Ny og annerledes IMOCA

«L'Occitane en Provence» erførste 60-foteren fra Sam Manuard, og skiller seg fra de andre nye båtene bygget for Vendee Globe.

Publisert   Sist oppdatert
BAUG: Flat og bred baug skal passe for foiling.
BAUG: Flat og bred baug skal passe for foiling.

Det blir åtte nye IMOCA-båter på startlinjen i november, og «L'Occitane en Provence» er den syvende som blir lansert. Konstruktøren Sam Manuard startet sin karriere med MiniTransat-båter, og er kjent for Seascape/First. De senere årene har hans konstruksjoner dominert Class 40 hvor han selv har seilt aktivt.  Nå har han fått tillitt av seileren Armel Tripon som tar steget fra Multi 50 til IMOCA. 

Det har gått med 35 000 arbeidstimer å bygge «L'Occitane en Provence» hvor 5000 er design.

LES: Mer ekstrem Class 40

Andre foiler

Den nye generasjonen IMOCA-båter er bygget for foiler. Dette har konstruktørene gjort på ulike måter. VPLP som står bak Hugo Boss og Charal har valgt et smalere skrog med runde bunnseksjoner, mens Juan K og Verdier har valgt flatere skrog med litt mer bredde. Også foilene varierer. VPLP har valgt foiler som løfter skroget høyere opp av vannet, mens de andre flyr lavt. Hvordan foilene på «L'Occitane en Provence» blir , kommer til å bli en overraskelse. Foilene kommer ut rett under dekk på denne båten, mens de andre kommer ut ved vannlinjen. Det gjør at foilene på den nye båten blir helt annerledes. Ideen er at foilene ike skal bremse når de ikke er i bruk. 

Foilene er ikke ferdig, men settes på båten i februar.

LES: Strykejern fra Juan K

Nye skroglinjer

Scow-baug er oppskriften i MiniTransat, men badekarbaugen er forbudt i Class 40 og IMOCA. Manuard har bygget baugen med så mye volum som mulig med suksess i Class 40, og gjør det igjen med sin nye IMOCA. I disse foilene båtene kan det være enda mer effektivt. IMOCA tillater egentlig ikke foiling, og foilene kan ikke justeres. Det gjør at de flyr ustabilt. Miljøet beskriver det som en krakk med bare tre bein. Når skroget faller, så kan volumet i baugen av «L'Occitane en Provence» gjøre at båten spretter tilbake, uten å miste så mye fart.

Båten har ikke knekkspant mellom sideskrog og undevannskrog som alle nyere IMOCA-båter har hatt. 

Debuterer i mai

Armel Tripon har kortere tid på å bli kjent med båten enn sine konkurrenter, men har er ikke bekymret. 10. mai debuterer båten i regatta fra Brest til Charleston i USA. Frem til det blir det hardtrening.

Det er ikke ofte sponsoren av IMOCA-båtene er internasjonale, men det er «L'Occitane». Etter at logoen kom på båten, så spretter merkevaren opp nesten over alt. Det må vel bety at sponsing funker.

LES: Bli med inn i «Hugo Boss»

LINJER: «L'Occitane en Provence» får helt andre skroglinjer. Foilene kommer også ut når dekk.
LINJER: «L'Occitane en Provence» får helt andre skroglinjer. Foilene kommer også ut når dekk.