Bruktbåttips:

SMAKEBIT: I denne filmen får du en smakebit av Vegaen. For å se det fulle bildet må du lese artikellen.

Sagnomsuste Albin Vega: Saga blott

Albin Vega er utvilsomt en legendarisk båt, en båt som i sin tid var en stor suksess, og som i dag har et rykte på seg som en rimelig langtursbåt. Men fortjener båten det gode ryktet? Ifølge våre lesere kan det virke som at båten er akterutseilt av mer moderne konstruksjoner.

Publisert Sist oppdatert

Historien om Albin Vega starter med en pumpe og en oppfinner, Lars Albin Larsson. Etter å ha tatt patent på «Albinpumpen» i 1897 ble den i 1900 satt i produksjon ved «L A Larssons gjuteri og mekaniska verkstad», i Kristinehamn, Sverige. I 1906 kom Albin med sin første båtmotor, og interessant nok skal motoren i stor grad være et resultat av arbeidet til Lars’ 16 år gamle sønn Erik, som senere overtok bedriften og gjorde Albin til en anerkjent motorprodusent.

50 år senere, i 1956, tok tredje generasjon sjef, Lars Larsson båtsatsningen til neste nivå. Han grunnla båtforhandleren Larsson Trade AB, som blant annet eksporterte båtene til Harry Hallberg til USA, hovedsakelig mahogni-båten P28, som ble levert med motor fra Albin. 

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER