DIN MENING: Hviklen fortjener å få pris, Balance 482, C Cat 48, Catana Ocean Class, Excess 14, Aura 51, Lagoon 51 eller Nautitech 44 Open.

Stem på årets flerskrogsbåt

Hvilken er best, Balance 482, C Cat 48, Catana Ocean Class, Excess 14, Aura 51, Lagoon 51 eller Nautitech 44 Open?

Publisert

21. januar blir det kjent hvilke båter som får den prestisjefulle prisen som hvert år blir utgitt under Boot i Dusseldorf. I år er det fem priser: Familieturseilere, Luksuriøse turseiler, performance cruiser, flerskrogsbåter og spesielle seilbåter. Prisen blir gitt av journalister fra ledene seilbåtblader i Europa hvor SEILmagasinet er en av dem. Utvelgelsen starter i juni hvor journalistene foreslår båter. Disse båtene ble testet i Frankrike og Spania i høst.

Hva syns du?

Det blir mye diskusjon i juryrommet under nomineringen, og når vi plukker ut vinnerne. For gøy ønsker vi i SEILmagasinet å sjekke våre leseres mening opp mot hva vi fant ut etter å ha prøveseilt båtene. Denne avstemningen har ingen påvirkning på hvordan det endelige resultatet av juryarbeidet blir.

HAVSEILAS: Balance 482 er en ny katamaran fra Sør-Afrika. Den er bygget for å seile bra på havet. Større avstand fra sjøen til broen mellom skrogene skal gjøre seiling i sjø mer behagelig. Balance 482 har også stikk-kjøler for bedre kryssgenskaper. Verftet bruker epoksy og vinylester for å spare vekt og gi et bedre støp.
ITALIENSK: Comar Yachts bygger også katamaraner. C-Catamarans C48 er deres andre modell etter debutten på 36 fot. C48 blir bygget i epoksy med karbonforsterkninger. Stikkjøler skal gi bedre kryssegenskaper. Skroget er utformet for havseilas.
KARBON: Catana bruker karbonfiber i sin nye 49 foter, som har fått navnet Ocean Class. Katamaranen er utviklet for langturseiling med høy gjennomsnittsfart. Også Catana Ocean Class har stikk-kjøler for bedre kryssegenskaper, og innredningen viser nye ideer. Overbygget er trukket langt bak, men store sidevinduer kan åpnes. Dette gir en utendørsopplevelse.
FERSK: Beneteaus nye katamaranmerke Excess lanserer en ny båt på 14 meter. Excess skal være mer sporty enn Lagoon.
FRANSK: Foutaine Pajot Aura 51 får en interessant flybridge med en sittegruppe, mens styreplassen er mer tradisjonell. Løsningen gjør at bommen kommer lavere. Hele flybridgen kan tapetsert med solcellepaneler. Katamaranen kan leveres med fire til seks lugarer, og alle har eget bad.
HØY: Lagoon 51 er bygget både i bredden og høyden. Med bimini over flybridgen blir bom og tyngdepunktet høyt. Lagoon skårer høyt på komfort og stil. 51 foteren er et flytende feriehjem, en båt som kan leveres med hele seks lugarer og fire bad. Løsningen med en diger lugar i det ene skroget, og tre i det andre vil nok selge best.
ÅPEN: Nautitech 44 Open fyller rommet mellom 40 og 46, og er også designet av Marc Lombard. Nautitech har to styreposisjoner flyttet bak på hvert skrog. Det gjør det muligheter med lavere bom og lavere tyngdepunkt.

.

.

.