjerne i Nomex. Dette er tilsvarende dagens avanserte regattabåter blir bygget.
I 1988 ble «Windward Passage» omtalt som verdens raskeste havseiler og vekket oppsikt under Kenwood Cup på Hawaii hvor den vant alle seilaser i sin klasse. Yachten ble solgt til Italia i 1990.
Om du har mer opplysninger om «Il Moro Di Venezia IX», så send oss en melding.
Les også