Grundig ekspert-analyse

Lettere skyer over seilbåtmarkedet

Bruktprisene er på vei opp, men importen av nye seilbåter sank i 2016. Urolighetene i importleddet må trolig roe seg ned før mengden av kjøpere føler seg trygge nok til å investere millionbeløp i ny båt.

Publisert Sist oppdatert

Temaet for denne markedsrapporten blir naturlig nok å søke å finne forklaringer på den dramatiske utviklingen i salget av nye seilbåter. Båtsalget, målt ved import, har ligget på et rekordlavt nivå i et halvår, uten klare tegn til oppgang. Dette til tross at pilene ellers i markedet peker mot bedre tider, med økende bruktpriser og lavere eurokurs.

Siden januar har importen av nye seilbåter blitt nesten halvert. Fra å ha ligget på et nivå rundt 20 båter i måneden ved nyttår, har nivået falt ned til i overkant av 10 nå i sommer.

Den sterke nedgangen står i kontrast til såkalte fundamentale forhold i markedet. Seilbåtimporten påvirkes av flere faktorer, slik som priser i bruktmarkedet, kronekurs og utviklingen i antall annonser på finn.no. Normalt vil det være slik at jo høyere prisene er i bruktmarkedet, desto høyere er importen. En slik sammenheng mellom bruktpriser og seilbåtimport burde være ganske intuitiv. Jo billigere det er å kjøpe brukt, desto mindre attraktivt er det å kjøpe nytt. Lave, og endog fallende bruktpriser, gjør i tillegg at potensielle kjøpere av nye båter kanskje forventer lav annenhåndsverdi.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 795 kroner per år

Bestill her