ARC+: Det ble italienske «Nessun Dorma», en Italia 15.98 som ble raskest mellom Kapp Verde og Karibia.
ARC+: Det ble italienske «Nessun Dorma», en Italia 15.98 som ble raskest mellom Kapp Verde og Karibia.

Første ARC+ båter fremme på Grenada

Det ble en enskrogsbåt som kom først, etter fulgt av en haug av raske katamaraner.

Publisert

 Det ble italienske «Nessun Dorma», en Italia 15.98 som ble raskest mellom Kapp Verde og Karibia. Båten krysset mållinjen onsdag morgen (07:01:49 UTC) etter 11 døgn på havet.

– Vi hadde mye vind og vi spjæret gennakeren. Det ble mye hådstyring, og det ble ganske tøft og slitsomt, men jeg er veldig fornøyd, sa skipper Andrea Neri etter å ha satt beina på land.

Raske katamaraner

Fem timer senere kom andre båt i mål, en ORC50. ORC50 er en superrask katamaran, etter fulgt av fem Outremer katamaraner. To 55 fotere og tre 51-fotere. Outremer er blitt svært etterspurte båter for langtur, men er svært kostbare.

KATAMARANER: Outremer 55 «Felix» kom inn som båt nummer fire og ble seilt av en barnefamilie.
KATAMARANER: Outremer 55 «Felix» kom inn som båt nummer fire og ble seilt av en barnefamilie.
FULLMÅNE: Dag Sem kan glede seg over fullmåne på nattevaktene.
FULLMÅNE: Dag Sem kan glede seg over fullmåne på nattevaktene.

Første norske

Dehler 42 «Ada II» ligger som båt 23, og først av de norske i ARC+. Den har 314 nm igjen, og er ventet fremme på lørdag.

Lengre fremme ligger danske «Sassicaia», en Luffe 48 med norske Dag Sem som mannskap. De er ventet inne på fredag kveld.

De må håndstyre etter at autopiloten ikke lengre fungerer, og melder kveldene varme.

Norske båter i ARC+

Plass Navn Båttype Skipper Seilt Siste døgn ETA
27Ada IIDehler 42C (JV)Trond Johansen1984 nm158 nm2. des
44XmeraldaX-Yachts Xc 45Beate & Colin Bevan1823 nm159 nm3. des
72Why NotBeneteau Oceanis 46Petter Asheim1730 nm143 nm5. des
77NorahJeanneau Sun Odyssey 43Vegard Holmberget1600 nm143 nm5. des
80MøyfridJeanneau Sun Odyssey 44Julie Ruyter1584 nm137 nm5. des
89Moon BirdFountaine Pajot Mahe 36Ole Martin Minsås1461 nm122 nm7. des

Høy fart

I ARC holder den norske Baltic 52 «CoCo» høy fart og har seilt 210 nm siste døgn. Den høye farten gjør at estimert ankomst ha justert seg fra 8. desember til 7. desember. Raskeste båt i ARC, en Swan 90 er ventet inne på lørdag.

Norske båter i ARC

Plass Båtnavn Båttype Skipper Seilt Siste døgn ETA
20CoCoBaltic Yachts 52Trygve Sten Gustavsen1908 nm210 nm07. des
107NewbeeLagoon 410S2Benedicte Holøien & Paul Fleet1499 nm132 nm12. des
120XantippeHanse 445Axel Schøyen1396 nm120 nm14. des
139TempusRCC Majestic 530Anders Johnsrud1574 nm136 nm15. des

ARC og ARC+

World Cruising Clubs populære fellestur over Atlanterhavet har i år 10 norske båter. Det har i de senere år vært to slike arrangement, ARC og ARC+.

ARC har flest deltagere, men det er ARC + som er mest populært for nordmenn. ARC pluss startet 5. november fra Las Palmas på Grand Canaria med seks norske båter av totalt 96. 

ARC starter fra samme sted 19. november med fire norske båter av 162.  Mens ARC-deltagerne seiler direkte til St. Lucia, en distanse på 2700 nm, får ARC+-deltagerne et lite stopp på Kapp Verde, får de krysser Atlanterhavet med Granada i Karibia som mål. ARC+ har Port Louis Marina, Grenada som mål i Karibia, mens ARC ender i Rodney Bay på St. Lucia.

Premieutdeling for ARC+ er 7. desember, mens utdelingen for ARC er 16. desember.

.