Kommentar

2400 hk: Den nye V12, 600 hk påhengeren fra Mercury er imponerende teknologisk, men har ingen framtid. De vil bli forbudt, eller for dyre å bruke i fremtiden.
2400 hk: Den nye V12, 600 hk påhengeren fra Mercury er imponerende teknologisk, men har ingen framtid. De vil bli forbudt, eller for dyre å bruke i fremtiden.

Nå må båtbransjen ta ansvar

Jeg hadde gledet meg til at Mercury skulle lansere elektriske påhengsmotorer, i stedet avdekket de et monster på 600 hester og V12.

Publisert Sist oppdatert

Vi må gjøre forandringer for å sikre fremtiden til nye generasjoner. Norge har underskrevet Paris-avtalen, og den sier klart at klimautslipp må kuttes radikalt. Internasjonalt ser de fleste på fritidsbåter som noe kun de rike har glede av. I Europa vil mange bli provosert av de nye motorene fra USA. Det kan gjøre fremtiden for oss som vil ha det hyggelig på fjorden vanskeligere. Vi er i et mindretall.

Mercury mener at markedet skriker etter kraftigere påhengsmotorer. Disse monstermotorene gjør det mulig med påhengsmotorer på større båter, men er det veien å gå? Båten på reklamebildet har fire slike motorer, 48 tennplugger, og 2400 hester. Hver motor koster over en million kroner. Hvor stor tanken er har jeg ingen anelse om, motorprodusenten har heller ikke sagt hvor mye bensin de drikker.

GIGANT: Motoren står fastmontert på akterspeilet, mens bare undervannshuset roterer. Bensinslangen er nok tykk, og drivstofftanken stor.
GIGANT: Motoren står fastmontert på akterspeilet, mens bare undervannshuset roterer. Bensinslangen er nok tykk, og drivstofftanken stor.

Bransjen må advare

Det er kult, men det er ikke veien å gå. Her må bransjen på banen og si et klart nei. Å selge slike båter er å lure kunder. Det vil komme reguleringer, eller skatter som vil gjøre slike motorer ubrukelig om få år. Det er en klar konsekvens av Paris-avtalen vi har underskrevet.

Nå ser vi starten av CO2 avgift, og når flertallet av oss kjører elbil, så er det et mindretall som skriker om dyrere bensin og høyere dieselpriser. Den enkleste måten å kutte utslipp på er å gjøre det for dyrt å bruke disse monstermotorene.

Flere lyse sider

I Norge er det et stort pågangsmot i båtbransjen med nye løsninger og ny teknologi. Vi har fått tilbake motorproduksjon i landet, men da med strøm som kraft. Båtlivet vil bli annerledes, og den store taperen er dem med de største motorene i båten. Det ligger i kortene, og det bør også båtbransjen starte å kommunisere til sine kunder.

Det er ikke bare her hjemme vi ser at elbåtene kommer. Volvo Penta kjøpte en utenbordsmotorfabrikk i USA som da lagde de kraftigste motorene, men la den ned da de så at dette ikke var fremtiden. Yamaha har spennende løsninger på gang, og vist at de er helt i tet på elmotorer, selv om deres første pressemeldinger har handlet om bil.

På grunn av den store dreiningen mot bærekraftige løsninger var det mange som hadde forventet slike løsninger fra USA. Det ble det ikke. Lanseringen viser heller hvor langt unna hverandre vi står.

På sikt vil de som like å nyte sjøens ro og stillhet vinne.

Les sak om den nye motoren på Båtmagasinet.

Powered by Labrador CMS