Auckland blir besøkshavn for Volvo Ocean Race

Etter et opphold på ti år kommer Volvo-flåten tilbake til Auckland, the City of Sails.

Publisert

Najsonen som har fostret mange av verdens beste seilere og der seilsporten har samme status som skisporten i Norge, er endelig kommet tilbake på kartet i Volvo Ocean Race. VOR flåten besøker byen etter etappen fra Sanya i Kina og før seilerne legger ut på ishavsetappen via Kapp Horn til Itajai i Brasil.

Dermed er hele ruten for det neste racet på plass. Etter starten i Alicante går ferden til Cape Town, Syd Afrika, før båtene setter kursen gjennom farlig piratfarvann til Abu Dhabi. Deretter følger den spennende og navigasjonsmessig krevende etappen til Sanya før båtene drar sydover til Auckland. Heretter følger Itajai i Brasil, Miami i USA, Lisboa i Portugal og Lorient på den franske nordvestkysten, før regattaen avsluttes i Galway i Irland.

Annonseringen av Auckland vil bli godt mottatt i byen som nettopp har vært vertskap for den populære regattaen for America´s Cup klassen i Louis Vuitton Trophy. New Zealand har sterke tradisjoner i Volvo Ocean Race med navn som nasjonalhelten Peter Blake, Grant Dalton og Mike Sanderson på listen over  vinnere. Idag er det knapt en båt i regattaen som ikke kan telle en New Zealandsk seiler blant mannskapet,

Det skal nå bli spennende å se om alle havnene lever opp til VOR kravet om å stille med en båt i regattaen. Mangel på norsk båt var trolig et av de forhold som var med å felle Oslo som finalehavn i den kommende regattaen.

Vi vet at Spania igjen blir representert med en Telefonica-båt, denne gangen med 49er seilerne Iker Martinez og Zabi Fernandez som co-skippere. Begge var med i den forrige regattaen og skal nå utvikle seg ytterligere som jorden rundt seilere ved å delta sammen i det kommende Barcelona World Race. De får denne gangen en båt fra Juan Koyoumdijans tegnebord. Det samme gjør Puma som igjen stiller til start. Hvem som blir skipper er ikke bestemt, men Ken Read er igjen knyttet til en nøkkelrolle i prosjektet. Team Abu Dhabi er nykommere i Volvo Ocean Race. Deres båt er finansiert av turistnæringen i byen og blir utenlandsk bemannet, med bare en eller to lokale seilere ombord.

Kina er givetvis kvalisert som vertsland siden Volvo Cars nå er kjøpt av et kinesisk selskap. Om det kommer et lag fra New Zealand er uvisst da Team New Zealand nå trolig vil satse ressursene på de neste America´s Cup seilasene som nå ser ut til å være på skinner etter flere år med rettstvister og usikkerhet. Vi vet at man i Brasil har jobbet med å få frem en båt. Interessen her er stor, ikke minst på grunn av Torben Graels seier med «Ericsson 4» sist gang, men etter hva vi forstår er arbeidet stoppet opp. Miami lar seg representere av Puma, mens Portugal ikke har tradisjoner i Volvo Ocean Race og trolig ikke stiller noen båt.

Fra Lorient kommer «Groupama IV», en videreføring av «Ericsson 4» fra Juan K, og som laget nå benytter som treningsbåt. Skipper Franck Cammas har mye selvtillit etter jorden rundt rekorden, med får med seg erfarne seilere med Volvo Ocean Race bakgrunn. En av dem kan bli svenske Magnus Woxén som idag er knyttet til en tett ressursgruppe som jobber med detaljene rundt den nye båten.

I Galway jobbes det med å oppruste «Green Dragon Team» og båten som deltok i det siste racet, og den siste kjente båten så langt kommer fra Italia. Giovanni Soldini har backing fra Fiat og stiller med ny båt. De bruker nå «Ericsson 3» til trening. Det bringer antall båter opp til seks, som ifølge Volvo Ocean Race´s Greg Miall er foran antallet på samme tid før den forrige regattaen. I tillegg til de ovennevnte er det stadig mer enn 20 prosjekter på gang. Hvor mange av dem som vil lykkes vil vi få vite i månedene som kommer.