
Bali til Norge
W-Yachts satser på flerskrogsbåter, og får en Bali 4.4 til Norge til våren.
.Båtmessen i Cannes er dominert av katamaraner. Mye tyder på at det er slike båter båtkjøpere i dag vil ha. Men det er ikke lette og raske katamaraner som vi er kjent med i Norge, nei det er flytende hjem hvor vekt og tyngdepunktplassering ikke ser ut til å bety aller mest. Først kommer Bali 4.4 til Norge, i 2024 kommer storesøsteren på 46 fot.
Etterspørselen etter slike båter er enorm. Forvent lang leveringstid.
Moderne motorseiler
Katamaranene fra Bali er hemningsløse. Her er komfort og volum prioritert høyt. Noe nærmere husbåt med mast kommer du ikke i dagens marked. Konseptet frister både seilere og motorbåteiere. Du kan godt si at Bali også er en moderne motorseiler. Du får komforten fra en diger motorbåt i en kompakt lengde. Videre får du et lavt drivstoffforbruk, og muliguheter til å seile når forholdene er egnet.
Bali bygges av Catana, og Catana har en lang historie for raske katamaraner. De har nå lansert en ny modell, bygget i karbon, med ideer fra Bali. Dette er en katamaran som har alt, men også en prislapp deretter.
Bali 4.4 koster ca ni millioner norske kroner.





Imponerende løsning
I en båt er det gjerne en sittegruppe under dekk, og en i cockpiten. På katamaraner er disse to salongene på samme plan. På de mest moderne båtene er skille mellom inne og ute blitt mindre tydelig takket være digre skyvedører. Løsningen er typisk Bali.
På Bali er det bare en diger salong, og ett trykknapp avgjør om du sitter inne, eller ute. Hele bakveggen kan elektrisk vippes opp under toppdekket med en bryter. Sidene kan åpnes og lukkes med skyvevinduer. Løsningen gjør at du kan få en enda større bysse, og på 44-foteren finner du et «side-by-side» kjøleskap av amerikansk type, med isbitmaskin naturligvis.
Om du ser etter et hus på vannet, så ta en titt på denne.
Katamaranen utstilt i Cannes har tre lugarer og tre bad. Eierlugaren er på babord side, og fyller hele skroget. Styrbord skrog har også to rommelige lugarer.





.

Cockpit forut
Salongløsningen til Bali fjerner muligheten til å sitte under åpen himmel bak. I stede har verftet satt inn en dør i forkant av overbygget, og flyttet cockpiten foran. Andre produsenter fjerner vekt ved å legge trampoline mellom skrogene forut, men Bali kjører på med glassfiber, og får utnyttet arealet bedre.
Båten har noe som kan kalles semi-flybridge. Over salongdekk er det et digert solområde med sittehøyde under bommen. Ved rattene er dekket nedsenket som gir ståhøyde. Masten er plassert langt bak, rett i forkant av rattet. Rormannen har alt av trimliner innen rekkevidde.