Kommentar

Turen starter når motoren stopper
I høst var vi på tur for å analysere båtlivet i en seilbåt og båtlivet i en motorbåt. Den store forskjellen er at båtlivet i en motorbåt starter i det destinasjonen er nådd, mens båtlivet i en seilbåt starter når seilene blir heist.
Vi analyserte bruksområder og kostnader. Motorbåten var ikke så mye dyrere i drift, fordi den ble mye mindre brukt. Da blir drivstoffbudsjettet liten del av totalkostnadene.
Seilbåten går ikke så fort, men har langt større rekkevidde fordi det er behagelig å være underveis. Å seile er en del av opplevelsen.
Vi fikk også erfart under sammenligningen av en seil- og en motorbåt at en seilbåt er enklere å manøvrere i havn og at du får mer plass for pengene om du velger en seilbåt.
Jeg har hatt båten på vannet i vinter og seilte Vinterseilasen i slutten av januar. Siden den gang har båten ligget uten vinterkonservert motor, klar for turer. Den har kun hatt en liten presenning over bommen. Med båten på vannet har jeg fått glede av den tidlige våren. På mine turer tidlig i sesongen har jeg ikke vært alene. Men de andre båtene jeg har sett har stort sett vært seilbåter. Antallet er oppsiktsvekkende når vi vet at antallet motorbåter er mangedobbelt av antallet seilbåter i de fleste hjemmehavner.
I påsken kokte det av båter på sjøen. Vi kom ikke lengre enn til Håøya, men fulgte med på AIS, og så norske båter langt nedover på svenskekysten og over til Skagen. Alle var seilbåter.
Det er dyrt å ha båt. Til tross for at jeg har et lavt drivstoffbudsjett har jeg brukt mer penger på båthold enn eieren av Nimbus 30-modellen i vår reportasje. Regattaseiling har kostet. Jeg måtte ha nye seil etter Skagen Race i 2022, hvor både storseil og fokk ble blåst i filler i en storm. I 2024 var jeg i ferd med å miste riggen. Innfestningen til ett av vantene røk under Skagen Race. Det oppdaget jeg heldigvis før masten gikk ned. Jeg gikk over stag og seilte inn i nødhavn med klossrevet storseil. I vinter ble alle vantene byttet. De er av rod, og er ikke akkurat gratis. En måned tidligere byttet jeg dessuten hele gassopplegget til byssa.
X-362 «Xoco» er nå 25 år. Det koster å ha en båt i god stand, og om du fordeler kostnadene på antall turer er det ikke noe tvil: Båten må brukes. Velger du en seilbåt er sjansene større for at den brukes mer.