Test fra arkivet: Arcona 370, Elan 380, Finnflyer 36, Grand Soleil 37, Hallberg-Rassy 372, Linjett 37, Salona 37 og SwedeStar 370

37-fotere med fart og komfort
Er du på utkikk etter en skarpseiler med høy bokomfort? Da bør du lese denne testrapporten fra en ukes prøveseiling av åtte 37-fotere i prisklassen halvannen til 2,5 millioner kroner.
I 2009 arrangerte vi en stortest av åtte raske båter mellom 36 og 38 fot ut fra Lysekil i Sverige. Testen ble presentert over 12 sider i Seilas 9-2009. Vi publiserer testens innledende tekst i denne saken, som vi supplerer med omtale av hver enkelt båt hver torsdag i åtte uker fremover. Vi utvider testen her med flere bilder som vi ikke fikk plass til i papirutgaven for 12 år siden.
Seilas har sammen med svenske Båtnytt og tyske Die Yacht testet åtte moderne skarpseilere, eller såkalte «performance cruisers», som mange sier i dag. Fire av båtene er bygget i Sverige, en i Finland, en i Kroatia, en i Italia og en i Slovenia. Felles for alle de åtte båtene i testen er at de ligger i en høyere prisklasse enn de rimeligste serieproduserte båtene fra Hanse, Beneteau og Bavaria.
Arcona 370, Hallberg-Rassy 372, Elan 380, FinnFlyer 36, Linjett 37, Salona 37, Swedestar 370 og Grand Soleil 370 ble testet over fire dager i slutten august 2009. Testlaget besto av en rekke toppseilere fra Sverige, Norge og Danmark foruten journalister i Seilas, Båtnytt og Die Yacht. Med på testen var også en autorisert besiktigelsesmann, generalsekretær Jan-Erik Næss i KNS. Han gikk systematisk gjennom båtenes tekniske sider.
Kuling
Vi fikk testet båtene i forhold som varierte fra flau bris til stiv kuling. Hovedkonklusjonen er at alle båtene er meget velseilende. Den regattasugne testgjengen slet med å skille båtene fra hverandre på fart og høyde. Litt langsommere enn resten av feltet var nok Hallberg-Rassy 372. Dette ble særlig synlig i laber vind. Da hjalp det ikke at Magnus Rassy hadde toppet laget med den danske mesterseileren Jesper Bank. Mens Hallberg-Rassy stort sett lå i akterkant av feltet, var det finske FinnFlyer 36 som vanligvis løp fortest av sted. Det bemerkelsesverdige er likevel hvor jevn fart alle båtene i testen holdt. FinnFlyer er en utpreget regattabåt i hitech-materialer og med karbonmast, mens Hallberg-Rassy jo først og fremt er en turbåt der det ikke er spart på komforten.
Hovedkonklusjonen er derfor at det ikke lenger er noen stor motsetning mellom skarpseilere og komfortable turbåter. I gamle dager var skarpseilerne som regel våte og spartanske, mens turbåtene var komfortable og langsomme. I dag er båtene både raske og komfortable. Båtene i testen lever rett og slett opp til betegnelsen performance cruisers. I våre uformelle regattaer utenfor Lysekil i Sverige varierte plasseringene mellom de ulike båtene mer med rormann og taktiske valg enn med båtfart. Lavest LYS-tall i testen har Hallberg-Rassy 372 og Linjett 37 og høyest LYS-tall har Finnflyer 36. Når det blåste kuling var det likevel lite som skilte båtene på fart.








Materialkostnader
Prisen på båtene i testen varierer fra halvannen million til 2,5 millioner kroner, ifølge standard prislisten. (Nøyaktige priser varierer med valutaendringer og utstyrslister). Dette er mer enn dobbelt så mye som startprisen for en Bavaria 38 eller Hanse 370.
Det er flere grunner til at våre testbåter koster mer enn de billigste båtene på markedet. Valg av materialer er en viktig forklaring. Testbåtene har blykjøl, som er dobbelt så dyrt som jern, men som gir bedre seilegenskaper. Videre er de innredet med utsøkte materialer av håndverkere. Dessuten er de utstyrt med sterke rigger, solide vinsjer og dekksutstyr av høy kvalitet. Korrigert for utstyr og materialkostnader krymper avstanden i pris til de serieproduserte båtene betraktelig.
Magnus Rassy anslår at 55 prosent av totalkostnaden for Hallberg-Rassy 372 er materialkostnad, mens 15-20 prosent er personalkostnad. Håkan Bengtsson i SwedeStar har omtrent samme kalkyle for Swede Star 370. Hos Bavaria ligger personalkostnadene på 10-15 prosent, har Seilas tidligere fått opplyst. Ville Djurberg i finske FinnFlyer vil ikke røpe materialkostnader og arbeidstid bak testens mest sofistikerte båt: FinnFlyer 36. Denne er bygget i vinylester og epoxy med innredning i komposittmaterialer og karbonrigg. – Det ligger nok minst tre ganger så mye arbeid bak Finnflyer 36 som en serieprodusert båt i samme størrelse, er alt han vil si.
Poengfordeling
Hallberg-Rassy 373 | 397 poeng |
Arcona 370 | 391 poeng |
Linjett 37 | 376 poeng |
SwedeStar 370 | 375 poeng |
FinnFlyer 36 | 373 poeng |
Grand Soleil 37 | 358 poeng |
Salona 37 | 355 poeng |
Elan 380 | 349 poeng |
Testen
Samtlige kvinner og menn i testlaget ble utstyrt med skjemaer for vurdering av båtenes egenskaper. Hensikten var å kartlegge båtenes seilegenskaper, tekniske standard, sikkerhet, komfort og stil. Testlaget besto av ti personer slik at bedømmelsen av hver enkelt båt utgjør et snitt av testpanelets vurderinger. I tillegg til subjektive vurderinger og uformelle kappseilaser har testerne også sjekket alle innvendige mål med lasermåler, mens vår besiktigelsesmann har inspisert skroggjennomføringer, koblinger og tekniske installasjoner.
Valg av båt er til syvende og sist en personlig avgjørelse. Design og stil er en smakssak. I denne testen skilte de fire svenske båtene seg ut med tradisjonell Orustkvalitet med gedigne innredninger i mahogni. De sør-europeiske båtene har litt andre materialvalg og farger. Finske Finnflyer har hentet inspirasjon fra superyachtene til Baltic og Swan, og kombinerte de mest moderne byggeteknikkene med stilfull form.
Hensikten med testen er å gi en mest mulig objektiv vurdering av de ulike båtene, slik at du kan få nyttig informasjon til ditt båtvalg.


Priser og utstyr
. | Arcona | Elan | FinnFlyer | Grand Soleil | HR 372 | Linjett | Salona | SwedeStar |
Euro eks. mva og seil | 152195 | 131990 | 220950 | 174850 | 216900 | 168585 | 123160 | 184897 |
Ankervinsj | 3887 | 1380 | - | 1890 | 3643 | 3214 | 2480 | 3434 |
Stoffing | 1570 | - | - | - | Inkl. | Inkl. | 1700 | Inkl. |
Foldepropell | Inkl. | 965 | - | Inkl. | Inkl. | Inkl. | 1850 | Inkl. |
Dusj akter | Inkl. | - | - | 346 | 484 | 671 | 295 | 476 |
Lader | 613 | 1774 | - | - | 851 | - | Inkl. | 2021 |
Landstrøm | 925 | 2110 | - | - | 1077 | 622 | 2430 | 671 |
Lazy Jacks + bag | 242 | 464 | - | - | inkl. | 410 | Inkl. | |
Rullestystem fokk | Inkl. | 2365 | - | - | Inkl. | Inkl. | 1900 | Imkl |
Logg, ekkolodd | 1311 | 420 | - | - | Inkl. | 640 | 970 | Inkl. |
Sjøsetting | 927 | - | - | - | Inkl. | Inkl. | 400 | Inkl. |
Cockpit bord | 648 | 750 | - | - | Inkl. | Inkl. | 890 | 560 |
Teak i cockpit | 4807 | Inkl. | 3540 | - | Inkl. | Inkl. | 2600 | - |
Varmer | 2653 | 2950 | - | 3550 | - | Inkl. | 3500 | Inkl. |
Euro eks. mva | 169778 | 145168 | 243985* | 180636 | 222955 | 173732 | 142585 | 192059 |
NOK inkl mva | 1790869 | 1536813 | 2573665 | 1908103 | 2356048 | 1835174 | 1509468 | 2025935 |
Norske kroner med en eurokurs på 8,44. * FinnFlyer inkludert cruisingpakke
Motor
Samtlige båter hadde motorer fra enten Volvo eller Yanmar. Størrelsen varierte fra 28 hk, som kan være i minste laget for en fulllastet båt i mye sjø, til Hallberg-Rassy som har satt inn 55 hester. Den kan gå på lavere turtall med mindre støy.
Vi gjorde støymålinger på 1000 og 22000 omdreininger både inne og ute. Hallberg Rassy støyet minst inne med 67 desibel på 2200, mens Linjett fikk best på målinger ute med 60 desibel på 2200. Ingen båter hadde dårlig lydisolert motor. Mest støy målte vi på SwedeStar med 74 inne og 72 ute på 2200 rpm.
Mangler polardiagram
Blogger og regattaseiler Peter Gustavsson reagerte på at leverandørene hadde dårlig oversikt over båtenes fartsegenskaper. Mange båter hadde dårlig kalibrerte instrumenter. Bare Salona og Finn Flyer hadde utviklet et polardiagram som viser hvor fort båten skal seiles i forskjellige vindstyrker og vindvinkler med riktig trim.
Gustafsson fokuserte på dekksutsyr og ga alle «godkjent», selv om han synes noen båter hadde vært vel sparsomme på kvaliteten for å holde prisen nede. Gustavsson mener Grand Soleil har den beste cockpiten for regatta tett fulgt av Elan, Salona og Finn Flyer. Her har storseils-trimmeren god plass. Resten av båtene har en cockpit mer utviklet for turseiling. Linjetten og Hallberg Rassy er uegnet for regatta.








Nye tekniske løsninger
Testvinneren Hallberg-Rassy har et ultramoderne elektrisk bus-system om bord. – Dette er et suverent opplegg, men for lite utprøvd til at jeg gir det ti poeng, sier Jan-Erik Næss. Eksperten undrer seg over hvorfor veftene monterer batterienes skillediode vannrett, ikke loddrett slik de skal. Da vil kjøleribbene være mye mer effektive.
Kjøleboksen med varmeveksler mot vann på Arconaen imponerer Næss. Den sparer strøm og er meget effektiv når det er varmt i luften. Arconaen kan også levers med støtsasorberende bulb som reduserer skaden ved grunnstøting.
Tekniske spesifikasjoner
. | LOA | LVL | Bredde | Dybde | Vekt | Ballast | Vann | Diesel | Seilareal | Motor | LYS-tall | |
Arcona 370 | 11,10 | 10,20 | 3,62 | 2,00 | 6222 | 2200 | 230 | 130 | 77,0 | 28 | 1,32 | |
Elan 380 | 11,34 | 10,63 | 3,48 | 2,05 | 6650 | 2300 | 250 | 110 | 87,0 | 29 | 1,34 | |
Finnflyer 36 | 11,00 | 3,40 | 2,05 | 5200 | 2000 | 200 | 110 | 79,1 | 30 | 1,33 | ||
Grand Soleil 370 | 11,70 | 11,31 | 3,68 | 2,40 | 6200 | 2050 | 360 | 140 | 75,8 | 40 | 1,30 | |
Hallberg-Rassy 372 | 11,35 | 11,25 | 3,60 | 1,99 | 7500 | 2900 | 425 | 270 | 73,0 | 55 | 1,25 | |
Linjett 37 | 11,45 | 9,95 | 3,58 | 1,90 | 6700 | 2600 | 270 | 120 | 67,7 | 40 | 1,26 | |
Salona 37 | 11,29 | 9,95 | 3,60 | 2,28 | 5900 | 3400 | 270 | 152 | 81,2 | 30 | 1,32 | |
SwedeStar 370 | 11,30 | 10,00 | 3,43 | 1,85 | 6200 | 2600 | 260 | 100 | 73 | 28 | 1,30 |

