BEST: iSailor har det beste elektroniske kartet, basert på papirkart fra NV Charts, som er favoritten på papir.
BEST: iSailor har det beste elektroniske kartet, basert på papirkart fra NV Charts, som er favoritten på papir.
RYDDIG: Båtsportkart har den mest ryddige presentasjonen av kartet. Den ligger tett opp mot papirkart. Dessverre mangler nødvendig informasjon som brohøyder, og kartet er heller ikke like oppdatert som amerikanske iSailor.
RYDDIG: Båtsportkart har den mest ryddige presentasjonen av kartet. Den ligger tett opp mot papirkart. Dessverre mangler nødvendig informasjon som brohøyder, og kartet er heller ikke like oppdatert som amerikanske iSailor.
STYGT: Plan2Nav fjerner altfor mye informasjon på oversiktsnivå, og kartet viser bare en rekke meningsløse fargenøyanser. Forskjellen med båtsportkartet er stor.
STYGT: Plan2Nav fjerner altfor mye informasjon på oversiktsnivå, og kartet viser bare en rekke meningsløse fargenøyanser. Forskjellen med båtsportkartet er stor.
FARLIG: I Båtsportkart ser det ut som at grunnen i Bevøysund er på fire meter, men zoomer du lenger inn, vil grunnen vise bare én meter. Dette er en typisk feil på elektroniske kart, og noe som gjør at de må brukes med varsomhet.
FARLIG: I Båtsportkart ser det ut som at grunnen i Bevøysund er på fire meter, men zoomer du lenger inn, vil grunnen vise bare én meter. Dette er en typisk feil på elektroniske kart, og noe som gjør at de må brukes med varsomhet.
SYMBOLER: Navionics bruker egne symboler på fyr og varder. Tørrfall er markert med grønt, som er internasjonal standard. I Norge ble slikt område tidligere marker med grått.
SYMBOLER: Navionics bruker egne symboler på fyr og varder. Tørrfall er markert med grønt, som er internasjonal standard. I Norge ble slikt område tidligere marker med grått.
SKREMMENDE: I BlueChart ser det ut som at fjorden er full av farlige grunner, og tross for at de ligger på dypt vann er markert med kryss.
SKREMMENDE: I BlueChart ser det ut som at fjorden er full av farlige grunner, og tross for at de ligger på dypt vann er markert med kryss.
FERSK: iSailor har med siste oppdateringer, og det uten ekstra kostnad. Her er utbyggingen av Leangbukta, ferdeig i 2012. GPSen viser også nøyaktighet på signalet, som her ikke var særlig god.
FERSK: iSailor har med siste oppdateringer, og det uten ekstra kostnad. Her er utbyggingen av Leangbukta, ferdeig i 2012. GPSen viser også nøyaktighet på signalet, som her ikke var særlig god.
DETALJER: NV Chart er bilder av papirkartene. Noen steder, som i Son er detaljene ekstra gode. Detaljkartet er delt akkurat midt igjennom Bevøya.
DETALJER: NV Chart er bilder av papirkartene. Noen steder, som i Son er detaljene ekstra gode. Detaljkartet er delt akkurat midt igjennom Bevøya.
VENDELSUND: Her er det kabelferge om sommeren og flytebro om vinteren. Det kommer frem på BlueChart.
VENDELSUND: Her er det kabelferge om sommeren og flytebro om vinteren. Det kommer frem på BlueChart.
STOPP: I SeaPilot kan du markere trygg led, her satt ved to meter, men funksjonen er i overkant effektiv.
STOPP: I SeaPilot kan du markere trygg led, her satt ved to meter, men funksjonen er i overkant effektiv.
STENGT: Ikke lett å tyde at det er mulig å gå gjennom sjeteen. Her er grunnen på 7 meter.
STENGT: Ikke lett å tyde at det er mulig å gå gjennom sjeteen. Her er grunnen på 7 meter.
ROT: SeaPilot viser for mye unødvendig informasjon. Kommunegrenser er uinteressante i båt. Dype grunner tar også for mye oppmerksomhet. Typografien er for stor.
ROT: SeaPilot viser for mye unødvendig informasjon. Kommunegrenser er uinteressante i båt. Dype grunner tar også for mye oppmerksomhet. Typografien er for stor.

Det beste kartet på iPad

Vi har testet åtte ulike digitale sjøkart på leting etter feil og mangler. Elektroniske kart er blitt bedre, men ingen er perfekte. ISailor har den beste løsningen.

Publisert Sist oppdatert

Nesten alle båter har i dag elektroniske kart om bord – enten på plotter, lesebrett, eller på mobiltelefonen. Har du en plotter om bord, har du ikke så mange valg når det gjelder kart. Garmin benytter seg av kun BlueChart, Raymarine bruker Navionics, mens har du en Simrad, B&G eller Lowerance, kan du velge Navionics, C-Map eller NV Charts.

På iPad derrimot, har du langt flere muligheter. Vi har sett på de ni mest vanlige appene på lesebrettet fra Apple. Mange av disse appene er også tilgjenglige på Android, og flere er på vei. Vi testet appene på en ett år gammel iPad Mini som koster 3400 kroner inkludert mobilnettverk, noe som kreves for å få GPS i enheten. Skjermen er 7,9 tommer stor. Det er praktisk om bord. iPad Mini bruker også mindre strøm enn sin storesøster. Det er også en fordel.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER