DIN STEMME: Hvilken mener du bør vinne, Grand Soleil 40, Italia 12.98, Elan E6, First 36 eller Solaris 50?
DIN STEMME: Hvilken mener du bør vinne, Grand Soleil 40, Italia 12.98, Elan E6, First 36 eller Solaris 50?

Stem på årets performance cruiser

Hvilken er best, Elan E6, First 36, Grand Soleil 40, Italia 12.98 eller Solaris 50?

Publisert

21. januar blir det kjent hvilke båter som får den prestisjefulle prisen som hvert år blir utgitt under Boot i Dusseldorf. I år er det fem priser: Familieturseilere, Luksuriøse turseiler, performance cruiser, flerskrogsbåter og spesielle seilbåter. Prisen blir gitt av journalister fra ledene seilbåtblader i Europa hvor SEILmagasinet er en av dem. Utvelgelsen starter i juni hvor journalistene foreslår båter. Disse båtene ble testet i Frankrike og Spania i høst.

Hva syns du?

Det blir mye diskusjon i juryrommet under nomineringen, og når vi plukker ut vinnerne. For gøy ønsker vi i SEILmagasinet å sjekke våre leseres mening opp mot hva vi fant ut etter å ha prøveseilt båtene. Denne avstemningen har ingen påvirkning på hvordan det endelige resultatet av juryarbeidet blir.

DESIGN: Elan har sluppet til designbyrået Pininfarina for stylingen av deres nye 47-foter mens Humphreys Yacht Design står for det tekniske. Båten har fått et tøft særpreg, og dataene antyder at dette også er en velseilende båt. Elan har godt omdømme i Norge og den nye modellen bør ha et marked her hjemme.
DESIGN: Elan har sluppet til designbyrået Pininfarina for stylingen av deres nye 47-foter mens Humphreys Yacht Design står for det tekniske. Båten har fått et tøft særpreg, og dataene antyder at dette også er en velseilende båt. Elan har godt omdømme i Norge og den nye modellen bør ha et marked her hjemme.
RASK: First 36 fra Beneteau er utviklet av Seascape-gjengen og konstruert av Sam Manuard. Den er mye lettere og mer avansert bygget enn tidligere First-modeller. Båten seilte svært bra i tysk sammenligningstest, men må også prestere med målebrev for å vinne regattaer.
RASK: First 36 fra Beneteau er utviklet av Seascape-gjengen og konstruert av Sam Manuard. Den er mye lettere og mer avansert bygget enn tidligere First-modeller. Båten seilte svært bra i tysk sammenligningstest, men må også prestere med målebrev for å vinne regattaer.
TUR OG REGATTA: Grand Soleil bygger videre på sitt konsept med båter i to versjoner, en for tur og en for regatta. Designer Matteo Polli er en garanti for at båten vil hevde seg under ORCi. Verftet har flyttet byssa fremover igjen og har en langsgående løsning. Det gir muligheter for to bad og tre lugarer i en rask 40-foter. Modellen virker svært spennende.
TUR OG REGATTA: Grand Soleil bygger videre på sitt konsept med båter i to versjoner, en for tur og en for regatta. Designer Matteo Polli er en garanti for at båten vil hevde seg under ORCi. Verftet har flyttet byssa fremover igjen og har en langsgående løsning. Det gir muligheter for to bad og tre lugarer i en rask 40-foter. Modellen virker svært spennende.
MER ITALIENSK: Italia Yacht lanserer sin andre 44-foter. Nye 12.98 har en skroglengde på 13,16 meter. Cossutti står bak linjene, og har tegnet en båt med samme skrogbredde som Bavaria C38. Et langt, smalt skrog med diger rigg vil gjøre nyheten rask og tøff. Med norsk representant er Italia Yacht nå også mer aktuell i Norge.
MER ITALIENSK: Italia Yacht lanserer sin andre 44-foter. Nye 12.98 har en skroglengde på 13,16 meter. Cossutti står bak linjene, og har tegnet en båt med samme skrogbredde som Bavaria C38. Et langt, smalt skrog med diger rigg vil gjøre nyheten rask og tøff. Med norsk representant er Italia Yacht nå også mer aktuell i Norge.
DRØMMEBÅT: I fjor seilte vi Solaris 40. I år stiller verftet med en 50-foter etter samme prinsipper. Solaris 50 er mer innrettet mot tur enn Italia 12.98 og Grand Soleil, med et bredere og tyngre skrog. Verftet bruker utsøkte materialer og leverer båter av ypperste kvalitet. Solaris 50 vil nok for mange bli en drømmebåt .
DRØMMEBÅT: I fjor seilte vi Solaris 40. I år stiller verftet med en 50-foter etter samme prinsipper. Solaris 50 er mer innrettet mot tur enn Italia 12.98 og Grand Soleil, med et bredere og tyngre skrog. Verftet bruker utsøkte materialer og leverer båter av ypperste kvalitet. Solaris 50 vil nok for mange bli en drømmebåt .

.

.