ELAN: En GT5 med Oceanvolt elmotor er på vei til Norge. Vi testen båten med 50 hk dieselmotor i 2017.
ELAN: En GT5 med Oceanvolt elmotor er på vei til Norge. Vi testen båten med 50 hk dieselmotor i 2017.

Nå kommer elbåtene

Elan leverer sin første GT5 uten dieselmotor, og kjøperen er norsk.

Publisert Sist oppdatert

a– Kjøperen ville egentlig bytte ut dieselmotoren med en elektrisk i sin Hanse, men endte opp med å kjøpe en helt ny båt, forteller Erik Welin-Larsen i Seilbåtservice. Seilbåtservice i Fredrikstad er forhandler av elmotorprodusenten Oceanvolt, samt for Nautic Norway, importøren av Elan i Norge.

10% dyrere

– Båten vil til sammen koste 5,5 millioner, og den elektriske løsningen gjør båten ca 10 prosent dyrere, forteller Welin-Larsen, men den blir billigere å eie. Båten får en 15 kW elmotor og 30 kWh batteri. Båten skal klare 40 nm i fem knop, eller åtte timer.

Under seil i god fart, kan elmotoren generere ca 1 kW. Båten vil også bli utstyrt med solcellepaneler som vil gi strøm til forbruksstrøm. Båten vil ikke få dieselaggregat som rekkeviddeforlenger, det blir ren elfremdrift.

48 volt

– Båten får et 48 volts system, og det bruker også Seldens elvinsjer og rullesystemer, forklarer Welin-Larsen. Høyere spenning gjør det mulig å bruke tynnere ledninger, og båtens elektriske hjelpemidler blir billigere og enklere å installere.

Har erfaring

Søker du Oceanvolt på nettsiden til Elan, så får du ingen treff, men Elan har levert en E4 med Oceanvolt i 2015. E4 tilsvarer Elan 350. Denne båten krysset Atlanterhavet i 2017. Video på Youtube viser båten med navnet «BunaLuna» seile i 6,9 knop, og genere opp mot 100 watt via propellen.

Den norske Elan GT5 vil bli levert i slutten av juni og skal til Oslofjorden.

Powered by Labrador CMS