Årets Båt vant Fastnet Race

Det lille verftet JPK hadde fem båter blant de seks beste på Fastnet Races’ over all-liste. Her er litt mer om Gull og sølvvinner JPK 1080.

Publisert Sist oppdatert

Årets Fastnet Race bød på varierende forhold. Første halvdel var det svært lett vind, mens den siste biten ble en frisk slør. Over-all listen er preget av båter med lavt måletall. Forholdene straffet de store og raske båtene.

Mer enn flaks

IRC 1,2 og 3-klassen er det store klassene i Fastnet Race. Vinnerbåten «Courrier Du Leon» med Géry Trentesaux som skipper seilte i IRC 3-klassen med 87 deltagere. Båten er bredere, tyngre og har mindre seil enn J/111 «Blur». Det gir den også et langt lavere måletall, 1.046 mot 1.110, allikevel var båten før svenske «Blur» i mål.

JPK 1080 «Courrier Du Leon» har seilt fort både i lett vind, og når det har blåst, selv om båten har en relativt snill seilføring, og er godt egnet for turseiling.

For to år siden var det også en JPK som vant, men den gang lillesøsteren JPK 10.10, en båt som seilte i shorthandklassen.

JPK tok 4 av de fem første plassene i Fastnet Race, 1,2,3 og 5. Tredje og femteplass ble tatt av lillesøsteren JPK 1010. En J/105 ble fire.

Også for shorthand

JPK 1080 er en ny modell som ble lansert for ett år siden. Båten ble testet av Seilas i forbindelse med Årets Båt i Europa, men også i forbindelse med en test av Pontos-vinsjer. Juryen i Årets Båt i Europa var imponert over seilegenskapene, kombinert med komfort og pris, noe som førte til at båten fikk den annarkjente prisen under messen i Dusseldorf i vinter. JPK 1080 er utviklet med shorthandseiling i tankene. Båten deltok i Transquadra i vinter hvor den vant første etappe, men rotet seg vekk midt ute i Atlanterhavet på andre etappe. JPK-båtene er svært ettertraktet som shorthandbåter.

Av 90 båter som deltok i Transquadra var hele 26 båter fra JPK. Den lille produsenten har klart å danke ut store verft når det gjelder salg i en svÒrt utfordrende tid. Men Kelbert har klart å lage en båt som kan mer enn å vinne regattaer. JPK er også en sÒrdeles morsom båt å seile, den er enkel å håndtere og har en fornuftig innredning. Prisen er også overraskende lav, men mye må legges til f˘r båten er klar for regatta på toppnivå.

JPK1080 ble testet i Seilas nummer en i år. Bladet kan lastes ned på nettbrett. For iPad her og for Android her.

Film fra Årets Fastnet Race.

Også i Norge

JPK er et relativt ukjent verft i Norge, selv om det nå er en JPK 38 FC i Røyken. Det er Jean-Pierre Kelbert som står bak JPK. Han var en av Frankrikes beste brettseilere på 1980-tallet, og gikk over til å produsere seilbrett etter å ha lagt opp sin wind-surfing-karriere. Da det ble vanskelig å konkurrere på pris med brett bygget i Østen gikk han over til å bygge seilbåter, og det med stor suksess. JPK-logoen har han beholdt fra brettdagene. Som konstruktør har Kelbert alltid bruk Jacques Valer på sine båter. Sammen har de klart å bygge båter med gode allroundegenskaper, samtidig holde måletallet under IRC nede.