Test fra arkivet: J/100

LAVT ER BRA: J/100 har et lavt fribord som gir tettere nærhet til elementene.
LAVT ER BRA: J/100 har et lavt fribord som gir tettere nærhet til elementene.

STEST FRA ARKIVET: Dagseiling for kjennere

J/100 er ikke for alle. Bruksområde kontra pris tilsier at båten treffer et smalt marked. Men jeg skulle ønske jeg var blant de heldige få.

Vi henter fram tidløse artikler fra arkivet. Denne gangen ser vi på Asbjørn J. Thorup sitt førsteinntrykk av J/100 publisert i SEILmagasinet i 2007.

J/100 passer ikke så godt for de aller lengste havseilasene eller ferieturene med hele storfamilien om bord. Dét har heller ikke vært i tankene hos designerne av denne klassiske dagseileren. Skjønt helt klassisk er den dog ikke. Båten har mange moderne løsninger og de velkjente linjene til Rod Johnstone er godt ivaretatt.

ENKEL

J/100 er enkel, stilfull og appellerer i aller høyeste grad til de som setter seilopplevelsen i høysetet. J/100 er kort og godt ti meter med stilfull seilopplevelse.

Og det er stort sett over dekk det foregår i J/100. Båten er til fingerspissene lagt opp til de gode, behagelige seilturene. Både for behagelig opplevelse på tur og for rask avgang fra brygga. For det må være litt av seilgleden – det å kunne tasse ned til brygga og være seilklar i en fei.

Båten nærmest roper til deg: «Her er jeg. Nå drar vi og seiler!».

INTET PEK

Et av J/Boats varemerker er baugsprydet, men på J/100 finnes intet potent pek i baugen, men båten skal seiles med asymmetrisk spinnaker likevel, for dét er en forutsetning for å holde seg i klassen for behagelig dagseiling.

Cockpiten er stor, hele 290 centimeter av båten er dedikert arbeidsplassen for mannskapet. Og enkel; ikke noe «krims krams».

Det finnes mange resepter for ren seilglede og J/100 kan etter mitt skjønn huke av mange på listen. Blant annet blir nærheten til elementene forsterket av det lave fribordet, du har god kontakt med det grønne vannet som suser forbi.

Et annet aspekt er kontroll. For i J/100 har du 100% kontroll. Rorfølelsen og balansen kan beskrives som magisk, og om du legger roret helt ut i borde, snur denne båten på den berømte femøringen. For de som husker den.

At J/100 er en enkel båt å seile, betyr ikke at det er valgt enkle, billige løsninger om bord. Masten er lagd i karbonfiber av Hall Spars, Navtec står for rod-riggen, vinsjene er det Harken som har produsert og du seiler best denne båten med store instrumenter på masten. Hydraulisk akterstagstrammer gjør også sitt for enkelheten. I tillegg til dette er bulben av bly og skroget produsert etter infusjons-metoden. Da skulle alt ligge til rette for gode seilegenskaper.

ENKELT: Under dekk er det enkelt. Du finner det som strengt tatt er nødvendig, men likevel er det klassisk og lekkert utført.
ENKELT: Under dekk er det enkelt. Du finner det som strengt tatt er nødvendig, men likevel er det klassisk og lekkert utført.
Forpigg: I forpiggen er det to køyer, en mast og et toalett.
Forpigg: I forpiggen er det to køyer, en mast og et toalett.
KJØLEBOKS: J/100 er ikke lagt opp til å diske opp med store gourmet-måltider. Med mindre du lager det hjemme og har det i kjøleboksen.
KJØLEBOKS: J/100 er ikke lagt opp til å diske opp med store gourmet-måltider. Med mindre du lager det hjemme og har det i kjøleboksen.

DET DU TRENGER

Om du skulle gå lei av å sitte i cockpiten og kose deg på en god kryss på vei til «ingen steds», kan du stikke ut kursen til nærmeste havn med større dybde enn 175 cm. Med mindre du har valgt å la fri dybde gå foran seilegenskaper, og har valgt den grunne kjølen på 137 cm.

For når du har kommet deg til havn har du de fasilitetetene du strengt tatt trenger: Fire faste køyer, om du teller de langskipsgående sofaene i salongen, og et toalett – men bysse mangler. Men hva gjør vel det? Du har vel valgt en havn med en standsmessig liten restaurant? For under min prøveseiling fikk jeg utvidet mitt vokabular;

– Båten er beregnet på dagseiling – for lengre turer liker jeg å kalle det restaurant-seiling, fortalte Harald Boe hos J/Boats-importør Scandinavian Yacht Service AS.

Derfor er det kun en kjøleboks under dekk og intet sted å lage måltider. Men koldt drikke er jo bra å ha tilgang til.

TILGANG: For inspeksjon av motoren på 10 hestekrefter, trekkes leiderkassen fremover.
TILGANG: For inspeksjon av motoren på 10 hestekrefter, trekkes leiderkassen fremover.
TOALETT: Toalettet finner du i forpiggen – men bysse mangler om bord.
TOALETT: Toalettet finner du i forpiggen – men bysse mangler om bord.

HOYT GÅR DET

Du som er en observant leser har sett på bildene at J/100 kan leveres med den finurlige Hoyt-bommen. Hoyt-bommen er populær i for eksempel USA, men har ikke en like stor tilhengerskare her hjemme. Det innrømmes at jeg var skeptisk til løsningen, men etter å ha seilt med den, kan jeg lett se at den har noe for seg.

Hoyt-bommen har flere fordeler. Blant annet kan du kontrollere fokkas akterlik i mye større grad på lens og slør, den er selvfølgelig selvslående og på lensen får du automatisk en spridd fokk. Aberet er at den tar plassen for de solhungrige på fordekket. Hoyt-bommen er ekstrautstyr på J/100.

J/100 kan også leveres med genua og påfølgende genuaskinner.

HOYT: På båten vi prøveseilte var det montert en Hoyt-bom på fordekket. Bommen er ikke standard.
HOYT: På båten vi prøveseilte var det montert en Hoyt-bom på fordekket. Bommen er ikke standard.

FØRSTEINNTRYKKET

Det er vanskelig å nullstille seg når du går om bord i en J. I alle fall om du har seilt flere av modellene lengre enn til Middagsbukta. For forventingene til båten var unektelig tilstedeværende. J/100 skuffet ikke; båten er synonym med ren, ekte seilglede.

J/100

Lengde over all10,00 m
Bredde2,81 m
Dypgang1,37/1,75 m
Deplasement2948 kg
Ballast i kjølen1135 kg
Seilareale 100%44,4 m2
Motor (Volvo)13 hk
KonstruktørRod Johnstone
Pris (2007)982 230kr