SKIPPER: Staffan Andren har ansvaret på Ms. Robinson. Målet er å være først av More 55 båtene i Karibia. 15 dager er et realistisk mål.
SKIPPER: Staffan Andren har ansvaret på Ms. Robinson. Målet er å være først av More 55 båtene i Karibia. 15 dager er et realistisk mål.

Betaler 40 000 for å seile ARC

Å krysse Atlanteren er blitt business. Vi snakket med svensker som blar opp for å oppfylle en drøm.

Publisert Sist oppdatert
LIKE: I Las Palmas er det fem helt like More 55 som alle skal seile ARC. Båtene skal gå i Charter i Karibia i vinter.
LIKE: I Las Palmas er det fem helt like More 55 som alle skal seile ARC. Båtene skal gå i Charter i Karibia i vinter.

Seilerne som betaler for å delta er om bord en uke før avreise. De er også med en god stund etter at de er i mål i St. Lucia, hvor lenge er avhengig av farten. 

– Vi kommer nok til å få seile litt i Karibia, før vi setter oss på flyet, forteller seilerne. En har gitt seg selv turen som 50 års presang, en annen er med for å få snake på langturseiling, og drømmer om å gjøre hele turen selv en dag. 

Må leve tett

– Det blir litt som et realityprogram. Vi må tilpasse oss, og leve sammen. Så langt har det gått bra. Heldigvis er det ingen som blir sent hjem. I tillegg til de 40 000 svenske kronene, må også seilere spleise på mat, og betale flybilletter. 

SJEKK: Milan Mande har bygget More 55 i Kroatia. Han har fått med seg to karer for å gjøre båtene i topp stand før avreise.
SJEKK: Milan Mande har bygget More 55 i Kroatia. Han har fått med seg to karer for å gjøre båtene i topp stand før avreise.
CHARTER: More 55 er chartermarkedets raskeste charterbåt. Høy kvalitet skal gjøre båten mer lønnsom.
CHARTER: More 55 er chartermarkedets raskeste charterbåt. Høy kvalitet skal gjøre båten mer lønnsom.
FRISKT: More 55 klarte seg bra i vinden uten testen i april, men kreftene var store.
FRISKT: More 55 klarte seg bra i vinden uten testen i april, men kreftene var store.