TYPISK: Autopilotene ble testet på Sun Fast 3200, en båt vi ser på regattabanen her hjemme også.
TYPISK: Autopilotene ble testet på Sun Fast 3200, en båt vi ser på regattabanen her hjemme også.

Autopiloter for shorthand-seilere

Franske Voile Magazine testet løsninger fra B&G, Raymarine og NKE i tre like båter. Alle tre løsningene hadde sine styrker og svakheter.

Publisert Sist oppdatert

Franskmenn er som nordmenn, gale etter shorthandseiling, og for å seile langt med bare en eller to om bord, så kreves det en god autopilot. Autopiloten for regattaseiling skal styre etter vindvinklen som den får fra vindpilen i mastetoppen. Bølger får masten til å bevege seg frem og tilbake i skrogets lengderetning, og denne bevegelsen påvirker fartsvinden i mastetoppen, som igjen gir data som vil gjøre autopiloten upresis. Det gir unødvendige store rorutslag, som igjen reduserer båtfarten. Moderne autopiloter har derfor bevegelsessensorer som korrigerer dataene fra vindgiveren.

Typisk shorthandbåt

B&G H5000, Raymarine EV1 gyropilot, og NKE Gyropilot 2 ble montert i tre helt like Jeanneau Sun Fast 3200. Dette er en populær båttype i Frankrige, og hele 25 av disse deltok i siste Transquadra, shorthand-regattaen for amatører over Atlanteren. Alle de tre båtene har deltatt i regattaen, og brukt autopiloten for dette.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 795 kroner per år

Bestill her

Powered by Labrador CMS