Test fra arkivet: Arcona 370, Elan 380, Finnflyer 36, Grand Soleil 37, Hallberg-Rassy 372, Linjett 37, Salona 37 og SwedeStar 370

SAMLET: Åtte raske 36-38 fotere testet fra Lysekil i 2009.
SAMLET: Åtte raske 36-38 fotere testet fra Lysekil i 2009.

37-fotere med fart og komfort

Er du på utkikk etter en skarpseiler med høy bokomfort? Da bør du lese denne testrapporten fra en ukes prøveseiling av åtte 37-fotere i prisklassen halvannen til 2,5 millioner kroner.

Publisert Sist oppdatert

I 2009 arrangerte vi en stortest av åtte raske båter mellom 36 og 38 fot ut fra Lysekil i Sverige. Testen ble presentert over 12 sider i Seilas 9-2009. Vi publiserer testens innledende tekst i denne saken, som vi supplerer med omtale av hver enkelt båt hver torsdag i åtte uker fremover. Vi utvider testen her med flere bilder som vi ikke fikk plass til i papirutgaven for 12 år siden.

Seilas har sammen med svenske Båtnytt og tyske Die Yacht testet åtte moderne skarpseilere, eller såkalte «performance cruisers», som mange sier i dag. Fire av båtene er bygget i Sverige, en i Finland, en i Kroatia, en i Italia og en i Slovenia. Felles for alle de åtte båtene i testen er at de ligger i en høyere prisklasse enn de rimeligste serieproduserte båtene fra Hanse, Beneteau og Bavaria.

Arcona 370, Hallberg-Rassy 372, Elan 380, FinnFlyer 36, Linjett 37, Salona 37, Swedestar 370 og Grand Soleil 370 ble testet over fire dager i slutten august 2009. Testlaget besto av en rekke toppseilere fra Sverige, Norge og Danmark foruten journalister i Seilas, Båtnytt og Die Yacht. Med på testen var også en autorisert besiktigelsesmann, generalsekretær Jan-Erik Næss i KNS. Han gikk systematisk gjennom båtenes tekniske sider.

– Arcona 370 er en velbygd cruisingbåt for shorthanded seiling. Gedigen og fin treinnredning. Bert Andersson, regattaseiler og seilmaker
– Arcona 370 er en velbygd cruisingbåt for shorthanded seiling. Gedigen og fin treinnredning. Bert Andersson, regattaseiler og seilmaker
–Elan 380 har balanserte og behagelige bevegelser. Jeg hadde god oversikt fra en stor åpen cockpit. Ole Henrik Nissen-Lie, ansvarlig redaktør i Seilas
–Elan 380 har balanserte og behagelige bevegelser. Jeg hadde god oversikt fra en stor åpen cockpit. Ole Henrik Nissen-Lie, ansvarlig redaktør i Seilas
– FinnFlyer er ingen båt for Calle Camper, men for en regattaseiler med begrenset behov for ferieseiling. Curre Gelin, testarrangør og båtjournalist i Båtnytt
– FinnFlyer er ingen båt for Calle Camper, men for en regattaseiler med begrenset behov for ferieseiling. Curre Gelin, testarrangør og båtjournalist i Båtnytt
– Grand Soleil har en åpen og trivelig salong og byssa byr på gode kokemuligheter i havn. Lena Jexby, båtjournalist og turseiler
– Grand Soleil har en åpen og trivelig salong og byssa byr på gode kokemuligheter i havn. Lena Jexby, båtjournalist og turseiler
–Linjett 37 er en herlig båt om man ser på detaljer, slik som høytalerne i cockpit som kan kobles om mellom musikk og VHF. Den gir mer for pengene enn HR 372. Peter Gustafsson, regattaseiler og blogger
–Linjett 37 er en herlig båt om man ser på detaljer, slik som høytalerne i cockpit som kan kobles om mellom musikk og VHF. Den gir mer for pengene enn HR 372. Peter Gustafsson, regattaseiler og blogger
–Hallberg-Rassy et mønsterverft for tekniske installasjoner. El-anlegget er det nye bus-systemet der noen få strukne ledninger bærer energi og styring til en rekke funksjoner. Jan-Erik Næss, besiktigelsesmann og gen.sek i KNS
–Hallberg-Rassy et mønsterverft for tekniske installasjoner. El-anlegget er det nye bus-systemet der noen få strukne ledninger bærer energi og styring til en rekke funksjoner. Jan-Erik Næss, besiktigelsesmann og gen.sek i KNS
–Swedstar 370 har et ekstra trinn mot skrogsiden bak rattet. Dette gjør det enklere å stå og styre for oss med litt kortere ben. Linn Krogh Hansen, journalist Seilas
–Swedstar 370 har et ekstra trinn mot skrogsiden bak rattet. Dette gjør det enklere å stå og styre for oss med litt kortere ben. Linn Krogh Hansen, journalist Seilas
– Salona 37 viser hvor mye riktig trim betyr for seilegenskapene. Hadde vi hatt den samme trimmen på den nye Salona 37 med tøffere linjer og sprekere stil under dekk hadde denne båten vunnet. Axel Nissen-Lie, redaksjonsjef Seilas
– Salona 37 viser hvor mye riktig trim betyr for seilegenskapene. Hadde vi hatt den samme trimmen på den nye Salona 37 med tøffere linjer og sprekere stil under dekk hadde denne båten vunnet. Axel Nissen-Lie, redaksjonsjef Seilas

Kuling

Vi fikk testet båtene i forhold som varierte fra flau bris til stiv kuling. Hovedkonklusjonen er at alle båtene er meget velseilende. Den regattasugne testgjengen slet med å skille båtene fra hverandre på fart og høyde. Litt langsommere enn resten av feltet var nok Hallberg-Rassy 372. Dette ble særlig synlig i laber vind. Da hjalp det ikke at Magnus Rassy hadde toppet laget med den danske mesterseileren Jesper Bank. Mens Hallberg-Rassy stort sett lå i akterkant av feltet, var det finske FinnFlyer 36 som vanligvis løp fortest av sted. Det bemerkelsesverdige er likevel hvor jevn fart alle båtene i testen holdt. FinnFlyer er en utpreget regattabåt i hitech-materialer og med karbonmast, mens Hallberg-Rassy jo først og fremt er en turbåt der det ikke er spart på komforten.

Hovedkonklusjonen er derfor at det ikke lenger er noen stor motsetning mellom skarpseilere og komfortable turbåter. I gamle dager var skarpseilerne som regel våte og spartanske, mens turbåtene var komfortable og langsomme. I dag er båtene både raske og komfortable. Båtene i testen lever rett og slett opp til betegnelsen performance cruisers. I våre uformelle regattaer utenfor Lysekil i Sverige varierte plasseringene mellom de ulike båtene mer med rormann og taktiske valg enn med båtfart. Lavest LYS-tall i testen har Hallberg-Rassy 372 og Linjett 37 og høyest LYS-tall har Finnflyer 36. Når det blåste kuling var det likevel lite som skilte båtene på fart.

ARCONA: Godt med volum og bra med boltreplass med to lugarer.
ARCONA: Godt med volum og bra med boltreplass med to lugarer.
ELAN: 38-foteren er innredet som en 40-foter og har det meste, men har en tranger foroigg og wc enn de andre.
ELAN: 38-foteren er innredet som en 40-foter og har det meste, men har en tranger foroigg og wc enn de andre.
FINNFLYER: Innredningen lider av et smalt forskip, men med to lugarer så fungerer løsningen godt.
FINNFLYER: Innredningen lider av et smalt forskip, men med to lugarer så fungerer løsningen godt.
GRAND SOLEIL: Den mest lukuriøse eierlugaren, men trangere i salongen.
GRAND SOLEIL: Den mest lukuriøse eierlugaren, men trangere i salongen.
HALLBERG-RASSY: Eierlugar, bysse, salong og bad er veldig bra.
HALLBERG-RASSY: Eierlugar, bysse, salong og bad er veldig bra.
LINJETT: Bra løsning hvor badet lider volum for å oppnå tre lugarer.
LINJETT: Bra løsning hvor badet lider volum for å oppnå tre lugarer.
SALONA: Klassisk løsning for tre lugarer med trangt bad foran og smal forpigg.
SALONA: Klassisk løsning for tre lugarer med trangt bad foran og smal forpigg.
SWEDESTAR: Testens smaleste båt gir mindre volum, men planløsningen fungerer godt med to lugarer.
SWEDESTAR: Testens smaleste båt gir mindre volum, men planløsningen fungerer godt med to lugarer.

To eller tre lugarer

Mange familier ønsker seilbåter med tre lugarer. Det lar seg gjøre på båter i denne størrelsen, men det går på bekostning av stueplass, eller gjør lugarene og badet trange.

Båter med to lugarer har skåret høyere enn de med tre lugarer, fordi disse båtene har fått flere poeng for forpiggen og toalettet.

Hallberg-Rassy fikk flest poeng for innredningen etterfulgt av Arcona, Linjett og SwedeStar. Færrest poeng fikk Salona, med Elan som nummer syv og Grand Soleil 37 sist. Vi stusset over at det ble klart svensk på topp, men gjennomgang av testskjemaene viste ingen tendes til at svenske testere var mer positive til svenske båter enn de norske testerne.

Elan, Grand Soleil og Salona gir deg valget mellom to eller tre lugarer. Elan gir deg også muligheten til to bad, men da blir forpiggen trang som på testbåten. På Swedestar og Finn Flyer kan du få en ekstra køye innenfor badet.

Grand Soleils innredning skiller seg ut med

langsgående bysse og en enorm køye i forpiggen.

Linjett får du kun med tre lugarer. Her er kartbordet ofret for flere køyer. Arcona og Hallberg- Rassy leveres kun med to lugarer.

Materialkostnader

Prisen på båtene i testen varierer fra halvannen million til 2,5 millioner kroner, ifølge standard prislisten. (Nøyaktige priser varierer med valutaendringer og utstyrslister). Dette er mer enn dobbelt så mye som startprisen for en Bavaria 38 eller Hanse 370.

Det er flere grunner til at våre testbåter koster mer enn de billigste båtene på markedet. Valg av materialer er en viktig forklaring. Testbåtene har blykjøl, som er dobbelt så dyrt som jern, men som gir bedre seilegenskaper. Videre er de innredet med utsøkte materialer av håndverkere. Dessuten er de utstyrt med sterke rigger, solide vinsjer og dekksutstyr av høy kvalitet. Korrigert for utstyr og materialkostnader krymper avstanden i pris til de serieproduserte båtene betraktelig.

Magnus Rassy anslår at 55 prosent av totalkostnaden for Hallberg-Rassy 372 er materialkostnad, mens 15-20 prosent er personalkostnad. Håkan Bengtsson i SwedeStar har omtrent samme kalkyle for Swede Star 370. Hos Bavaria ligger personalkostnadene på 10-15 prosent, har Seilas tidligere fått opplyst. Ville Djurberg i finske FinnFlyer vil ikke røpe materialkostnader og arbeidstid bak testens mest sofistikerte båt: FinnFlyer 36. Denne er bygget i vinylester og epoxy med innredning i komposittmaterialer og karbonrigg. – Det ligger nok minst tre ganger så mye arbeid bak Finnflyer 36 som en serieprodusert båt i samme størrelse, er alt han vil si.

Poengfordeling

Hallberg-Rassy 373397 poeng
Arcona 370391 poeng
Linjett 37376 poeng
SwedeStar 370375 poeng
FinnFlyer 36373 poeng
Grand Soleil 37358 poeng
Salona 37355 poeng
Elan 380349 poeng

Testen

Samtlige kvinner og menn i testlaget ble utstyrt med skjemaer for vurdering av båtenes egenskaper. Hensikten var å kartlegge båtenes seilegenskaper, tekniske standard, sikkerhet, komfort og stil. Testlaget besto av ti personer slik at bedømmelsen av hver enkelt båt utgjør et snitt av testpanelets vurderinger. I tillegg til subjektive vurderinger og uformelle kappseilaser har testerne også sjekket alle innvendige mål med lasermåler, mens vår besiktigelsesmann har inspisert skroggjennomføringer, koblinger og tekniske installasjoner.

Valg av båt er til syvende og sist en personlig avgjørelse. Design og stil er en smakssak. I denne testen skilte de fire svenske båtene seg ut med tradisjonell Orustkvalitet med gedigne innredninger i mahogni. De sør-europeiske båtene har litt andre materialvalg og farger. Finske Finnflyer har hentet inspirasjon fra superyachtene til Baltic og Swan, og kombinerte de mest moderne byggeteknikkene med stilfull form.

Hensikten med testen er å gi en mest mulig objektiv vurdering av de ulike båtene, slik at du kan få nyttig informasjon til ditt båtvalg.

Ekspert: Peter Gustavsson var like aktiv i sjekking av båtenes dekksutstyr som han er på sin blogg, blur.se.
Ekspert: Peter Gustavsson var like aktiv i sjekking av båtenes dekksutstyr som han er på sin blogg, blur.se.
Ekspert: Jan Erik Næss er mer enn generalsekretær i KNS. Han er også takstmann og gikk gjennom båtenes tekniske stand nøye.
Ekspert: Jan Erik Næss er mer enn generalsekretær i KNS. Han er også takstmann og gikk gjennom båtenes tekniske stand nøye.

Priser og utstyr

. Arcona Elan FinnFlyer Grand Soleil HR 372 Linjett Salona SwedeStar
Euro eks. mva og seil152195131990220950174850216900168585123160184897
Ankervinsj38871380-18903643321424803434
Stoffing1570---Inkl.Inkl.1700Inkl.
FoldepropellInkl.965-Inkl.Inkl.Inkl.1850Inkl.
Dusj akterInkl.--346484671295476
Lader6131774--851-Inkl.2021
Landstrøm9252110--10776222430671
Lazy Jacks + bag242464--inkl.410Inkl.
Rullestystem fokkInkl.2365--Inkl.Inkl.1900Imkl
Logg, ekkolodd1311420--Inkl.640970Inkl.
Sjøsetting927---Inkl.Inkl.400Inkl.
Cockpit bord648750--Inkl.Inkl.890560
Teak i cockpit4807Inkl.3540-Inkl.Inkl.2600-
Varmer26532950-3550-Inkl.3500Inkl.
Euro eks. mva169778145168243985*180636222955173732142585192059
NOK inkl mva17908691536813257366519081032356048183517415094682025935

Norske kroner med en eurokurs på 8,44. * FinnFlyer inkludert cruisingpakke

Motor

Samtlige båter hadde motorer fra enten Volvo eller Yanmar. Størrelsen varierte fra 28 hk, som kan være i minste laget for en fulllastet båt i mye sjø, til Hallberg-Rassy som har satt inn 55 hester. Den kan gå på lavere turtall med mindre støy.

Vi gjorde støymålinger på 1000 og 22000 omdreininger både inne og ute. Hallberg Rassy støyet minst inne med 67 desibel på 2200, mens Linjett fikk best på målinger ute med 60 desibel på 2200. Ingen båter hadde dårlig lydisolert motor. Mest støy målte vi på SwedeStar med 74 inne og 72 ute på 2200 rpm.

Mangler polardiagram

Blogger og regattaseiler Peter Gustavsson reagerte på at leverandørene hadde dårlig oversikt over båtenes fartsegenskaper. Mange båter hadde dårlig kalibrerte instrumenter. Bare Salona og Finn Flyer hadde utviklet et polardiagram som viser hvor fort båten skal seiles i forskjellige vindstyrker og vindvinkler med riktig trim.

Gustafsson fokuserte på dekksutsyr og ga alle «godkjent», selv om han synes noen båter hadde vært vel sparsomme på kvaliteten for å holde prisen nede. Gustavsson mener Grand Soleil har den beste cockpiten for regatta tett fulgt av Elan, Salona og Finn Flyer. Her har storseils-trimmeren god plass. Resten av båtene har en cockpit mer utviklet for turseiling. Linjetten og Hallberg Rassy er uegnet for regatta.

ARCONA: Smarte lommer til å stue bort tau og gjenstander.
ARCONA: Smarte lommer til å stue bort tau og gjenstander.
ELAN: Bra trimmemuligheter for storseilet og et stort ratt for rormannen.
ELAN: Bra trimmemuligheter for storseilet og et stort ratt for rormannen.
GRAND SOLEIL: Vi likte godt dusjrommet, men det finnes kun på to lugars- versjon.
GRAND SOLEIL: Vi likte godt dusjrommet, men det finnes kun på to lugars- versjon.
Finn Flyer: Skottene er bygd opp av skum og glassfiber med kun et tynt lag tre på utsiden.
Finn Flyer: Skottene er bygd opp av skum og glassfiber med kun et tynt lag tre på utsiden.
LINJETT: Alle liner er ført bak til rormannen. Her har tauet eget gjemmested.
LINJETT: Alle liner er ført bak til rormannen. Her har tauet eget gjemmested.
HALLBERG-RASSY: Bus-systemet gir nye muligheter, som lanternebrytere på rattpidestallen.
HALLBERG-RASSY: Bus-systemet gir nye muligheter, som lanternebrytere på rattpidestallen.
SALONA: Ryggen i salongen kan vippes opp og brukes som sjøkøye.
SALONA: Ryggen i salongen kan vippes opp og brukes som sjøkøye.
SWEDESTAR: Skikkelig kjølsvin hvor vannet samler seg i sump.
SWEDESTAR: Skikkelig kjølsvin hvor vannet samler seg i sump.

Nye tekniske løsninger

Testvinneren Hallberg-Rassy har et ultramoderne elektrisk bus-system om bord. – Dette er et suverent opplegg, men for lite utprøvd til at jeg gir det ti poeng, sier Jan-Erik Næss. Eksperten undrer seg over hvorfor veftene monterer batterienes skillediode vannrett, ikke loddrett slik de skal. Da vil kjøleribbene være mye mer effektive.

Kjøleboksen med varmeveksler mot vann på Arconaen imponerer Næss. Den sparer strøm og er meget effektiv når det er varmt i luften. Arconaen kan også levers med støtsasorberende bulb som reduserer skaden ved grunnstøting.

Tekniske spesifikasjoner

. LOA LVL Bredde Dybde Vekt Ballast Vann Diesel Seilareal Motor LYS-tall
Arcona 37011,1010,203,622,006222220023013077,0281,32
Elan 38011,3410,633,482,056650230025011087,0291,34
Finnflyer 3611,003,402,055200200020011079,1301,33
Grand Soleil 37011,7011,313,682,406200205036014075,8401,30
Hallberg-Rassy 37211,3511,253,601,997500290042527073,0551,25
Linjett 3711,459,953,581,906700260027012067,7401,26
Salona 3711,299,953,602,285900340027015281,2301,32
SwedeStar 37011,3010,003,431,856200260026010073281,30
SVERIGE: Testen foregikk fra Lysekil
SVERIGE: Testen foregikk fra Lysekil
REGATTA: Båtene ble seilt mot hverandre i korte seilaser på faste merker under svært varierende forhold.
REGATTA: Båtene ble seilt mot hverandre i korte seilaser på faste merker under svært varierende forhold.
Powered by Labrador CMS