NORSKE: Fem norske båter er med i ARC+ i år.
NORSKE: Fem norske båter er med i ARC+ i år.

To dager inn i ARC+

Fem norske båter seilte fra Las Palmas på søndag med ARC+. Lite vind gjør at enkelte går for motor, og andre forsøker å finne kurs for bedre vind.

Publisert Sist oppdatert
ARC+: Seilbåtene ligger tett utenfor Afrikas vestkyst.
ARC+: Seilbåtene ligger tett utenfor Afrikas vestkyst.

Ursa Major

Klokken 08 i dag var Ursa Major kommet lengst av de norske seilbåtene, med Eveline rett bak. 

– Vi har det strålende! Vi seiler nedover Afrikakysten, og prøver å holde en passende avstand til andre slik at det ikke blir så mye fiskeutstyr eller annet man kan rote seg borti. Båten seiler fint og vi har ikke fått noe skader på utstyr. Sjøen og vinden er helt grei foreløpig. Jeg ser i chatgrupper at en del av de båtene som er lengre vest har begynt å gå for motor pga manglende vind. Vi har fortsatt 12 til 14 knop vind og i overkant av 6 knops båtfart, sier Raymond Sælen i seilbåten Ursa Major, en Beneteau Sense 50. 

STRÅLENDE: Gjengen storkoser seg på seilasen over til Kapp Verde.
STRÅLENDE: Gjengen storkoser seg på seilasen over til Kapp Verde.
LEDER: Ursa Major er fremst i feltet blant de norske båtene og melder om grei vind.
LEDER: Ursa Major er fremst i feltet blant de norske båtene og melder om grei vind.

Vue Mer 

Mens Ida og Olivia flyr til Kapp Verde på grunn av ankelbrudd, er Anders med ekstra mannskap, Herman, Hanne og Bjørn Petter, midt i ARC-feltet. Vue Mer har, ifølge tracker, tirsdag morgen seilt 285 nautiske mil. 

FANGST: Seilasen går bra så langt, og midagen har de funnet i havet.
STORFANGST: Vue Mer fikk fin fangst på regattaens andre dag.

Catara

– Vi er på vei til Kapp Verde. Vi mistet Nav-systemet fra B&G like etter start. Vi har dobbelt av alt, også komplett Raymarine, men siden det var kort å gå tilbake gikk vi til kai for å sjekke, ettersom det er greit å ha begge systemene oppe. Vi fant feilen under en takplate. Vi fikk fikset det og startet syv timer etter de andre. Men nå har vi tatt igjen feltet, så no worries! Vi henger i feltet til Kapp Verde og har det ikke travelt, forteller Odd Ivar Mork om bord Catara, en Beneteau Oceanis 51.1.

Eveline

Anders og Linn Eve var mer enn klare til å kaste loss sist vi pratet på brygga før avreise. Klokken 08 i dag hadde de lagt bak seg 286 nautiske mil, ifølge tracker. 

FANGST: Seilasen går bra så langt, og midagen har de funnet i havet.
FANGST: Seilasen går bra så langt, og midagen har de funnet i havet.
EVELINE: Seilerne meldte om en godt start. Nå er det meldt mindre framover, og de forsøker å finne en god kurs.
EVELINE: Seilerne meldte om en godt start. Nå er det meldt mindre framover, og de forsøker å finne en god kurs.

– Seilasen vår har gått fint så langt. Vi prøver å finne en kurs som skal gi oss vind hele veien, da det ser ut til å bli veldig lite vind store deler av morgendagen.

Vi ligger nå midt i feltet, så det er umulig å si hvordan det går til slutt. 

Alt er vel om bord, men vi er litt bekymret for stillebelte. Ellers fikk vi oss sjølfisket middag i går, forteller Linn Eve Krogholm om bord Eveline, en Jeanneau Sun Odyssey 50SD. 

Miss u

Iselin, Emil og barna Ellie og Leon fra Oslo har med to svenske jenter som ekstra mannskap over Atlanteren, med en Jeanneau Sun Odyssey 439.

START: Miss U på vei fra Las Palmas.
START: Miss U på vei fra Las Palmas.

– Vi hadde en fin start! Det er godt å være i gang, men rett etter start mistet vi en fender. Vi benyttet anledningen til å øve på mann over bord-rutinen, skrev Iselin Eng tidligere. 

Klokken 08 lå Miss U ganske så midt i feltet. De hadde da seilt 255 nautiske mil, og farten var på 5,3 knop. 

Det er 86 båter som seiler ARC+ i år. Alt i alt er det Enjoy the Silence fra Luxenburg fra som ligger først i feltet. Katamaranen er en Outremer 55-2 på 16.73 meter. Bak finner vi australske Bingera – også en Outremer 55-2. a

ARC+ og ARC

World Cruising Clubs populære fellestur ARC+ over Atlanterhavet har i år fire norske deltagende båter. Regattaen går fra Las Palmas på Gran Canaria, via Kapp Verde, og så over Atlanterhavet med Camper and Nicholsons Port Louis Marina i Granada som mål. ARC+ starter den 09. november fra Las Palmas, videre fra Kapp Verde 21. november og avsluttes 10. desember i Grenada. 

ARC starter 23. november fra Las Palmas og går direkte til Rodney Bay på Saint Lucia, og mållinjen stenger 19. desember.