Test fra arkivet: Maxi 84 mot Albin Cumulus

BRUKT: Test av Maxi 84 og Albin Cumulus i 1997, den gangen med 15 år gamle båter.
BRUKT: Test av Maxi 84 og Albin Cumulus i 1997, den gangen med 15 år gamle båter.

Et valg mellom kvalitet og seilegenskaper

Maxi 84 og Albin Cumulus er to populære valg i 28 fots klassen. Den ene gir en stabil konstruksjon og trygge egenskaper. Den andre brukbar kvalitet og fin seiling.

Publisert Sist oppdatert
PLANLØSNING: Båtene har lik layout, men Maxi 84 øverst, har mer volum og oppleves større under dekk.
PLANLØSNING: Båtene har lik layout, men Maxi 84 øverst, har mer volum og oppleves større under dekk.

Vi tar frem tester fra arkivet og gjør dem tilgjengelig på SEILmagasinet.no. Vi har gått 23 år tilbake og funnet en bruktbåttest av Maxi 84 og Albin Cumulus fra 1997. Testen, utført av Curt Gelin, var en bruktbåttest av båter som den gang var 15 år gamle, og i dag nærmer seg 40 år. Båtene kostet da mellom 150 000-200 0000. I dag er verdien halvert for godt vedlikeholdte eksemplarer.

SEILmagasinet har ambisjoner om å hente frem en ny test hver uke, som vil ligge åpent for alle i syv dager. Videre vil den havne i vårt enorme digitale testarkiv.

Duell i mesterklassen ble konkurransen mellom de to båtene kalt da de kom i 1978. Konstruktører var to fremtredende profiler på den tiden; Pelle Petterson og Peter Norlin, og verftene var blant de mest toneangivende i Europa.

For de 150 – 200 000 kronene båtene nå koster på bruktmarkedet, får familien en passe stor feriebåt.

DataMaxi 84Cumulus
LOA8,46 m5,56 m
Vannlinje7,20 m6,80 m
Bredde2,95 m2,83 m
Dybde1,50 m1,60 m
Vekt3 610 kg3 650 kg
Ballast1 300 kg1 275 kg
Storseil13,6 kvm17,5 kvm
Forseil27 kvm26 kvm
Spinnaker20 kvm60 kvm
Motor13 hk
LYS1,061,08
Byggeår1977-19821978-1983
Antall bygde1154 eks562 eks

Fin størrelse

28 fot – 8,5 meter – er ikke for stort til å seile og manøvrere med enkelhet, og plassen er stor nok til 4 – 5 personer. Begge båtene har kapasitet til feriebruk og man kan våge seg ut på åpent hav med dem. De har dessuten gode nok dieseler slik at marsjfarten kan opprettholdes når vinden svikter. Andre fellesnevnere er at begge har utenpåliggende ror og begge er typegodkjent av det svenske Sjøfartsverket.

Der slutter imidlertid likhetene. Maxi 84 har mastheadrigg, mens Cumulus har brøkdelsrigg.

Pelle Pettersons båt har det typiske Maxi-dekket der overbygg og skrog går rett i hverandre for at volumet under dekk skal kunne utnyttes maksimalt. Albin Cumulus har tradisjonelt overbygg og dekk.

Cumulus har et dypere og slankere skrog enn Maxi 84, hvilket merkes på en bidevind, der Cumulus har et bedre driv gjennom sjøene. Maxi 84 har lettere for å stoppe opp, og båten setter større krav til rormannens teknikk for at den skal kunne holde dampen oppe.

MAXI 84: Storseilet er lite , men genuan stor og tung. Maxi 84 har mastheadrigg.
MAXI 84: Storseilet er lite , men genuan stor og tung. Maxi 84 har mastheadrigg.
CUMULUS: Større storseil, og mindre genua på Cumulus, som er raskere for seil.
CUMULUS: Større storseil, og mindre genua på Cumulus, som er raskere for seil.

Kvalitet

Kvalitetsmessig har Maxi alltid ligget hakket foran Albin. Det viser seg den dag i dag om man går 15 år gamle båter nærmere etter i sømmene. Maxiene har klart årene definitivt bedre. Mye beror selvsagt på hvordan båtene er holdt, men det er en klar tendens i Maxis favør.

Komforten er like god i begge båtene. Cockpiten er bedre i Cumulus, mens Maxi 84 har mer å by på under dekk; tykkere puter, bedre toalett og rommeligere plass til bena under salongbordet. Prisene ligger mellom 140 og 200 000 kroner. Utstyr og vedlikehold er avgjørende for hvor på skalaen den enkelte båten hører hjemme. Begge båtene er såkalt kurante, og det er lite som tyder på at båtene vil tape seg i verd; snarere tvert i mot. Reservedeler til båtene er det også fortsatt mulig å få fatt i.

mStår valget mellom disse to båtene er Maxi 84 vinneren om du er på jakt etter en trygg og velbygd båt med god plass under dekk. Er du derimot ikke så nøye med innredningskvaliteten, men vil ha en båt som er morsom å seile og har tilstrekkelig plass under dekk, er Cumulus å foretrekke.