SUKSESS: På Oppet Varv i August var 2/3 av Arcona 385 solgt til Norge.
SUKSESS: På Oppet Varv i August var 2/3 av Arcona 385 solgt til Norge.

66,6 % solgt til Norge

Arcona har solgt tre stykker av 385 som hadde verdenspremier på Orust. To av dem går til Norge, og det kan bli flere.

Publisert

Arcona 385 er ikke en ny modell, men en facelift av 380, slik at det blir mer lik sine store søsken. Cockpiten er blitt mer åpen i hekken, og vinduene i overbygget og skroget større. Det er også gjort en rekke tekniske oppgraderinger, men rigg og undervannskrog er likt, og båten skal seile like fort.

På messen har interesen vært stor fra Norge og det er store sjanser for at båt nummer fire også blir levert til Norge. Prisen starter på 3,6 millioner, mens den utstilte båten koster 4,2 milioner.

38-foteren kan leveres med elmotor fra Oceanvolt. Oppgraderingen koster 330 000, halvparten av hva en karbonmast koster.

ÅPEN: Hekken er på nye 385 åpnet helt. Det gir litt mindre stuevolum, men enklere å utnytte volumet bak rormannen.
ÅPEN: Hekken er på nye 385 åpnet helt. Det gir litt mindre stuevolum, men enklere å utnytte volumet bak rormannen.
DEKKSUTSTYR: Båten er utstyrt med innhald til fokka. Storseilet har tyskerskjøte som er ført over dekk.
DEKKSUTSTYR: Båten er utstyrt med innhald til fokka. Storseilet har tyskerskjøte som er ført over dekk.
BORD: Cockpitbordet har fått plass under cockpittørken og kan settes med enkle håndgrep.
BORD: Cockpitbordet har fått plass under cockpittørken og kan settes med enkle håndgrep.

Få konkurrenter

Arcona har lenge blitt sammenlignet med X-Yachts, men opplever at de nå har marketdet for seg selv etter at X-Yachts la ned produksjonen av Xp38. X4.0 har fast cockpitbord og er en god del tyngre enn Arcona 380.

Arcona har også nye 345 som er en godt egnet båt for shorthandedseiling, en kvalitetsbygget båt i en lett håndterlig størrelse.

God etterspørsel

Det er Arcona 435 og 465 som bidrar mest på resultatregnskapet. Den største bygges bare i karbon, mens på 435 er dette et tilvalg, et tilvalg flere velger. Å bygge skroget i karbon i stede for glassfiber koster ca 600 000 kroner ekstra, ca 5 prosent av båtens totalpris. Båten ble kåret til Årets Båt i Europa for 2019.

De to største modellene bygges i Sverige, mens de mindre bygges i Estland. Verftet i Estland har grei kapasitet noe som gjør det mulig å få nye Arcona 385 levert før neste sommer.

EIERLUGAR: Helt grei forpigg, men forskipet på 385 er smalere enn på en moderne turseiler.
EIERLUGAR: Helt grei forpigg, men forskipet på 385 er smalere enn på en moderne turseiler.
GJESTER: Lugaren akter er store for båtens lengde. Den er også lys og trivelig.
GJESTER: Lugaren akter er store for båtens lengde. Den er også lys og trivelig.
SALONG: Den ustilte båten er innredet i hvitbeiset eik som gir et lyst inntrykk. Materialbruken gir et kvalitetsinntrykk som få produsenter av båter under 40 fot kan tilby.
SALONG: Den ustilte båten er innredet i hvitbeiset eik som gir et lyst inntrykk. Materialbruken gir et kvalitetsinntrykk som få produsenter av båter under 40 fot kan tilby.
BYSSE: Arcona 385 har en fantastisk bysse.
BYSSE: Arcona 385 har en fantastisk bysse.
BAD: Toalettet er greit. Uten kartbord kunne det vært større.
BAD: Toalettet er greit. Uten kartbord kunne det vært større.
Powered by Labrador CMS