LEGENDARISK: «Joshua» blir tatt vare på av museet i La Rochelle, og er ute å seiler nesten daglig.
KAI: «Joshua» til kai ved museet i La Rochelle
MUSEUM: Bernard Moitessier er viet stor plass på museumet i La Rochelle.
MONTER: Modell av «Joshua» på museet.
REGATTA: Golden Globe er forgjengeren til Vendee Globe, og har egen plansje på museet i La Rochelle.
BÅTER: Museet i La Rochelle viser også frem private båter. Båteierne får en fin båtplass mot å markedsføre museumet.
REPLIKA: Første skrog er undet bygging i Tyrkia

Legendarisk havseiler blir entype for jorden rundt regatta

«Joshua» ble seilt av Bernard Moitessier under Golden Globe-regattaen i 1968. I dag er båten en museumsgjenstand, men vil være modell for en serie replikabåter.

Publisert Sist oppdatert
IKON: Bernard Moitessier trivdest best på havet. Franskmannen døde av kreft i 1994. Han var også en aktiv miljøaktevist, og sloss mot prøvesprengninger i Stillehavet.

Historien om franskmannen Bernard Moitessier slutter aldri å fascinere. Han ledet jorden rundt regattaen Golden Globe, men ønsket ikke å gå i mål, nei han forsatte videre, tilbake til Stillehavsøyene han bare måtte seile forbi da han deltok i regattaen.

parce que je suis heureux en mer et peut-être pour sauver mon ame", fordi jeg lesker havet, og kanskje for å redde min sjel, var meldingen Moitessier  sendte til regattaledelsen da han hadde tatt beslutningen å bare forstette å seile.

«Joshua» ble bygget i 1962, og kjøpt av Moitessier, finansiert av en bok (Un Vagabond des Mers Sud ) han hadde skrevet etter å ha seilt alene fra Vietnam til Frankrike.

Reddet fra vrak

I desember 1982 endte «Joshua» opp på stranden i  Cabo San Lucas i Mexico. Det er ulike historier bak hendelsen. Båten hadde i hvertfall mistet ankerfeste, og Moitessier hadde ikke penger for å få båten reddet.

I 1990 ble «Joshua» overtatt av det maritime museum i La Rochelle som fikk satt båten i stand. Der er båten utstilt, om den ikke er ute å seiler. Både Bernard Moitessier  og Golden Globe Race er viet stor oppmerksomhet på museet.

LES: Hyllest til havet og sjøfart. I La Rochelle er det et museum verdt å besøke.

50 årsjubileum

Neste sommer starter Golden Globe Race på nytt, 50 år etter det den legendariske regattaen. For å seile må man stille med en langkjølet bår på maks 36 fot. Den må være utstyrt med teknologi, tilgjenglig for 50 år siden. Pågangen av seilere har vært stor, men arrangøren har satt en begrensning til 30 seilere.

Are Wiig fra Norge er var en av de første som fikk plass i regattaen. Han skal seile en OE32.

 

LES: Jorda rundt med gammel teknologi

LES OGSÅ:  Retro-Are klar for verden. 

For 2022

I 2022 blir det en ny runde av Golden Globe. Da vil arrangøren ha to klasser, en klasse med båter opp til 36 fot, slik som idet blir til neste år, men også en entype-klasse hvor deltagerne stiller med en replika av «Joshua».

Replikaen skal være like enkel og solid som originalen, men det blir små justeringer og tilpasninger.

Båten vil få den samme rorkultstyringen, men tau til ratt i cockpiten som «Joshua». Båten vil få aluminiumsrigg og storseil med fulle spiler.

Byggingen av første båt er alt i gang. Båten bygges i stål i Tyrkia. Om du har lyst på en slik båt, så må du ut med nesten 3,5 millioner kroner.

 

KAI: «Joshua» til kai ved museet i La Rochelle
DELTAR: Are Wiig er klar for Golden Globe Race 2018.
REPLIKA: Første skrog er undet bygging i Tyrkia