Test: SwedeStar 370, Pronavia 38 og C&C 115

RASKE: C&C 115 fra USA og Pronavia 38 og SwedeStar 370 fra Sverige er nye på markedet.

Tre raske 37-fotere

Båter i 37-38 fots klassen har i de siste årene vært den mest populære størrelsen. Her får du en oversikt over hva som finnes på markedet av dem som setter seilegenskapene høyt. Vi har testet to nye svenske mot en amerikansk utfordrer.

Publisert Sist oppdatert

I 2006-2007 var salget av seilbåter høyt, og interessen for regattaseiling stor. Elan, X-Yachts, Arcona og Grand Soleil var godt etablert. Så kom en utfordrer fra USA og to fra Sverige. Av disse var det SwedeStar 370 som klarte seg best, en modell som ble svært populær her hjemme. SwedeStar 370 ble etter vert en del av Najad, men før det så lanserte de også en storesøster på 41-fot. Verdien for slike båter har holdt seg godt, men bruktprisen ar avhengig av vedlikehold.

Testen ble publisert over syv sider i Seilas 4-2007 med en fellestekst som du finner her, samt to sider for hver båt, tester vi publiserer som enkeltsaker i tiden fremover.

Svensk båtindustri er i en omstillingsperiode. Nye verft og modeller dukker opp. Lidköpings Båtsnickeri har lenge laget båter, men ikke egne modeller. Nå satser de på egen modellrekke hvor SwedeStar 370 er deres første båt. SwedeStar 370 er en svært vellykket turseiler med fokus på gode seilegenskaper og enkel håndtering.

Pronavia er et nytt verft som også lanserer modeller på løpende bånd. I dag har de en 38 og 46-foter, mens 41-foteren kommer til sommeren. Pronavoa 38 har samme LYS-tall som SwedeStar, men er mer rettet mot regatta. Cockpiten er bredere og mer åpen, noe som gjør det enklere for et fult mannskap å jobbe.

C&C 115 er klassens råeste båt. Den er bygget som en kostbar regattabåt og er betydelig lettere enn sine konkurenter. Båten har også kullfibermast som standard.

Litt for små

Mange båtkjøpere ønsker tre lugarer. Det går bra i denne størrelsen på turbåter, men de mer velseilende har større cockpiter og smalere forskip som stjeler plass. Båter i denne klassen er derfor mest vellykket i to-lugars versjon. De svenske båtene kan leveres i både to og trelugasversjoner. Begge har ofret plassen på badet samt stueplass for den ekstra køya. Pronavias store bredde gjør at denne er en av klassens mest velykkede trelugarsbåter.

SwedeStar 370 er smalest.
Pronavia 38 er tyngst, men også mest bly.
C&C 115 skal være raskest på papiret.

Utstyr og pris

SwedeStar 370 gir mest for pengene. Båten er minst, men best utstyrt. Den har også den beste finishen. Prisen NOK 1.602.000 SEK/NOK 86.77 inkluderer en meget generøs utstyrspakke som seil, elektronikk, sprayhood og varmeapperat. Her er det bare å ta med seg eget seiltøy. Med samme valutakurs koster Pronavian NOK 1.340.000 uten seil. Med tilsvarende utstyr som er standard på SwedeStaren blir de to omtrent like dyre. C&C er svært konkurransedyktig gitt byggemetoder og karbonrigg som er standard. Men den amerikanske båten er litt dyrere enn svenskene, i hverfall med frakt. Pris basert på dagens dollarkurs på 6.11 gir en pris på NOK 1.400.000 inkl mva. Men uten seil og elektronikk levert verft i USA.

. Pronavia C&C115 SwedeStar
LOA11,50 m11.50 m11,30 m
LVL10.40 m10.06 m10.00 m
Bredde3,89 m3.63 m3,43 m
Dypg2,30m2.03m1,85 m
Storseil45,5 kvm37 kvm44 kvm
Fokk40,9 kvm35 kvm28 kvm
Vekt6850 kg5352 kg6100 kg
Ballast2850 kg1905 kg2550 kg
Vann231l265l260l
Drivstoff80 l98 l120 l
LYS1.311.351.31
Motor:39 hk28-hk-

Pronavia 38 med tre lugarer
C&C 115 med to lugarer
SwedeStar 370 med to lugarer

Søker du tester på seilbåter, sjekk ut SEILamagsinets testguide.

Arcona 370

Arcona har svensk kvalitet på sitt beste, selv om båten blir bygget i Estland for å holde kostnadene nede. Båtdesigner Håkon Södergren, som står bak Swede Star 370, testet båten for Segling 2-2004 og skrev: Arcona oppgører seg behaglig og har utmerkede seilegenskaper. Den er stiv og bekvem under frisk havseiling. Båten kom på vannet for første gang høsten 2002.

Salona 37

Denne båten ble kåret til årets båt av de europeiske seilbladene og gikk også til topps i Sailing World i USA. Matt Sheehan fra Yachting World sier: –Salona 37 kan virke ganske ordinær, men er overraskende morsom å seile. Prisen gir mye valuta for pengene. Omtalt i Seilas 2-2007.

.

Finngulf 37

Finngulf er finnenes svar på danskenes X-yachts. Vi skrev i Seilas nr. 7-2004. Målet har vært få til et moderne, lettdrevet allround-skrog kombinert med moderne design og visse klassiske preg, sier designeren Karl-Johan Stråhlmann. I likhet med 41-foteren produseres Finngulf 37 både i cruisingog racingversjon, sistnevnte med regattautrustning, rodrigg, lettere skrog og dekkskonstruksjon. 37-modellen finnes dessuten med to innredningsversjoner med to eller tre lugarer.

Elan 37

En bestselger i Norge, og en båt som viser at det er mulig å kombinere tur og regattaseilig på høyt nivå. Tor Hove med sin Elanor er ranket som beste norske singlehanded seiler noe han har klart i denne båten. Båten leveres kun med tre lugarer. Båten er blant de rimlige i tur/regatta-klassen.

.

X-37

Vi testet byggenummer 1 i Seilas 92004, og skrev: Det smale forskipet gjør at båten er en fryd å seile på kryss. Styreposisjonen er komfortabel. X-37 er en liten 37-foter og prisen for ytelse ved det smale forskipet betales ved at forlugaren er temmelig trang for to voksne personer.

Grand Soleil 37

Sexy sportscruiser med skjønnhetsfeil skrev vi i Seilas 8-2005. Vi testet byggenummer 4 som hadde noen små feil. Båtens linjer og seilegenskaper imponerte, men vi synes at båtens størrelse er litt for liten for innredningsløsningen.