NORSKEKYSTEN: Janice Selboe møtte på seilbåten Canova utenfor Vingvågen. Hun hadde en hyggelig prat med familien som seiler med båten.
NORSKEKYSTEN: Janice Selboe møtte på seilbåten Canova utenfor Vingvågen. Hun hadde en hyggelig prat med familien som seiler med båten.

Superyachter til Norge

Flere superyachter seiler langs norskekysten i sommer. En av disse er seilbåten «Canova» som har noen spennende tekniske løsninger.

Publisert

Årets cruisesesong slår tidligere rekorder. Kystverket informerer om at færre korona-restriksjoner og den spente sikkerhetssituasjonen rundt krigen i Ukraina påvirker antall cruiseanløp til Norge. Flere cruiseskip som tidligere seilte i Østersjøen, seiler i stedet langs norskekysten. Av sammen grunn kan det være at det blir observert mange superyachter langs kysten hvorav noen av de er seilbåter. En av superyachtene er «Canova» som er en Baltic 142 fra 2019.

Seiler i Norge

«Canova» har fått flere til å poste bilder på sosiale medier. Den ankom Trondheim 25 juli og hadde i forkant ankret i Vingvågen. Janice Selboe hadde en hyggelig prat med eierne og tok noen bilder av båten.

Elektriske motorer

«Canova» ble bygd av Baltic Yachts i Finland og er registrert på De britiske jomfruøyene i Karibien. «Canova» er 43 meter lang og ni meter bred. Kjøperen ønsket en båt som var komfortabel og enkel å vedlikeholde. Dette medførte at det ble valgt et hybrid fremdriftssystem hvor selve fremdriften gjøres av elmotorer, og hvor dieselmotorer sørger for lading ved behov. Ved seiling kan propellene lade en stor batteribank slik at det under optimale forhold ikke er nødvendig å bruke dieselmotorene. Verftet opplyser om at systemet er nesten lydløst i drift noe som igjen medfører redusert vekt og plassbesparelser på grunn av redusert støyisolasjon. Elektriske motorer har også lave vedlikeholdskostnader. Skroget består i stor grad av karbonfiber.

STABIITET: Foil gjør det mer behaglig om bord, og øker farten.
STABIITET: Foil gjør det mer behaglig om bord, og øker farten.
ENKEL: 142-foteren seiles shorthanded.
ENKEL: 142-foteren seiles shorthanded.

Foilteknologi

Den mest spennende tekniske løsningen på «Canova» er bruk av en 9 meter lang foil som kan beveges tverrskips og dermed føres ut på le-side. Der sørger foilen for rettende moment sammen med kjølen. Dette reduserer krengingen betydelig noe som igjen gjør at skrog og seil får gode betingelser. Foilen reduserer spesielt rulling og stamping, og den øker dermed hastigheten betydelig. En film fra produsenten viser båten seiler i 15 knop med minimal krengning og bevegelse. Yachten skal ha et fartspotensial på 25 knop. Bruk av foil kjenner vi blant annet fra racingbåter som konkurrerer i Vendée Globe. For «Canova» ble det utviklet en spesiell kassettinnfesting for å kunne føre foilen fra side til side. Kreftene er enorme på grunn av det kraftige rettende moment som overføres, og det måtte mange ingeniørtimer til før løsningen var på plass. Foilen er plassert under eierlugaren midtskips. Den dype plasseringen gjør at foilen ikke er synlig over vann. Plasseringen av lugaren midtskips er basert på eierens ønske om en så komfortabel seilas som mulig.

Enkel seilhandtering

Båten ble utviklet med mål om enkel og trygg seilføring. Båten skulle kunne seiles shorthanded uten at det er oppgitt et antall mannskap som er nødvendig. Den har selvslående fokk. Føring av skjøter og trimliner er gjort med tanke på at det skal være trygt å gå på dekk. Storseilet håndteres med rullebom. Riggen er bygget i karbon. Kjølen kan heves og senkes. Dette reduserer dypgangen fra 6,5 m til 3,8 m.

Teknologien sprer seg

Eksklusive yachter og racingbåter har gjerne teknologi som etterhvert blir tilgjengelig for et større marked. Diesel-elektriske systemer er aktuelt for langturbåter, og blant annet Garcia og X-Yachts kan leveres med hybrid-systemer. Elmotorprodusenten Oceanvolt har levert ren elektrisk fremdrift til blant annet norske kjøper av Elan GT5. Beneteau Ocean Figaro 3 er første serieproduserte enkeltskrogsbåt med foiler. En båt som allerede har fått flere priser og gjort seg bemerket i regattaer. Hev og senkekjøl er typisk for aluminumsbåter, men også enkelte glassfiber modeller blir levert med dette.

Se flere bilder og video av «Canova» på Baltic Yachts nettside.

KOMFORT: Verftsbilder av «Canova» viser en komfortabel yacht.
KOMFORT: Verftsbilder av «Canova» viser en komfortabel yacht.
BESKYTTET: Overbygget fortsetter over cockpiten som gir høy grad av beskyttelse foir sol og regn.
BESKYTTET: Overbygget fortsetter over cockpiten som gir høy grad av beskyttelse foir sol og regn.