Stikker Emirates New Zealand fra?

5-3 til Emirates Team New Zealand som nå bare trenger 2 seire for å beholde pokalen.

Publisert Sist oppdatert

For første gang i denne America's Cup regattaen så vi at ledelsen byttet om midt i seilasen. Luna Rossa Prada Pirelli kom best ut og seilte over Emirates Team New Zealand på venstersiden og holdt ledelsen på første kryss takket være nitid dekking av konkurrenten. Ved kryssmerket var differansen mindre enn ti sekunder. At avstanden ikke ble større viser at ETNZ nok hadde et fartsoverskudd på kryssen, trolig takket være seilvalget der hjemmelaget hadde valgt J2 altså en mindfre fokk i forhold tilLRPP som hadde valgt en J1. Det ga mindre drag og mindre fartstap gjennom slagene.

LRPP holdt forspranget på lensen og viste at de kanskje var et hakk raskere med vinden aktenfra. Ved runding var differansen 10 sekunder, ingen trygg ledelse. Her gjorde Spithill og Bruni en feil da de ikke fulgte ETNZ som slo rundt merket. Dermed kom sistnevnte ut av italienernes grep og de kunne utnytte sitt fartsmessige overskudd som på denne kryssen viste seg å være tydelig. Midtveis på leggen var ledelsesskiftet et faktum og ETNZ kunne deretter bare spa på med sitt fartsoverskudd som etter hvert ble mer og mer tydelig. I mål var differansen 58 sekunder i favør av ETNZ i den kanskje mest overbevisende opptreden så langt i regattaen.

Seilas 7 og 8 America's Cup

Seilas to med mye dramatikk

Før den andre seilasen løyet vinden og Luna Rossa beholdt sin større fokk for å ha større kraft i den lette vinden som nå beveget seg ned mot minimumsgrensen på 6.5 knop. Det skulle vise seg å være et riktig valg, men gitt utviklingen av regattaen, til liten nytte. Igjen hadde LRPP et lite overskudd fra start som de tok godt vare på hele den første kryssen. Ved merket var LRPP 15 sekunder foran. ETNZ kom sterkt på lensen og var i ferd med å utligne forspranget. Her gjorde Pete Burling og taktikeren Glen Ashby en stor taktisk feil. Istedenfor å fortsette presset på italienerne jibbet ETNZ inn i et vindhull og datt ned fra foilene. LRPP klarte å holde farten og mens ETNZ ble liggende igjen, fosset italienerne fra. Ved le merke var deres forsprang på 4 minutter og 8 sekunder. Fordi vinden løyet ble seilasen nå redusert fra seks til fem legger og alt tydet på at LRPP nå kunne kruse til mål så sant de klarte å holde seg på foilene.

Rett før runding etter 2. kryss var det imidlertid LRPPs tur til å falle av foilene. I løpet av kort tid var det enorme forspranget spist opp og mens italienerne lå og kavet ved merket fosset ETNZ forbi. Burling og Ashby gjorde deretter ingen feil, de greide å holde båten flyvende og i mål var forskjellen 3 minutter og 55 sekunder.

Seilasen viste hvor vanskelig det kan være å seile disse båtene når det nærmer seg minimumsgrensen for vindstyrke og det er et tankekors at disse båtene knapt er seilbare i mindre enn 7 knops vind. For Jimmy Spithill, Fransesco Bruni og italienerne var dagen en skikkelig nedtur. Nå gjelder det å mobilisere alt for morgendagens seilaser og Spithill kan minne seg selv om seilasene i 2013 i San Fransisco da kan tok Oracle laget fra 1-9 til seier 10-9.