HISTORIE? Mye tyder på at det heller ikke neste år blir noen båtutstilling på Lillestrøm. Har bransjen funnet nye kanaler under pandemien, eller er det mangel på tilgang på nye båter og motorer som er årsaken?
HISTORIE? Mye tyder på at det heller ikke neste år blir noen båtutstilling på Lillestrøm. Har bransjen funnet nye kanaler under pandemien, eller er det mangel på tilgang på nye båter og motorer som er årsaken?

Sjøen for alle kan være historie

Er den tradisjonsrike båtmessen «Sjøen for alle» på Norges Varemesse på Lillestrøm i ferd med å bli historie? Hos flere av de toneangivende utstillerne er stemningen er laber for vårens messe. De har greid seg bra gjennom pandemien uten messene.

Publisert Sist oppdatert

SEr det pandemien som har fått båt- og motorinportører til å tenke annerledes? Det har kokt i markedet de to siste årene – uten drahjelp fra tradisjonelt viktige messer som «Sjøen for alle» og «Båter i sjøen». Etter er det mangel på tilgang på båter og motorer som er årsaken?

Flere faktorer

En telefonrunde Båtmagasinet har foretatt viser at det er en kombinasjon av flere faktorer som gjør at det spøker for neste utgave av «Sjøen for alle» på Lillestrøm.

Også daglig leder Magnus Frøshaug Ryhjell i bransjeorganisasjonen Norboat sier til Båtmagasinet at det er uklart hva som skjer med vårens båtmesse på Lillestrøm.

– Det viktigste for oss nå er å lytte til våre medlemmer og gjør det som de mener er best. Jeg tror vi befinner oss i en vanskelig overgang mellom en pandemi, som har skapt mangel på leveranser, og et normalt markedsår. Bransjen er usikker på hva de kan tilby og hvordan de kan rigge seg for et normalt år igjen.

– Betyr det at det spøker for «Sjøen for alle»?

– Vi har ennå ikke tatt stiling til det, men vi vil bestemme oss med det aller første. Vi har heller ikke diskutert spørsmålet med Norges Varemesse ennå, sier han.

– At bransjen har funnet nye kanaler, kan dette bety at den tradisjonsrike messen på Lillestrøm snart er historie?

– Jeg tror ikke det. Jeg mener bransjen befinner seg i en vanskelig situasjon mellom en pandemi og et normalt marked hvor import har hatt store transportmessige utfordringer. Den tradisjonelle messen vil bestå og være en viktig arena. Dette blir eventuelt et overgangsår.

De tre store vil ikke

Etter hva Båtmagasinet forstår er det først og fremst de store motorimportørene som Yamaha, Mercury og Suzuki som ikke lenger er villig til å satse så store markedspenger på messen og derfor har satt foten ned for deltagelse på vårens messe. Deres holdning har lett for å påvirke også andre aktører.

Markedsdirektør Kjell Olav Frogner i Nordkapp er klar på at produsenten ikke stiller, hverken i Oslo, Stockholm eller Helsingfors. Også andre store båtprodusenter, som Askeladden, vegrer seg, blir det opplyst til Båtmagasinet.

– Vi mener det ikke er riktig å at 70 % av markedsbudsjettet vårt skal gå til messene, sier Kjell Olaf Frogner. Nordkapp kan ut vise til gode salgstall uten drahjelp fra messene. Pandemien har åpnet for andre måter å selge båt på. Den erfaringen tar Nordkapp med seg videre.

– Ingen tvil, om at de store motorimportørene har stor makt og de skuler på hverandre, sier en av de store båt- og motorforhandlerne i Norge, Pål Herholdt Andersen i Tønsberg.

Han han er skuffet over at det brenner et blått lys for kommende messe.

– Man kan gjerne skylde på dårlig tilgang på båter og motorer, men det er et vikarierende argument. Vi kan alltid skaffe aktuelle kundebåter. «Sjøen for alle» er en viktig arena. Gode eller dårlige tider, det er viktig at vi alltid er i stand til å ligge frempå når det gjelder markedsføring av båt og moter, derfor er og blir den messen viktig, sier han.

SEILmagasinet følger opp saken med flere kommentarer.

Powered by Labrador CMS