Ny Ultime-trimaran sjøsatt

«Banque Populaire XI» skal fly enda raskere rundt jorda.

Publisert Sist oppdatert

Endelig får Armel Le Cléac’h tilbake sin skipperrolle etter hans forrige Ultime-trimaran, «Banque Populaire IX» gikk tapt under Route du Rhum i 2018. Også «Banque Populaire IX» er bygget for Ultime 32/23-klassen hvor tallene forteller maksimal lengde og maksimal bredde.

Bygging av en ny og enda raskere trimaran på 105 fot startet opp alt i 2019, og etter 24 måneders og 150 000 arbeidstimer er arvtageren klar. «Banque Populaire XI» er bygget av CDK Technologies i Lorient, Frankrike.

Det tar 4–5 ganger mer tid å bygge en Ultime-båt enn en 60-fots IMOCA, og det har gått med flere timer på å bygge den nye trimaranen, enn båten som gikk tapt i 2018. Den franske folkebanken har nok punget ut med et beløp på nær 150 millioner kroner for fartøyet.

Også denne trimaranen er konstruert av VPLP.

En klasse som sliter

Det så lyst ut for Ultime-klassen for fem år siden, men uhellet med «Banque Populaire IX» satte klassen godt tilbake. Alle ventet på et oppgjør mellom Armel Le Cléac’h og Francois Gabart, begge vinnere av Vendee Globe, men i fjor mistet Gabart sin store sponsor Macif, og hans Ultime ble solgt.

Det har lenge vært planer om en non-stop jorden rundt solo regatta med disse båtene, men dette har blitt utsatt flere ganger. I mellomtiden ble det arrangert en tomanns regatta rundt Atlanterhavet. Det var Gitana 17 vant som vant Brest Atlantique.

Men Gabart har en ny Ultime under bygging, og både «Sodebo» og «Gitana 17» er klare for nye utfordringer, selv om begge disse båtene mislykkes med å sette ny jorda rundt rekord i vinter.

Jorden rundt regattaen etter Vendee Globe-format, Brest Oceans har vært på trappende lenge, og når Gabarts trimaran som er i produksjon blir sjøsatt, så er drømmen om en slik regatta et steg nærmere.

Større foiler

Det er Francois Gabart med «Macif» som fremdeles holder jorda rundt alene rekorden. Men denne Ultime-trimaranen ble bygget før disse monstrene fikk foiler som løfter båten helt ut av vannet.

«Banque Populaire XI» får større foiler enn de tidligere båtene. Det skal gi et mer stabilt løft. Den nye trimaranen har også redusert luftmotstand, noe som er viktig i hastigheter opp mot 50 knop. Nyheten har ikke cockpiten foran masten, slik Thomas Coville fikk med sin nye «Sodebo» som ble lansert i 2020.

Fastnet Race

Tre slike trimaraner er ventet å stille opp i Fastnet Race i august. Der vil «Banque Populaire XI» møte «Gitana 17» og «Actual Leader». «Actual Leader» er gamle «Macif». «Sodebo3», trimaranen til Thomas Coville, er overraskende ikke med på påmeldingslisten. I Fastnet Race seiles det ikke egen Ultime-klasse, men en åpen flerskrogsklasse hvor det stiller også andre store.

SJØSATT: Trimaranen har fått større foiler. Trimaranen er også svært aerodynamisk.
SJØSATT: Trimaranen har fått større foiler. Trimaranen er også svært aerodynamisk.
LEKETØY: Armel Le Cléac’h kan glede seg over nytt leketøy til 150 millioner kroner etter hans forrige gikk i stykker.
LEKETØY: Armel Le Cléac’h kan glede seg over nytt leketøy til 150 millioner kroner etter hans forrige gikk i stykker.
ULTIME: Trimaranen er 32 meter lang og 23 meter bred.
ULTIME: Trimaranen er 32 meter lang og 23 meter bred.
Powered by Labrador CMS