Test fra arkivet: Hanse 445

Hanse slår tilbake
Seilas har prøveseilt Hanse 445 og ble imponert over seileegenskapene, men klarer den seg mot Bavaria, Jeanneau, Beneteau og Dufour?
Hanse 445 var nominert til Årets Båt i 2011, men ble slått av Dufour 405 i en sterk kategori. Vi seilte båten høsten 2010 fra Barcelona, og testen ble publisert i Seilas nummer 2-2011 og var på 4,5 sider. Skroget ble brukt av Hanse i 11 år, men er nå erstattet av Hanse 460, en helt ny modell.
Hanse har alltid prioritert seileegenskapene høyt, og det har vi nordmenn satt stor pris på. I forbindelse med testingen av Årets båt fikk Seilas testet den splitter nye 44-foteren, som er verftets eneste skikkelige nyhet på lang tid. De siste årene har Hanse foretatt justeringer på eksisterende modeller for å gjøre dem mer moderne, og for at de skal være mer rasjonelle i produksjon.
Tøff konkurranse
Hanse 445 ligger tett opp til Bavaria Cruiser 45 og Sun Odyssey 439 i pris. Båten ligger også størrelsesmessig tett opptil disse båtene. Rett før jul kom også Dufour på banen med en ny modell i dette segmentet. Dufour er dyrere, men vil også være bedre utstyrt. Bavaria har to ror og tre bad, og Dufour har en stor genua, men ellers er det svært lite som skiller båtenes konsept. Alle fire kan leveres med tre eller fire lugarer.





Enkel å håndtere
Selvslående fokk var noe sært som kun vi i Skandinavia hadde på våre båter. Hanse brakte ideen ut til den store verden, og nå tar de største verftene etter. De nye Sun Odyssey båtene kan leveres med selvslående fokk, og selv Oceanis 58, som vi også testet i Barcelona, hadde skinne foran masten. Hanse har tydeligvis vist vei for denne løsningen for å gjøre seilingen enklere for det store markedet.
Med 445 har verftet trukket alle skjøter bak til rormannen, som har full kontroll over seilene. Testbåten var utstyrt med el-vinsjer som gjør seilhåndteringen til en lek.
Slått på målstreken
Det var Sun Odyssey 409 som fikk den gjeve prisen under Årets båt 2011 i klassen for familieturseilere. En klasse hvor også Hanse var nominert. Sikkert litt bittert for Hanse-sjefen Michael Schmidt. Vinnerbåten var nemlig stappfull av hans ideer. Selvslående fokk er ikke Schmidts idé, men han bør få æren for å ha gitt denne ideen til massemarkedet.
Vinnerbåten har også en planløsning som nesten er en blåkopi av Hanse 400. Hanse 445 er en typisk Hanse, men mangler det lille ekstra for å overbevise juryen. Det var spesielt på det estetiske planet Jeanneau hadde et lite forsprang.

Flott skrog
Judel/Vrolijk & co., som står bak Hanses båter, er et anerkjent konstruktørpar som sjelden gjør feil. Vi seilte båten i frisk fralandsvind utenfor Barcelona. I starten var det opp mot 10 m/s i kastene, men vinden var døende. Fribordet er meget høyt, mens overbygget er gjort lavere. Det gjør det vanskeligere å hoppe om bord fra en brygge eller fra land om man ligger med baugen inn.
Hanse 445 er velbalansert og rask. Vi ønsket å prøve gennakeren, slik vi gjorde på de andre testbåtene, men gutta fra Hanse var fornuftige nok til å hindre oss i det. Da hadde alt Azuree 40 blåst sin spinnaker, og masten på Comet 26 hadde brukket under frisk gennakerseilas. Hanse hevdet også at farten ikke ville bli særlig større, da båten seilte sin vannlinjelengde kun for fokk. Gennakeren er for turseiling i lett vind, hevdet de.
Vanni Galgani fra det italienske bladet Fare Vela har seilt mye Hanse 470, og mente at Hanse 445 virket lettere og raskere enn storesøsteren. Det høye og brede skroget er ingen sinke, tvert imot ett av de bedre i denne klassen.
Hanse bruker Jefa-styring, slik nå også Bavaria bruker. Båten hadde et meget presist styreopplegg, og balansen var god. Hanse 445 var en glede å seile.
Tung kjøl
Hanse 445 har et bredt og voluminøst skrog. Båten er faktisk litt bredere enn Bavaria Cruiser 45, men mangler 20 cm på skroglengden. Hanse 445 veier 11 tonn, og Bavariaen er 1600 kilo tyngre. Hanse har ikke spart på vekten i kjølen. Selv om Hanse er lettere og har mindre seilareal enn Bavaria er bulben 10 kilo tyngre, kjølen er også 15 cm dypere, noe som gir økt stabilitet. Begge båter har jern som ballast, men Hanse har en T-kjøl, som videre bidrar til et lavere tyngdepunkt og økt stabilitet.
Under normal seilas er det skrogstabilitet som bidrar mest til å holde båten rett, men jo mer båten krenger, jo viktigere blir vekten i kjølen, og her har Hanse et godt kort på hånden.
Nå skal det sies at jeg ikke opplevde Bavaria Cruiser 45 som rank under vår test i sommer i frisk solgangsbris.
Tatt etter Bavaria
Studerer du de første tegningene av Hanse 445, ser du at verftet har gjort forandringer. Båten har ikke det mørke overbygget rundt hele hytta slik Hanse 545 har, men den kan du få montert som sort tape for noen ekstra kroner. Hanse 445 har heller ikke åpen hekk, slik som på de første tegningene. Verftet har tatt etter Bavaria og laget en lem bak, som både stenger hekken og gir en liten badebrygge i havn.
Løsningen fungerer, men er ikke like elegant integrert i designen som på Bavaria. Lemmen lukkes ved en taljeløsning som også etterlater seg mye tau som ligger og slenger.
Hanse har ikke utnyttet skrogets store bredde i cockpiten, men heller laget særdeles brede cockpitkarmer i stedet. Cockpiten er derfor ikke like stor som på Bavaria Cruiser 45.
Med fall og skjøter flyttet bak til rormannen er cockpiten ryddig i forkant. Båten mangler løygang, slik som på Bavaria, men mens man på Bavaria kan skjøte bommen opp mot midten med dobbel skjøting, er det umulig på Hanse slik den er levert fra fabrikk. Det gjør at man går glipp av noen graders høyde på kryss i lett og i mellomvind.



Åpen under dekk
Når du går ned i Hanse gjennom en nedgangsluke, som godt kunne vært litt bredere, kommer du ned i en salong som virker større enn på Bavaria Cruiser 45. Det skyldes at Hanse mangler det tredje toalettet som Bavaria har. Båten har også et høyere fribord og er litt bredere enn Bavaria, noe som øker volumet.
Hanse har en tradisjonell L-bysse og salong i hele bredden av skroget. På babord side er det en sittegruppe som også fungerer som kartbord.
Båten leveres i enten lys bøk eller mørk mahogni. Den lyse varianten koster 24 000 ekstra, og testbåten hadde standardløsning. Stilmessig er det lite nytt med Hanse 445 under dekk. Verftet var tidligere ledende på design under dekk, men det ser ut til at de ikke vil bruke tid og penger på å holde ledelsen. Det er lite under dekk du ikke har sett før.
Byssa er bra utnyttet. Verftet har faktisk fått plass til noen skap mot leideren også, som gir mer stuveplass.
Det er bra med takhøyde og luft i akterlugarene, men de mangler det lille ekstra som man ofte får i båter av denne størrelsen.
Eierlugaren forut er enorm, men det er også mulig å få båten levert med fire lugarer, hvor forpiggen er delt i to, akkurat som på Bavaria. Hanse har også kopiert Bavaria med et todelt bad: dusj på den ene siden og wc på den andre.
Løsningen har både fordeler og ulemper. Hanse-representanten mente at båten sannsynligvis kan bli levert med et stort bad forut.
Hanse er i trelugarsversjonen nesten identisk i planløsningen til Sun Odyssey 439. Her er det kun badet forut som skiller. I firelugarsversjonen er forskjellen større. Sun Odyssey har fremdeles en eierlugar forut, men den fjerde lugaren tar opp volum på babord side, tvers overfor badet.




Samme pris
Hanse 445 koster noen tusenlapper mer enn Bavaria Cruiser 45. Hvilken båt som koster mest til slutt, er avhengig av prisen på ekstrautstyret. Hanse kan du hente utenfor verftsdøren, og bare der vil du spare prisforskjellen. Båten blir levert ribbet fra verftet. For å få det aller mest nødvendige utstyret, som trinn i masten, teak på cockpitdørk, anker og ankervinsj og elektriske vinsjer med mer, må du kjøpe en cruisingpakke til 120 000. Legger du til 30 000, får du blending for luker, puter i cockpit og stemningslys i salongen.
Båten selges også med en selvslående fokk uten spiler. Testbåten hadde oppgraderte seil. Standardfokk holder ikke mål. Båten fortjener også en gennaker.

Sun Odyssey 439, som ble lansert i desember, vil koste noen kroner mindre enn Hanse, men også her blir transportkostnadene større.
Hanse gjør kanskje for mye for å holde prisen nede. Finishen under dekk kunne vært bedre. Spesielt utførelsen av fugemassen mellom skott og himling var slurvete utført. Verftet burde også spandere på seg lakk på endene av finéren på lukene i dørken. Her blir det fukt, og det vil gjøre skade.
Hva skal man velge?
Både Hanse 445 og Bavaria 45 Cruiser var nominert ti Årets båt, men det var Sun Odyssey 409 som gikk av med prisen i klassen. Storesøsteren, Sun Odyssey 439, er svært lik vinnerbåten, og vil være en båt som stiller sterkt i en sammenligning. Jeanneau har stjålet alt det beste fra Hanse, slik at mange av de unike salgsargumentene Hanse hadde mot konkurrentene nå er borte. Trenger du tre bad, så er Bavaria 45 et klart valg. Bavariaen har også en gedigen cockpit, som ingen slår.
Dufour har også et vinnerkonsept. Lillesøsteren, Dufour 405, gikk til topps i Årets båt i 2010. Årets nyhet, Dufour 445, er verdt å vurdere mot Hanse 445. Vi har ikke fått prøveseilt hverken Dufour 445 eller Sun Odyssey 439, men om disse deler egenskaper med sine mindre søsken, så er dette gode seilbåter. Dufour 445 er tegnet for genua, som kan bli tung å vinsje inn om du liker å krysse. Sun Odyssey kan seiles med genua, men er tegnet for et mindre forseil. Denne kan også leveres med selvslående fokk. Vurdér også Oceanis 43. I bunn og grunn er det stilen og detaljene som skiller. Funksjonen er tilnærmet lik.

. | Hanse 445 | Bavaria 45 | SO 439 | Dufour 445 |
Skrog | 13,40 m | 13,60 m | 12,98 m | 13,25 m |
Bredde | 4,38 m | 4,35m | 4,24 m | 4,35 m |
Dybde | 2,25/1,82 m | 2,10 m | 2,20 m | 2,20 m |
Vekt | 11 000 kg | 12 600 kg | 9 980 kg | 10 326 kg |
Ballast | 3 500 kg | 3 490 kg | 2 850 kg | |
Seilareal | 93 kvm | 82 kvm | 93 kvm | 98,5 kvm |
Pris | 1 511 870,- | 1 495 000,- | 1 495 000,- | 1 739 500,- |